یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت بر مبنای کسب سود سریع

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۳ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) در سطح ۷۷ هزار و ۱۴۳ واحدی ایستاد. روند صعودی شاخص برای هفتمین روز متوالی ادامه یافت. اما همچنان نبود محرک جدی در بازار، حرکت معامله‌گران را با هدف کسب سودهای کوتاه مدت به دنبال دارد. روز گذشته مجددا حمایت حقوقی‌ها از نماد «فارس» و نمادهای «فملی» و «فولاد» از شاخص حمایت کردند. با وجود اینکه قیمت مس در هفته‌های اخیر بالاتر از سطح ۴۸۰۰ دلاری قرار گرفت، اما به دلیل پیش خور شدن اخبار مثبت، روند قیمتی این سهم با قیمت جهانی مس حرکت نمی‌کند. در ۱۹ سپتامبر قیمت جهانی شکر به بیشترین سطح در ۴ سال رسید. اما با توجه به عدم تناسب قیمت‌گذاری داخلی با بازار جهانی شکر، صدرنشینی (ثبت بیشترین رشد) شاخص صنعت قند و شکر را نیز می‌توان ناشی از تمایل معامله‌گران به کسب سود کوتاه مدت دانست.

بازار ارز

رشد بدون توقف دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴ تومانی با نرخ ۳۵۷۵ تومان معامله شد. روز گذشته با توجه به بالاتر بودن ارزش دلار در عراق، رشد تقاضای آربیتراژی رشد نرخ دلار در بازار داخلی را رقم زد. همچنین افزایش نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل دیگر حمایت از دلار شد. با اینکه پیش‌تر سطح ۳۵۵۰ تومانی در برابر رشد نرخ دلار مقاومت می‌کرد؛ اما نرخ دلار با حمایت عوامل بنیادین در ۱۱ روز معاملاتی اخیر بالاتر از سطح مزبور قرار گرفت. خوش‌بینی‌ها به تداوم دلار در سطوح کنونی نیز افزایش معاملات آتی را به همراه داشت. برآیند این عوامل دلار را مجددا به بالاترین سطح از بهمن رساند. اما همچنان احتمال افزایش عرضه با شناسایی سود معامله‌گران و تقویت احتیاط با احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند مانع از پایداری دلار در سطح کنونی شود.

بازار سکه

حمایت دلار از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد نرخ دلار در شرایط افت اونس طلای جهانی و کاهش تقاضای مناسبتی عامل حمایت از قیمت سکه بود. روز گذشته در بازار طلای جهانی با نتیجه نظرسنجی مناظره انتخاباتی آمریکا به نفع هیلاری کلینتون و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران، اونس طلا نزولی شد. با این وجود همچنان اونس طلا به نوسان در بازه ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ دلاری ادامه داد. در بازار ارز نیز روز گذشته برای سومین روز متوالی نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۵۷۰ تومانی قرار داشت. موضوعی که تقویت خوش‌بینی معامله‌گران سکه به حمایت دلار از سکه را به همراه داشته است. بنابراین روز گذشته شاهد کاهش اندک حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم که با کاهش تقاضای مناسبتی به وجود آمده بود. اما همچنان نزدیک شدن به محرم می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

بازار طلای جهانی

فشار بر طلا با کاهش ریسک‌گریزی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۴ دلار معامله ‌شد. روز گذشته کاهش تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلای پس از اولین مناظره انتخاباتی آمریکا عامل فشار بر طلا شد. نتیجه برخی نظرسنجی‌ها پس از اولین مناظره انتخاباتی هیلاری کلینتون و ترامپ، به نفع هیلاری کلینتون بود. پیروزی ترامپ باعث تشدید ریسک سیاسی و ریسک اقتصادی آمریکا می‌شود. بنابراین رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام در ساعات ابتدایی معاملات رقم خورد و فشار بر اونس طلا تشدید شد. با اینکه در ادامه افت قیمت نفت و نگرانی‌ها نسبت به وضعیت شرکت‌ها، بازارهای سهام را با افت همراه کرد، اما طلا به این عامل کم واکنش بود. همچنان دو مناظره پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸ نوامبر) می‌تواند بر بازار طلا اثرگذار باشد. در هفته جاری نیز آمارهای مهم اقتصادی آمریکا (سفارش کالاهای بادوام، تولید ناخالص داخلی) می‌توانند بر اونس طلا اثرگذار باشند.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها نزدیک 87 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی همراه شدند. قیمت پایانی اوراق جدیدتر نزدیک سطح ۹۰ هزار تومانی و آخرین قیمت معامله شده برخی اوراق جدیدتر در سطح ۹۲ هزار تومانی قرار گرفت. بنابراین افزایش اندک قیمت اوراق محتمل است. از ابتدای مهر با پایان فصل رونق مسکن(تابستان) نوسان «تسه»ها از سطح ۹۰ هزار تومانی به نزدیکی سطح ۸۷ هزار تومانی رسیده است. علاوه بر این با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام ۶/ ۲۲ درصد است. با توجه به بالا بودن نرخ سود وام رقیب و رشد غیرتورمی قیمت مسکن، معامله‌گران برای دریافت وام با نرخ سود کنونی احتیاط می‌کنند. کاهش نرخ سود وام رقیب(صندوق سپرده‌های بانک مسکن) نیز عامل فشار بر اوراق است. با این وجود با تقویت چشم‌انداز رشد تقاضا، روند نزولی «تسه»ها با شیب ملایمی خواهد بود.

بازار نفت

افت نفت با کمرنگ شدن خوش‌بینی

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی پیش از نشست روز چهارشنبه، رشد شاخص دلار (با تقویت احتمال پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا) و احتمال افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا (۸/ ۲ میلیون بشکه طبق نظرسنجی رویترز) عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. وزیر نفت ایران اعلام کرد ایران قصد افزایش تولیدات تا ۴ میلیون بشکه در روز را دارد و اقدام به توقف در سطح تولیدات کنونی نخواهد کرد. وزیر انرژی عربستان نیز اعلام کرد با کاهش موجودی نفت و همگرایی عرضه و تقاضا، بازار نفت به سمت تعادل حرکت می‌کند. احتمال توافق در نشست کنونی پایین است. در شرایط کنونی چشم انداز رشد تولیدات ایران، لیبی و نیجریه در کنار کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل و رشد تدریجی شاخص دلار عوامل فشار بر نفت هستند.