یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فشار عرضه بر قیمت سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۵۲ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. تشدید فشار فروش در نمادهای بزرگ‌تر با شناسایی سود، در شرایط نبود محرک بنیادین عامل فشار بر بازار بود؛ نمادهای «شبندر»، «همراه»، «شبریز»، «فارس» و «کگل» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. نماد «خودرو» با اخبار مثبت، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشت. با وجود رشد بازار در روزهای اخیر به مدد گروه خودرویی، اما پیش‌خور شدن اخبار مثبت و قرار داشتن P/ E گروه در سطح ۲۹ واحدی، همچنین تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت مانع از پایداری رشد این گروه است بنابراین اکثر نمادهای این گروه با افت همراه شدند اما با حرکت معامله‌گران برای کسب سود‌های کوتاه‌مدت به سمت نمادهای کوچک‌تر، شاخص صنایع محصولات چرمی، انتشار‌ و چاپ و کاشی و سرامیک با مجموع ۳/ ۰ درصد از ارزش کل بازار مثبت‌ترین صنایع بورس بودند.

بازار ارز

دلار در نزدیکی ۳۶۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 9 تومانی به نرخ 3595 تومان معامله شد. روز دوشنبه اونس طلای جهانی با بیشترین افت در بیش از یک سال اخیر همراه شد، بنابراین معامله‌گران سکه برای حمایت از سکه با اهرم دلار، اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. به این ترتیب دلار مجددا به سطح جدیدی از بهمن رسید. با وجود این مطابق انتظارات شاهد تقویت احتیاط نزدیکی سطح روانی 3600 تومانی دلار بودیم. رشد 9/ 0 درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی در 8 روز معاملاتی اخیر با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار است. موضوعی که با رشد چشم‌انداز صعودی، با افزایش معاملات آتی عامل دیگر حمایت از دلار شد. با این وجود انتظار می‌رود افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تشدید فشار عرضه توسط معامله‌گران با شناسایی سود، عبور دلار از سطح 3600 تومانی را دشوار کند.

بازار سکه

ریزش سکه با اونس طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۷ هزار تومانی (۵۳/ ۱ درصدی) با بیشترین افت از ۲۹ تیر ۹۴ همراه شد. افت ۳/ ۳ درصدی اونس طلای جهانی روز دوشنبه (بیشترین افت از جولای ۲۰۱۵) و عبور از سطح ۱۳۰۰ دلاری برای اولین بار از ژوئن عامل فشار بر قیمت سکه است. روز دوشنبه شکستن سطح تکنیکال ۱۳۰۵ دلاری فشار فروش طلا را تشدید کرد. دیروز نیز نوسانات اونس طلا نزدیک کف ۳ ماهه تداوم یافت. بنابراین معامله‌گران برای حمایت از سکه به سمت بازار ارز حرکت کردند و رشد نرخ دلار تا نزدیکی سطح ۳۶۰۰ تومانی رقم خورد. با وجود این انتظار مقاومت سطح ۳۶۰۰ تومانی در برابر رشد دلار می‌رود. همچنان حمایت دلار و انتظار بازگشت طلا از سطح کنونی با ریسک‌های سیاسی و اقتصادی باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

بیشترین افت طلا در یک سال

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1274 دلار معامله ‌شد. پس از افت 3/ 3 درصدی اونس طلا روز دوشنبه، بیشترین افت از جولای 2015، دیروز نوسان اندک اونس طلا نزدیک کف 3 ماهه تداوم یافت. رشد شاخص دلار، شکستن سطح تکنیکال 1305 دلاری اونس طلا و عبور از کف میانگین 100 روزه عوامل فشار بر طلا بودند. اظهارات نمایندگان فدرال رزرو با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر در کنار افت پوند با حمایت از شاخص دلار عامل فشار بر طلای جهانی شد. افزایش نرخ بهره باعث کاهش تقاضای طلا می‌شود (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد). توقف خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز (توقف سیاست انبساطی) عامل دیگر فشار بر طلا است. همچنان ریسک‌های اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و ریسک سیاسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عوامل حمایت از طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک «تسه»ها در تقابل عوامل

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد اندک ۰۵/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی شاهد نوسان اندک «تسه»ها بالاتر از سطح ۸۵ هزار تومانی هستیم. روز گذشته اوراق جدیدتر نیز تا سطح ۸۹ هزار تومانی رشد داشتند اما با توجه به کاهش تقاضای فصلی، مقاومت سطح ۹۰ هزار تومانی در برابر رشد «تسه»ها انتظار می‌رود. کاهش تقاضای فصلی افت ۷ درصدی میانگین قیمت اوراق را در مهر نسبت به میانگین ۳ ماه تابستان رقم زده است. در شرایط کنونی با این وجود نشانه‌های وارد شدن مسکن به فاز پیش‌رونق از ابتدای سال با افزایش تعداد معاملات مسکن بر تداوم رشد تقاضا تاکید دارد. نرخ سود واقعی وام، در شرایط کنونی ۵/ ۲۲ درصد است؛ امری که با توجه به رشد غیر‌تورمی مسکن (رشد ۲/ ۳ درصدی در ۶ ماه ابتدایی سال) عامل فشار بر «تسه»ها است.

بازار نفت

نفت در لبه ۵۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 49 دلار معامله شد. روز گذشته افت شاخص دلار و چشم‌انداز کاهش ذخایر تجاری نفت برای پنجمین هفته متوالی قیمت نفت را به بالاترین سطح از 30‌ژوئن رساند. گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 6/ 7 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت، پنجمین هفته افت ناگهانی ذخایر نفت، در مقابل پیش‌بینی کارشناسان از افزایش 6/ 2 میلیون بشکه‌ای نفت و پیش از انتشار گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی (EIA) عامل حمایت از قیمت نفت شد. فضای مثبت ناشی از توافق اولیه اوپک نیز از نفت حمایت می‌کند. با وجود چشم‌انداز تمایل ایران و لیبی به افزایش تولیدات اما برخی کارشناسان معتقدند نقض فعال عربستان، خوش‌بینی‌ها به توافق در جزئیات بیشتر از جمله سهم هر یک از اعضا در نشست رسمی اوپک در 30 نوامبر را نیز بیشتر کرده است.