یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

ورود به کانال 76 هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۲۱ واحدی (۵/ ۰ درصدی) همراه شد. تداوم فضای اصلاحی روز گذشته شاخص را به پایین‌ترین سطح در ۴ هفته اخیر رساند. روز گذشته شاخص ۳۰ گروه از ۳۷ صنعت بورسی با افت همراه شد. ناامیدی از کسب سودهای بیشتر و نبود محرک جدی، معامله‌گران را برای کسب سودهای کوتاه‌مدت به سمت تک نمادها سوق داده است. به این ترتیب با حمایت معامله‌گران از برخی نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات فلزی، این گروه پس از خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین رشد اخیر قیمت جهانی روی (بالاتر از سطح ۲۳۰۰دلاری) اقبال معامله‌گران به نمادهای زیرمجموعه گروه کانه‌های فلزی را رقم زد. روز گذشته همچنین شاهد عبور قیمت سهام برخی نمادهای خودرویی از کف‌های تکنیکال این نمادها بودیم، امری که می‌تواند با تشدید فشار فروش در این گروه، فضای رکودی را تعمیق کند.

بازار ارز

تداوم حمایت سطح 3550 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۵۶۲ تومان معامله شد. بیش از یک هفته شاهد حمایت سطح ۳۵۵۰ تومانی از نرخ دلار هستیم. از شنبه گذشته با افت اونس طلا، معامله‌گران برای حمایت از سکه (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. امری که قیمت دلار را پس از یک ماه از بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی خارج کرد و به بیشترین سطح از بهمن ۹۴ رساند. روند نزولی طلای جهانی تا روز پنج‌شنبه ادامه یافت اما روز جمعه شاهد رشد اونس طلای جهانی (با آمار نامناسب اشتغال آمریکا) بودیم. بنابراین با خارج شدن معامله‌گران سکه از بازار ارز، در ابتدای معاملات روز گذشته دلار به نرخ ۳۵۵۷ تومان معامله شد.اما در ادامه افزایش نرخ درهم، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، عامل حمایت از دلار شد.

بازار سکه

کاهش حباب سکه با کم‌واکنشی طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۰ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط افت اندک نرخ دلار عامل حمایت از سکه شد. در روزهای اخیر شاهد تداوم شرایط احتیاطی در بازار طلای جهانی برای آمار اشتغال آمریکا جهت ارائه تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره (عامل فشار بر طلای جهانی) بودیم. اما روز جمعه، آمار اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها اونس طلای جهانی را با رشد همراه کرد. با این وجود تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در هفته‌های اخیر حتی در نشست سپتامبر، رشد اونس طلا را محدود کرد. در بازار ارز نیز شاهد افت اندک دلار بودیم اما همچنان دلار بالاتر از سطح ۳۵۶۰ تومانی ایستاد. رشدمحدود اونس طلا و کمتر از پیش‌بینی‌ها روز گذشته باعث کاهش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

رشد آرام طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شد. در هفته اخیر نوسانات اونس طلای جهانی با سیگنال‌های فدرال رزرو برای روند افزایش نرخ بهره رقم خورد؛ آمار نامناسب شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (اولین افت پس از ۶ ماه) روز سه شنبه اونس طلا را به کمترین سطح در ۲ ماه (۵/ ۱۳۰۱ دلاری) رساند. در ادامه نیز شاهد نوسانات اندک بازارها در شرایط انتظاری برای آمار مهم اشتغال آمریکا بودیم. روز جمعه رشد اشتغال (افزایش ۱۵۱ هزار در مقابل پیش‌بینی ۱۸۰ هزار شغل جدید) و رشد نرخ دستمزد کمتر از پیش‌بینی‌ها با کمرنگ کردن احتمال افزایش نرخ بهره به‌صورت مقطعی اونس طلا را تا سطح ۱۳۲۸ دلاری رساند. با این وجود همچنان اظهارات نمایندگان فدرال رزرو در مورد آمادگی اقتصاد آمریکا برای افزایش نرخ بهره و سایر آمارهای مناسب در هفته‌های اخیر مانع از رشد شدید اونس طلای جهانی شد.

بازار اوراق مسکن

شیب آرام نزول «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی کاهش نرخ سود صندوق‌های سپرده بانک مسکن (وام رقیب) و نزدیک شدن به پایان فصل تابستان در کنار تقویت سمت عرضه از جمله عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها هستند. با این وجود قرار گرفتن مسکن در فاز پیش رونق از ابتدای سال جاری به اعتقاد کارشناسان و افزایش شتاب رشد تقاضا در ماه‌های اخیر در کنار افزایش ۱۶ درصدی تعداد معاملات مسکن در ۵ ماه ابتدایی سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته بر چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن تاکید دارد. با این وجود شاهد رشد غیرتورمی قیمت مسکن هستیم. امری که می‌تواند با توجه به نرخ بالای سود وام اوراق (با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود) در سطح ۷/ ۲۲ درصدی با تقویت احتیاط میان معامله‌گران عامل فشار بر «تسه»ها شود.

بازار نفت

بیشترین افت در 8 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۷/ ۶ درصدی همراه شد. در هفته اخیر توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین از جمله حجم بالای موجودی نفت و کاهش اختلالات عرضه (نیجریه) در کنار رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی شاخص دلار عامل فشار بر قیمت نفت بود. همچنین اظهارات وزیر نفت عراق از چشم‌انداز افزایش تولیدات و بازگشایی سه میدان نفتی این کشور و پیش‌تر اظهارات وزیر انرژی عربستان (از حرکت نفت به سمت تعادل با مکانیزم‌های بازار) در کنار حجم بالای سطح کنونی تولیدات اوپک خوش‌بینی‌ها به توافق را کمرنگ کرده بود. اما روز جمعه رئیس‌جمهور روسیه، از ایجاد سقف تولیدات برای نفت حمایت و بر همکاری با ایران تاکید کرد. این عامل در کنار افزایش تنها یک موردی تعداد دکل‌های نفتی طبق گزارش بیکرهیوز، روز جمعه قیمت نفت را پس از ۵ روز نزول، صعودی کرد.