یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با سیگنال غیربنیادی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۴۷ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از افت ۲ درصدی شاخص در دو هفته اخیر، روز گذشته تقویت خوش‌بینی‌ها با اخبار بیشترین رشد شاخص کل در یک ماه اخیر را رقم زد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر‌عامل پارس‌خودرو چشم‌انداز رشد صنعت خودرو را ارائه دادند. این عامل در کنار تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت، رشد نمادهای زیرمجموعه گروه خودرویی را رقم زد. همچنین با اخبار اعتراض شرکت‌های پالایشی به نرخ‌های تعیین‌شده از سوی وزارت نفت (که می‌تواند رشد سودآوری شرکت‌ها را به همراه داشته باشد) از دوشنبه شاهد اقبال معامله‌گران از نمادهای این گروه بودیم. از طرفی تغییر فرمول‌های قیمت‌گذاری توسط وزارت نفت بسیار دور از انتظار است. همچنان نبود محرک بنیادین و فشار فروش با نزدیک شدن به زمان تسویه کارگزاری‌ها می‌تواند ادامه فضای اصلاح را رقم بزند.

بازار ارز

محرک موقت رشد دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴ تومانی به نرخ ۳۵۵۴ تومان معامله شد. با فشار عرضه از سوی بازارسازان ارزی در روزهای گذشته نرخ دلار تا سطح ۳۵۵۰ تومان نزول یافت، دیروز اما محدودیت در فروش ارز از سوی صرافی ملی به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی بازار رشد نرخ دلار را به دنبال داشت. این صرافی تنها به صرافی‌های مجازی که مجوز‌های لازم را تهیه کرده‌اند، ارز می‌دهد و از پرداخت ارز به سایر صرافی‌ها خودداری کرده است. به این ترتیب تقاضای صرافی‌هایی که از تامین عاجز بودند به درون بازار کشیده شد. در نتیجه افزایش تقاضا رشد نرخ دلار را به دنبال داشت. با وجود رشد روز گذشته همچنان احتمال رشد شدید نرخ دلار اندک به نظر می‌رسد. با وجود محدود شدن برخی صرافی‌ها اما احتمال افزایش عرضه از سوی سایر صرافی‌های مجاز وجود دارد.

بازار سکه

تخلیه حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی همراه شد. روز گذشته رشد اونس طلای جهانی و رشد نرخ دلار عامل حمایت از سکه شد. در بازار طلای جهانی افت شاخص دلار با کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در روزهای اخیر و رشد پوند و ین ژاپن، اونس طلای جهانی به بیشترین سطح در یک هفته اخیر (۱۳۳۷ دلار) رسید. با این وجود با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، طلا نتوانست سطح مزبور را حفظ کند. در بازار ارز نیز روز دوشنبه شاهد افت دلار و بازگشت به سطح ۳۵۵۰ دلاری پس از ۸ روز معاملاتی بودیم. اما روز گذشته با عدم عرضه دلار به برخی صرافی‌ها که فاقد مجوزهای لازم بودند، رشد نرخ دلار رقم خورد. با این وجود، احتمال افت بازارهای اثرگذار روز گذشته باعث تخلیه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به نشست بانک‌های مرکزی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۱ دلار معامله ‌شد. روز گذشته افت شاخص دلار عامل حمایت از اونس طلا شد. مشاور اقتصادی نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد این کشور پیش از هرگونه اقدامی، تصمیمات نشست آتی فدرال رزرو را در نظر خواهد گرفت. بنابراین تضعیف احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی در نشست سپتامبر بانک ژاپن، رشد ین را رقم زد. این عامل در کنار رشد پوند و تضعیف چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر شاخص دلار شد و از اونس طلای جهانی حمایت کرد. با این وجود با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت شاخص بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور به بیشترین سطح در بیش از یک سال اخیر رسید. امری که رشد طلا را محدود کرد. اما بازارهای سهام اروپا در شرایط انتظاری برای نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه نوسان اندکی داشتند.

بازار اوراق مسکن

تشدید روند نزولی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۸/ ۱ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی فشار عوامل باعث تشدید روند نزولی «تسه»ها است. در هفته‌های اخیر کاهش نرخ سود اسمی صندوق‌های سپرده بانک مسکن (تا ۸ درصد برای بخش‌های فرسوده و ۵/ ۹ درصد برای سایر بخش‌ها) در شرایط نرخ سود بالای اوراق (نرخ سود واقعی ۶/ ۲۲ درصد) و تقویت سمت عرضه با امکان ارائه وام از سوی سایر بانک‌‌ها از جمله عوامل فشار بر «تسه»ها است. نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن (تابستان) نیز بر قیمت «تسه»ها فشار می‌آورد. بنابراین با وجود رشد ۲۲ درصدی «تسه»ها از ابتدای خرداد تا پایان مرداد، اما از ابتدای شهریور شاهد افت ۳/ ۱۱ درصدی هستیم. به این ترتیب «تسه»های جدیدتر که پیش‌تر بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومانی معامله می‌شدند، در شرایط کنونی زیر سطح ۹۰ هزار تومانی قرار گرفته‌اند.

بازار نفت

بازی وزرای انرژی با قیمت نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. روز دوشنبه تقویت خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی قیمت نفت را با رشد همراه کرد. روز دوشنبه وزیر نفت و انرژی عربستان و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در چین دیدار و تفاهم‌نامه‌ای را برای اقدام مشترک امضا کردند. پیش از آن، خوش‌بینی‌ها به توافق رشد ۵/ ۵ درصدی قیمت نفت برنت را در میانه معاملات به همراه داشت. اما در ادامه عدم ارائه تصویر مشخص از اقدام مشترک در زمینه کاهش تولیدات یا حفظ سطح تولیدات کنونی در این تفاهم‌نامه و اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در مورد عدم نیاز به اقدام مشترک در شرایط کنونی، خوش‌بینی‌ها را تضعیف کرد و روند نزولی نفت را رقم زد. در شرایط کنونی آمار هفتگی حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا می‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد.