یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رکود ادامه‌دار بورس

دیروز شاخص کل بورس تهران با افت ۲۳۷ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) مواجه شد. روز گذشته ارزش معاملات خرد کمتر از ۱۱۰ میلیارد تومان بود. تعداد معاملات نیز در سطح ۴۲ هزار مرتبه قرار داشت. این موارد به سایه سنگین رکود بر معاملات بورسی اشاره دارد. در معاملات دیروز نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشت (۷۶ واحد از افت دیروز شاخص کل در نتیجه ریزش قیمتی سهام این شرکت بود). این شرکت نخستین شرکت پالایشی بود که عملکرد سه‌ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. با وجود اینکه ابهام زیادی درخصوص اثرگذاری متغیرها بر سودآوری پالایشی‌ها وجود داشت، به نظر می‌رسد سودسازی این شرکت در سه‌ماه نخست کمتر از انتظارات بوده است. فضای منفی ناشی از این موضوع علاوه بر «شبندر» کل گروه پالایشی را تحت تاثیر قرار داد.

بازار ارز

ادامه الاکلنگ طلا و ارز؟

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۶ تومانی به نرخ ۳۵۵۶ تومان معامله شد. در روزهای گذشته همراه با نوسانات قیمت اونس شاهد الاکلنگ سکه و ارز بودیم. افت قیمت اونس تا روز پنج‌شنبه با فشار بر قیمت سکه از نرخ دلار حمایت کرد. روز شنبه اما انعکاس رشد روز جمعه قیمت اونس طلا به بازار سکه بر نرخ دلار فشار وارد کرد. در معاملات دیروز با تعطیلی بازارهای جهانی و حضور فعال بازارسازها شاهد افت نرخ دلار بودیم. علاوه بر این افت نرخ درهم حواله‌ای نیز از دیگر عوامل فشار بر دلار بود (نرخ برابری ثابت دلار و درهم). در معاملات امروز نوسانات اونس طلای جهانی بر قیمت سکه اثرگذار خواهد بود. در نتیجه بار دیگر می‌توان انتظار تکرار رابطه الاکلنگی را داشت. علاوه بر این رفتار معاملاتی بازارسازها برای کنترل نوسانات دلار نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

بازار سکه

افسار سکه در دست اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی مواجه شد. در شرایط تعطیلی بازار جهانی افت نرخ دلار بر قیمت سکه فشار وارد کرد. با وجود اینکه انتظار اثرپذیری قیمت سکه از دلار وجود دارد، اما در هفته‌های گذشته شاهد فعالیت معامله‌گران سکه در بازار ارز برای کاهش شدت نوسانات اونس بر قیمت سکه بودیم. بر این اساس بازگشایی بازار طلای جهانی در معاملات امروز مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت سکه است. نظرسنجی کارشناسان کیتکو حاکی از خوش‌بینی به ادامه رشد قیمت طلا است. با این حال عدم اطمینان از تصمیم نهایی فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره این کشور می‌تواند بر نوسانات اونس دامن بزند. مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در معاملات دیروز در سطح ۵ هزار تومان قرار داشت که تغییرات اونس می‌تواند بر حباب نیز اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

خیز ناتمام طلا با آمار اشتغال

اونس طلای جهانی هفته گذشته را با افت ۳/ ۰ درصدی به کار خود پایان داد. در مهم‌ترین رویداد هفتگی، روز جمعه آمار اشتغال آمریکا ضعیف‌تر از انتظارات بود (انتظار ایجاد ۱۸۰ هزار شغل جدید در مقایسه با ۱۵۱ هزار شغل ایجادشده). موضوعی که هرچند در ابتدا موجب جهش قیمت طلا شد؛ اما در ادامه نتوانست قیمت فلز زرد را در اوج نگه دارد. کارشناسان معتقدند آمار اشتغال با وجود ضعف نسبی، آن‌چنان ضعیف نبود که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تا پایان سال منتفی کند. بنابراین قیمت طلا مجددا افت کرد. پس از عبور از آمار مهم اشتغال، نشست آینده فدرال رزرو مهم‌ترین رویداد مورد توجه معامله‌گران طلا خواهد بود. در نظرسنجی کیتکو، از ۱۳ کارشناس، ۸ نفر روند صعودی، ۲ نفر مسیر نزولی و ۳ کارشناس درجا زدن قیمت‌ها را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

ضعف تقاضا برای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۸۸ هزار و ۲۱۱ تومان معامله شدند؛ در حالی‌که آخرین معاملات این اوراق در قیمت‌های پایین‌تر و در سطح ۸۵ هزار تومان بود. در هفته‌ پایانی مرداد قیمت این اوراق تا سطح ۱۰۰ هزار تومان نیز رشد کرده بود، در شرایط کنونی شاهد نزول قیمت این اوراق هستیم. قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای سنتی مسکن (تابستان) از ابتدای شهریور بر قیمت «تسه»ها فشار وارد کرد. در روزهای اخیر نیز کاهش نرخ سود وام صندوق سپرده یکم بانک مسکن، انتظار نرخ سود وام از محل اوراق تسهیلات را کاهش داد. نرخ سود وام اوراق تسهیلات مسکن در قیمت‌های کنونی ۷/ ۲۲ درصد است. نشانه‌های رونق آرام در بازار مسکن مشاهده می‌شود؛ اما نرخ بالای سود عامل بسیار مهمی در جهت فشار بر قیمت اوراق محسوب می‌شود.

بازار نفت

فشار عوامل بنیادی بر قیمت نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات هفتگی با افت ۷/ ۶ درصدی مواجه شد. از ابتدای هفته گذشته نفت مسیر نزولی را در پیش گرفت. افزایش حجم ذخایر نفت آمریکا در کنار انتظار برای افزایش تولیدات عراق و کاهش اختلالات عرضه از سوی کشورهایی مانند نیجریه با چشم‌انداز تقویت سمت عرضه بر قیمت نفت فشار وارد کرد. گرچه برخی تولیدکنندگان بزرگ مانند روسیه نسبت به حصول توافق ابراز خوش‌بینی کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد عوامل بنیادی مانع اصلی در برابر رشد قیمت نفت باشد. نوسانات شاخص دلار نیز عامل اثرگذار بر بازارهای کالایی بود. با ضعف آمار اشتغال آمریکا نسبت به پیش‌بینی‌ها، شاخص دلار افت کرد، اما احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۱۶ باعث شد دلار افت خود را جبران کند. در نتیجه از این ناحیه نیز شاهد فشار بر قیمت نفت بودیم.