یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت بورس روی مدار صاف

هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران با افت ۴/ ۰ درصدی در رقم ۷۶‌هزار و ۴۵۵ واحد ایستاد. به این ترتیب، نماگر سهام برای ۹ روز معاملاتی متوالی در کانال ۷۶ هزار واحدی به نوسانات محدود خود ادامه داد. در حالی نگرانی از تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها همچنان خریداران را محتاط کرده است که میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود. نبود محرکی جدی برای رونق بورس و قیمت‌های نه چندان ارزنده سهام، از جمله مهم‌ترین عواملی است که رکود نسبی در این بازار را شاهد هستیم. بر این اساس، عمده فعالیت بورس را سفته بازان در نمادهای کوچک‌تر انجام داده پس از شناسایی سودهای محدود مجددا شاهد افت قیمت سهام شرکت‌های مزبور هستیم. در این میان، احتمال ورود نقدینگی از سوی برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند رونقی هرچند کوتاه‌مدت را در بورس تهران ایجاد کند.

بازار ارز

روزهای آرام در بازار ارز

هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲/ ۰ درصدی، هفته گذشته را با نرخ پایانی ۳۵۵۶ تومان سپری کرد. انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای از یکسو، کنترل نرخ‌ها توسط بازارساز و نبود محرکی اساسی در فضای اقتصاد کلان از سمت دیگر، مهم ترین عوامل محدودیت دامنه نوسان نرخ‌ها در بازار ارز شده‌اند. روز پنج‌شنبه نیز با اینکه به عید غدیر نزدیک می‌شویم، تقاضا در بازار ارز به سرعت با حضور بازارساز پاسخ داده شد و نوسانات محدود بود. در واقع، این تعطیلی که مصادف با آخرین هفته تابستانی می‌شود، تقاضای ارز مسافرتی را به همراه داشته است. اما این تقاضا به حدی نیست که بتواند تغییرات محسوسی را در بازار ارز ایجاد کند. بنابراین، دلار آمریکا همچنان در میانه کانال ۳۵۰۰ تومانی روزهای نسبتا آرامی را تجربه می‌کند که همگام با فضای کلان اقتصاد کشور است.

بازار سکه

سکه زیر فشار اونس طلا

هفته گذشته، هر سکه طرح جدید با کاهش ۶/ ۰ درصدی در پایان به قیمت یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان معامله شد. در شرایطی که دلار رشد اندکی را تجربه کرده بود، اما افت حدود ۲۵ دلاری اونس طلای جهانی (از پنج‌شنبه تا پنج‌شنبه) عامل افت قیمت سکه در بازار تهران شد. با این حال، تقاضای نسبتا بالای سکه به علت عوامل مقطعی حباب سکه (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را رقم زده است. به عبارت دقیق‌تر، قرار داشتن در آخرین هفته تابستان، نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر و همچنین قرار داشتن بین اعیاد قربان و غدیر سبب شده تا ترافیک نسبی از مراسم جشن و عروسی را شاهد باشیم. موضوعی که تقاضایی مقطعی را در بازار سکه ایجاد کرده و در نتیجه، فعالان این بازار تمایلی برای فروش در قیمت‌های پایین ندارند.

بازار طلای جهانی

بازه 15 دلاری نوسان اونس طلا

در روزهای پایانی هفته گذشته، دامنه نوسانات اونس طلا محدود شده بود. به‌طوری که طلا بین سطح حمایتی ۱۳۱۰ دلاری و مقاومت ۱۳۲۵ دلاری رفت و برگشت‌هایی را تجربه کرد. هرچند ابتدای هفته، برخی نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا امیدوار بودند، اما آمارهای اقتصادی این کشور در روزهای پایانی هفته (به ویژه تولیدات صنعتی و خرده فروشی) ضعیف بودند و بار دیگر احتمال افزایش نرخ بهره را افزایش دادند. جمعه نیز آمار مهم تورم (CPI) ماه آگوست منتشر می‌شد (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) که می‌تواند سیگنال مهم‌تری برای فلز زرد باشد. این هفته نشست‌های مهم بانک مرکزی آمریکا و ژاپن برای بازار طلا مهم هستند که انتظار می‌رود نتیجه احتمالی آنها از قیمت این کالا حمایت کند. با این حال، کاهش واردات هند و افت موجودی صندوق SPDR (بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا) اهرم‌های منفی برای طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

مثلث فشار بر قیمت «تسه»ها

در پایان معاملات هفته گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شدند. این در حالی است که روند معاملاتی این اوراق از اواخر مرداد کاملا ریزشی است. به عبارت دقیق‌تر، اوراق تسهیلات مسکن که در میانه تابستان همگام با اوج‌گیری سمت تقاضا به بیش از ۱۰۰ هزار تومان نیز رسیده بودند، طی یک ماه اخیر به‌طور متوسط حدود ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. فروکش تدریجی تب تقاضا با نزدیک شدن به پایان تابستان، کاهش نرخ بهره وام رقیب (نرخ سود اسمی صندوق پس انداز مسکن یکم تک رقمی شد) و همچنین تقویت سمت عرضه وام مسکن سه عامل اصلی افت قیمت اوراق در مدت مزبور محسوب می‌شوند. با این حال، روند رو به بهبود بازار مسکن احتمال ریزش قیمت این اوراق بدون تغییر محسوس در شرایط فعلی را تضعیف می‌کند.

بازار نفت

بازی نفت در بازه 50-40 دلاری

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا ۲/ ۴۳ دلار معامله ‌شد. چهارشنبه شب به وقت تهران، ارائه آمار ذخایر نفت و فرآورده‌های آن در آمریکا در کنار احتمال از سرگیری تولیدات نیجریه و لیبی موجب فشار بر قیمت نفت شدند. هرچند ذخایر نفت تجاری آمریکا بر خلاف پیش بینی‌ها کاهش یافت، اما فرآورده‌های نفتی بیشترین رشد هفتگی از ابتدای سال میلادی را تجربه کردند (فشار بر قیمت نفت‌). نیجریه و لیبی مدت‌ها است به علت درگیری‌های داخلی با اختلال در عرضه مواجهند، اما از چهارشنبه گمانه‌هایی برای امکان از سرگیری بخشی از تولیدات این کشورها مطرح شد که درباره لیبی می‌تواند تا روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت وارد بازار کند. این عوامل در کنار پیش بینی‌های اخیر پایداری مازاد عرضه نفت، بر قیمت‌ها فشار آوردند. موسسه گلدمن ساکس نیز عدم جهش قیمت‌ها و باقی ماندن نفت زیر ۵۰ دلار را پیش‌بینی کرده است.