یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

افت بورس در شهریور

شاخص کل بورس با رشد 3/ 5 درصدی در تابستان و با افت 1/ 2 درصدی در شهریور همراه شد. در دو ماه ابتدایی تابستان با خوش‌بینی‌ها به سودآوری شرکت‌ها و اخبار مثبت در مجامع رشد 5/ 7 درصدی شاخص رقم خورد اما در ادامه پیش‌خور شدن اخبار مثبت، ابهامات در مورد پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و افت نفت از سطح 50 دلاری، نبود محرک بنیادین و نشانه‌های خروج تدریجی اقتصاد از رکود عوامل فشار بر شاخص بودند. جذابیت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر (صندوق‌های با درآمد ثابت) و توقف روند کاهشی نرخ سود بین بانکی فشار بر بازار سهام را تشدید کردند. بنابراین در شهریور حجم و ارزش معاملات با افت حدود 40 درصدی نسبت به میانگین تیر و مرداد مواجه شد. در شرایط کنونی ورود نقدینگی جدید و تحریک سمت تقاضا و آثار رشد درآمدهای نفتی ماه‌های اخیر می‌تواند از بازار سهام حمایت کند.

حرکت دلار به سمت تعادل بازار

هر دلار آمریکا با رشد ۹/ ۰ درصدی برای چهارمین ماه متوالی با رشد همراه شد. همچنین از ابتدای تابستان هر دلار آمریکا رشد ۱/ ۳ درصدی را ثبت کرد. در ماه شهریور نوسانات اونس طلا (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) و رشد ۶/ ۱ درصدی ارزش دلار در سطح جهانی با رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت کردند. همچنین هدف دولت برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز با کاهش فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، دلار را به تدریج به سمت تعادل بازار سوق داد. در این راستا روند افزایش نرخ دلار در بازار آزاد رشد ۶/ ۳ درصدی از ابتدای سال را نشان می‌دهد. در حالی که نرخ دلار مبادله‌ای در همین دوره با رشد ۹/ ۳ درصدی همراه شده است. به این ترتیب با وجود اینکه در ابتدای تابستان شاهد مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی بودیم اما میانگین دلار در شهریور به ۳۵۵۳ تومان رسید.

مقاومت سکه در برابر افت طلا

هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه 1/ 0 درصدی برای چهارمین ماه متوالی با رشد همراه شد و در تابستان رشد 8 درصدی را ثبت کرد. آخرین روز مرداد اونس طلای جهانی به قیمت 1341 دلار معامله شد. بنابراین افت حدود 5/ 1 درصدی اونس طلای جهانی (با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و رشد شاخص دلار) عامل فشار بر قیمت سکه در ماه اخیر بود. با این وجود معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه وارد بازار ارز شدند. این عامل در کنار سایر عوامل حمایتی از دلار، رشد 9/ 0 درصدی دلار را در شهریور رقم زد. علاوه بر این افزایش تقاضای مناسبتی با اعیاد قربان و غدیر رشد تقاضای سکه را تقویت کردند، بنابراین با وجود تداوم حباب منفی سکه از خرداد، از 4 شهریور خوش‌بینی‌ها باعث تغییر جهت حباب(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

رشد طلا در شرایط انتظاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۲ دلار معامله ‌می‌شد. روز گذشته تداوم شرایط انتظاری برای نتیجه نشست فدرال‌رزرو نوسانات محدود اونس طلا را رقم زد. با این وجود چشم‌انداز تدریجی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا با توجه به آمار نامناسب مسکن که روز سه‌شنبه منتشر شد در کنار سایر آمارهای نامناسب چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت را کمرنگ کرده است. علاوه بر این روز گذشته نشست بانک مرکزی ژاپن بدون تغییر نرخ بهره (که هم اکنون منفی ۱/ ۰ درصد) به پایان رسید اما این بانک اعلام کرد که چارچوب سیاست انبساطی خود را به سمت کنترل نرخ بهره خواهد برد و قصد افزایش پایه پولی را ندارد. امری که رشد بازارهای سهام آسیا را به همراه داشت. همچنان نگاه معامله‌گران به نتیجه نشست فدرال رزرو است. کارشناسان همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر را محتمل می‌دانند.

افت «تسه»ها پس از ۴ ماه

اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) پس از 4 ماه رشد متوالی در شهریور با افت 4/ 9 درصدی همراه شد. نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن (تابستان)، تقویت سمت عرضه اوراق و کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) عوامل فشار بر «تسه»ها بودند. به این ترتیب قیمت اوراق جدیدتر از بالاتر از 100‌هزار تومان هم‌اکنون نزدیک 90 هزار تومان نوسان می‌کنند. میانگین «تسه9312» در ماه اخیر 89 هزار و 996 تومان است. با این وجود چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود و نشانه‌های افزایش تقاضا از ابتدای سال با افزایش معاملات و قیمت مسکن، همچنان عامل حمایت از «تسه»ها است. به این ترتیب «تسه»ها از ابتدای سال بازدهی 9 درصدی را ثبت کرده‌اند. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود واقعی وام، نرخ سود واقعی وام از 4/ 23 درصد ابتدای شهریور به 7/ 22 درصد رسیده است.

رشد نفت با خوش‌بینی‌ها

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۳ دلار معامله می‌شد. روز گذشته افت شاخص دلار در شرایط انتظاری برای نتیجه نشست فدرال رزرو در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا از افت هفتگی ۵/ ۷ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری (بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان از افزایش ۳/ ۳ میلیون بشکه‌ای) عامل حمایت از قیمت نفت بود. با این وجود آمار دقیق‌تر از موجودی نفت تجاری توسط اداره اطلاعات آمریکا (EIA) منتشر می‌شود. علاوه بر این در روزهای اخیر نماینده اوپک روسیه اعلام کرد که این کشور از توافق برای ایجاد ثبات در بازار نفت حمایت می‌کند و رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز اعلام کرد که صادرکنندگان به توافق نزدیک هستند. خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی عامل حمایت از نفت در هفته‌های اخیر بوده است. با این وجود چشم‌انداز افزایش تولیدات لیبی و نیجریه همچنان احتمال توافق را کمرنگ کرده است.