یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اقبال به نمادهای بزرگ‌تر

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۷۸ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته نمادهای «شبندر»، «شپنا» و «شبریز» در کنار «خساپا»، «خودرو» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اخبار مثبت گروه خودرویی، در کنار رشد قیمت جهانی مس، روی و آلومینیوم و نفت عامل حمایت از بازار بود. رشد ۸ درصدی نفت در ۳ روز حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای پالایشی را به دنبال داشت. با این وجود همچنان عدم اطمینان از پایداری رشد قیمت نفت و ابهام در مورد نحوه اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها (با توجه به رشد همزمان قیمت مواد اولیه و محصولات) نمی‌توان این عامل را به‌صورت مستقیم و خطی بر سودآوری در نظر گرفت، اما روز گذشته رشد شاخص کل در مقابل افت شاخص کل هم‌وزن‌ (اثرگذاری یکسان نمادها) اقبال معامله‌گران از نمادهای بزرگ‌تر را نشان داد.

بازار ارز

نزدیک شدن مقطعی دلار به 3590 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۳۵۸۵ تومان معامله شد. در ابتدای معاملات مجددا رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این روز گذشته اونس طلا برای پنجمین روز متوالی نزولی شد. بنابراین معامله‌گران سکه برای حمایت از سکه با اهرم دلار، تقاضای دلار را افزایش دادند. برآیند این عوامل نرخ دلار را به سطح ۳۵۸۹ تومانی رساند. اما در ادامه شناسایی سود میان معامله‌گران با افزایش عرضه و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار شد. همچنان چشم‌انداز روند صعودی دلار در روزهای اخیر تقویت شده است. موضوعی که با رشد معاملات آتی عامل دیگر حمایت از دلار است، اما احتمال تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با هدف کاهش نوسانات دلار، می‌تواند فشار بر دلار را تشدید کند.

بازار سکه

تخلیه حباب منفی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد. با اینکه در ابتدای معاملات روز جمعه شاهد روند صعودی اونس طلا با رشد تقاضای محافظه‌کارانه بودیم؛ اما در ادامه اونس طلا برای پنجمین روز متوالی نزولی شد. همچنان ریسک‌های اقتصادی (نگرانی‌ها از وضعیت بانک‌ها و کاهش خوش‌بینی به توانایی بانک‌های مرکزی برای حمایت از رشد اقتصادی و اثرات نهایی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در کنار ریسک‌های سیاسی از اونس طلا حمایت می‌کنند. در بازار ارز نیز روز گذشته برای چهارمین روز متوالی دلار با رشد همراه شد. اما به نظر می‌رسید که سطح ۳۵۹۰ تومانی در برابر رشد دلار مقاومت می‌کند. خوش‌بینی معامله‌گران سکه به دلار روز گذشته باعث کم‌واکنشی معامله‌گران به افت اونس طلای جهانی شد و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را پس از ۸ روز تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

سپتامبر پرنوسان طلا

اونس طلای جهانی با رشد ماهانه ۵/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود عدم افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر فدرال رزرو، اما جنت یلن با توجه به وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا بر چشم‌انداز یک بار افزایش نرخ بهره در سال جاری تاکید داشت. همچنان سیگنال‌های دوگانه از جمله کاهش هزینه مصرف‌کننده در ماه آگوست برای اولین بار در ۷ ماه گذشته و دور بودن از نرخ تورم هدف ۲ درصدی تردیدهایی را برای روند افزایش نرخ بهره آمریکا به وجود آورده است. افزایش نرخ بهره عامل فشار بر طلا است (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد). با این وجود در شرایط کنونی نگرانی از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، ریسک انتخابات آمریکا (۸ نوامبر) و رشد تقاضای فیزیکی آسیا با توجه به افت نسبی اونس طلا از طلا حمایت می‌کنند. این عوامل ماه پرنوسان (۱۳۵۵- ۱۳۰۹ دلار) را برای طلا رقم زد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به سطح خرداد

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۷/ ۱ درصدی به قیمت ۸۳ هزار و ۷۳۲ تومان معامله شدند. روز گذشته اوراق جدیدتر نزدیک سطح ۸۶ هزار تومانی معامله شدند. در شرایط کنونی با کاهش تقاضای فصلی روند نزولی «تسه»ها رقم خورده است. به این ترتیب نرخ سود واقعی «تسه»ها با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در سطح ۴/ ۲۲ درصد قرار گرفته است. همچنان نرخ سود کنونی وام با توجه به رشد غیرتورمی مسکن در کنار کمتر بودن نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) عامل فشار بر اوراق است، اما رشد ۷/ ۱۴ درصدی تعداد معاملات و رشد ۷/ ۳ درصدی قیمت مسکن در ۶ ماه نخست سال جاری بر خلاف مدت مشابه سال۹۴، بر ورود مسکن به فاز پیش رونق از ابتدای سال تاکید دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود افت «تسه»ها با شیب ملایم‌تری همراه شود.

بازار نفت

رشد 8 درصدی نفت در سپتامبر

هر بشکه نفت خام آمریکا در ماه سپتامبر با رشد ۸ درصدی همراه شد. توافق اولیه برای کاهش سقف تولیدات برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ تا سطح ۵/ ۳۲ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز، رشد ۷ درصدی قیمت نفت را در سه روز پایانی سپتامبر رقم زد، اما پیش‌تر ابهام در توافق نوسانات نفت را تشدید کرد. همچنان سهمیه اعضا در نشست نوامبر اوپک مورد بحث قرار خواهد گرفت. کارشناسان با توجه به سطح بالای تولیدات اوپک، تمایل لیبی و عراق به افزایش تولیدات، حفظ سطح تولیدات را مورد تردید می‌دانند. علاوه بر اینکه، هر گونه توافقی با رشد قیمت‌های نفت و افزایش تولیدات شیل می‌تواند اثرات توافق را کوتاه‌مدت کند. رشد (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سیزدهمین در ۱۴ هفته اخیر و چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه تا سال ۲۰۱۷ و رشد شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.