یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد نقدینگی در بورس

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۱۵/ ۰ درصدی در سطح ۷۷ هزار و ۱۸۳ واحدی ایستاد. در هفته اخیر در شرایط نبود محرک بنیادین، حرکت بازار بر اساس اخبار صورت گرفت. با افزایش اعتبارات کارگزاری‌ها شاهد افزایش نقدینگی در بازار هستیم. به این ترتیب حجم و ارزش معاملات در مهر به ترتیب با رشد ۸۱ و ۷۱ درصدی نسبت به میانگین شهریور همراه شده‌اند. بنابراین مجددا با اخبار مثبت شاهد اقبال سهامداران از گروه خودرویی در روزهای ابتدایی هفته بودیم. اما با توجه به پیش‌خور شدن اخبار مثبت در این گروه، شاهد عدم پایداری رشد گروه مزبور بودیم. همچنین صنایع کوچک‌تر بازار نیز مورد توجه سهامداران قرار گرفتند. عبور نفت WTI از سطح ۵۰ دلاری برای اولین بار در ۳ ماه و نیم اخیر می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. همچنین انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها می‌تواند حرکت بازار بر مبنای تحلیل را تقویت کند.

بازار ارز

چهارمین هفته رشد دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی به نرخ ۳۵۹۲ تومان معامله شد. روز چهارشنبه نرخ دلار به ۳۶۰۰ تومان نزدیک شد و مجددا به بیشترین سطح از بهمن (۳۵۹۵ تومان) رسید. افت اونس طلای جهانی با تقویت تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه برای جلوگیری از افت شدید سکه (رابطه الاکلنگی ارز و سکه)، در کنار رشد هفتگی ۵/ ۱ درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار شد. همچنین روند صعودی دلار از ابتدای مهر، باعث افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی شده است. روز پنج‌شنبه نیز با وجود افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها اما همچنان تداوم روند نزولی طلای جهانی همچنین حمایت معاملات آتی مانع از افت شدید دلار شد. همچنان افزایش عرضه با شناسایی سود معامله‌گران و عرضه صرافی بانک‌ها می‌تواند فشار بر دلار را تشدید کند.

بازار سکه

فشار طلا بر سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۵/ ۲ درصدی بیشترین افت از تیر ۹۴ را ثبت کرد. تداوم روند نزولی طلای جهانی پنج‌شنبه قیمت سکه را به کمترین سطح از ۳ مرداد رساند. روز پنج‌شنبه اونس طلای جهانی پس از تعطیلی بازارهای داخلی به کمترین سطح در ۴ ماه اخیر (۹/ ۱۲۴۹ دلار) رسید. از چهارشنبه با تشدید روند نزولی اونس طلا حرکت معامله‌گران سکه به بازار ارز، دلار را به سطح ۳۶۰۰ تومانی نزدیک کرد. اما انتظار مقاومت سطح ۳۶۰۰ تومانی می‌رود. روز جمعه آمار اشتغال آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها اونس طلا را از کف ۴ ماهه بازگرداند اما همچنان طلا نزدیک سطح ۱۲۶۰ دلاری نوسان داشت. خوش‌بینی‌ها به بازگشت اونس طلا و حمایت دلار روز پنج‌شنبه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ‌تر کرد. تداوم نوسان طلا در سطوح کنونی می‌تواند سکه را با افت همراه کند.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف 4 ماهه

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۳ دلار معامله ‌شد. روز جمعه رشد آمار اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها (افزایش ۱۵۶ هزار شغل جدید در مقابل پیش‌بینی ۱۷۲ هزار شغل جدید) اونس طلا را از کف ۴ ماهه با رشد همراه کرد. با این وجود، همچنان کارشناسان با توجه به میانگین افزایش ۱۹۲ هزار شغل جدید در ۳ ماه، وضعیت اشتغال آمریکا را مناسب می‌دانند. در روزهای اخیر افت پوند در کنار آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات) با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس طلای جهانی بود. به این ترتیب اونس طلای جهانی روز پنج‌شنبه به کمترین سطح در ۴ ماه اخیر (۹/ ۱۲۴۹ دلار) رسید. با این وجود گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد افت اونس طلا زیر ۱۲۵۰ دلار، به دلیل ریسک‌های سیاسی و اقتصادی موجود فرصت مناسبی برای خرید خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها در مسیر نزول

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) پس از دو هفته نزول با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی اوراق جدیدتر نزدیک سطح ۸۸ هزار تومانی قرار گرفته‌اند. با افت «تسه»ها به کف ۴ ماهه، روند نزولی «تسه»ها متوقف شد. کاهش تقاضای فصلی افت ۷ درصدی میانگین اوراق را در مهر نسبت به میانگین شهریور رقم زد. همچنین با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود وام در سطح ۵/ ۲۲ درصد (از اوج ۴/ ۲۳ درصدی در مرداد) قرار گرفته است. در شرایط کنونی با وجود چشم‌انداز خروج تدریجی سمت تقاضا از رکود با توجه به رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن، عامل حمایت از اوراق است. اما نرخ سود بالا با توجه به رشد غیرتورمی مسکن عامل فشار بر اوراق است. بنابراین انتظار می‌رود روند نزولی «تسه»ها با شیب ملایمی همراه شود.

بازار نفت

سقف‌شکنی در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۰ دلار معامله شد. افت قابل توجه ذخایر نفت تجاری (۹۸/ ۲ میلیون بشکه‌) برای پنجمین هفته متوالی و رسیدن به کمتر از ۵۰۰ میلیون بشکه (برای اولین بار از ژانویه) عامل حمایت از نفت شد. موضوعی که در کنار توافق اوپک، برای اولین بار از ژوئن سقف ۵۰ دلاری نفت را شکست. کارشناسان کاهش ذخایر نفت آمریکا را به دلیل رشد صادرات و ناآرامی‌های جوی می‌دانند و معتقدند اثری بر کاهش مازاد عرضه جهانی ندارد. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد با بازگشت تولیدات شیل (با رشد قیمت نفت) مازاد عرضه تا سال ۲۰۱۷ تداوم خواهد داشت و قیمت نفت نزدیک به ۵۵ دلار متوقف خواهد شد. همچنان عبور قیمت نفت از میانگین ۱۰۰ روزه با تقویت چشم‌انداز صعودی، بیشترین ورود نقدینگی به بازار معاملات آتی نفت در سه سال اخیر را رقم زد.