یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نوسانات اندک در 76 هزار واحدی

روز دوشنبه شاخص کل بورس با رشد ۱۰۶ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) همراه شد. همچنان فقدان محرک جدی و چشم‌انداز خروج تدریجی اقتصاد از رکود باعث تقویت شرایط رکودی بازار شده است. با این وجود در روزهای اخیر ارزش معاملات با رشد اندک به سطح ۱۲۶ میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه نماد «فارس» با حمایت حقوقی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت، علاوه بر آن همچنان «خودرو» و «خساپا» نیز عامل حمایت از شاخص بودند. به نظر می‌رسد بدون تغییر در عوامل بنیادین، سطوح تکنیکال از این نمادها حمایت می‌کنند. همچنان صنایع کوچک‌تر بازار با اقبال سهامداران مواجه شدند. به این ترتیب شاخص صنایع زغال‌سنگ و کاشی و سرامیک با بیشترین رشد قیمتی همراه شدند. فشار تسویه خریدهای اعتباری کارگزاری‌ها از بازار برداشته شده است، بنابراین با حذف این عامل فشار، تداوم شرایط رکودی می‌تواند افت بیشتر بازار را رقم بزند.

بازار ارز

دلار در سقف قیمتی

روز دوشنبه هر دلار آمریکا با رشد 6 تومانی به نرخ 3564 تومان معامله شد. در شرایط کنونی تقویت سمت تقاضا دلار را برای پنجمین روز متوالی بالاتر از سطح 3550 تومانی قرار داده است. روز دوشنبه افزایش تقاضای مسافرتی از دلار حمایت کرد. رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، نیز عامل حمایت از دلار بود. در کنار این عوامل، انتظار می‌رفت به‌صورت سنتی با نزدیک شدن به پایان ماه، شاهد کاهش تقاضای دلار باشیم اما عدم افت نرخ دلار، افزایش معاملات غیررسمی بازار را به دنبال داشت، بنابراین دلار روز دوشنبه به بالاترین سطح در 3 هفته اخیر رسید. اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران با توجه به احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها، مطابق روال هفته‌های اخیر و به دلیل چشم‌انداز یکسان‌شدن نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای می‌تواند مانع از رشد بیشتر دلار شود.

بازار سکه

رشد سکه با سه اهرم

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی همراه شد. رشد اندک اونس طلا در کنار رشد نرخ دلار و رشد تقاضای مناسبتی از قیمت سکه حمایت کردند. روز جمعه با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا، اونس طلا به ۱۳۱۰ دلار رسید. اما پس از بازگشایی بازار طلای جهانی در شرایط احتیاطی برای نتیجه نشست فدرال‌رزرو (که عصر امروز منتشر می‌شود) شاهد حبس بازه‌ای اونس طلا در سطح ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ دلاری هستیم. در بازار ارز روز دوشنبه دلار مجددا به بیشترین سطح از بهمن رسید که احتمال بازگشت از سطح مزبور با شناسایی سود توسط معامله‌گران وجود دارد اما در صورت سیگنال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، (افت طلا) حمایت از دلار از سوی معامله‌گران سکه محتمل است. بنابراین به نظر می‌رسد نتیجه نشست فدرال‌رزرو مهم ترین عامل تاثیرگذار بر سکه است.

بازار طلای جهانی

شرایط انتظاری برای نتیجه نشست «فد»

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1314 دلار معامله ‌شد. در شرایط کنونی شرایط انتظاری برای نتیجه نشست دو روزه فدرال‌رزرو روز چهارشنبه، نوسانات اندک شاخص دلار را رقم زده است. نوسانات اونس طلا نیز در روزهای اخیر بین سطح 1310 تا 1321 دلاری رقم خورده است. پیش‌تر آمار مناسب نرخ تورم آمریکا چشم‌انداز افزایش نرخ بهره را تقویت کرد. اما آمارهای نامناسب شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات و آمار اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌های ماه آگوست احتمال افزایش نرخ بهره را کاهش داد. احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر حدود 20 درصد است، اما همچنان تخمین کارشناسان از احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر 56درصد است. افزایش ناگهانی نرخ بهره در نشست سپتامبر می‌تواند سطح حمایتی 1310 دلاری طلا را بشکند. علاوه بر این نتیجه نشست دوروزه بانک مرکزی ژاپن نیز می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها

روز دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد اندک ۲/ ۰درصدی به قیمت ۹۰ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شدند اما اوراق جدیدتر که پیش‌تر تا سطح ۹۶ هزار تومان نیز رسیده بودند، روز دوشنبه با افت همراه شدند و به نزدیکی ۹۲ هزار تومان رسیدند. در شرایط کنونی تقابل تقاضا و عوامل فشار نوسان «تسه»ها را نزدیک سطح ۹۰ هزار تومانی رقم زده است. از سویی نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن (تابستان)، تقویت سمت عرضه اوراق و کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق سپرده‌های بانک مسکن) عوامل فشار بر «تسه»ها است. علاوه بر این، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود واقعی وام، در شرایط کنونی نرخ سود بالای وام اوراق (۸/ ۲۲ درصد) نیز عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است اما چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود با تقویت تقاضا، فشار بر «تسه»ها را کم کرده است.

بازار نفت

نفت در کف ۲ هفته‌ای

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 42 دلار معامله ‌شد. افزایش تولیدات نیجریه، در کنار اظهارات وزیر نفت ونزوئلا در مورد نیاز به کاهش 10 درصدی تولید برای رسیدن نفت به تعادل با تشدید نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه عوامل فشار بر نفت هستند. همچنین سیگنال‌های دوگانه نسبت به نتیجه نشست غیررسمی صادرکنندگان بزرگ نفتی در شرایط سطح بالای تولیدات اوپک عامل تشدید نوسان‌های نفت است. حمله شورشیان به زیرساخت‌های نفتی نیجریه، تولید این کشور در ماه مه را به کمترین سطح در 27 سال رساند، اما این کشور قصد افزایش تولید به 2 میلیون بشکه در روز را تا دسامبر دارد. همچنان کاهش احتمال بازگشت تولید لیبی به دلیل تداوم ناآرامی‌های داخلی می‌تواند از نفت حمایت کند. نتیجه نشست فدرال‌رزرو (با اثرگذاری بر شاخص دلار) و گزارش ذخیره نفت تجاری می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.