یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

چتر حقوقی‌ها برای حفظ شاخص

شاخص کل بورس با رشد ماهانه 8/ 4 درصدی در سطح 78 هزار و 86 واحد متوقف شد. پس از پشت سرگذاشتن فصل پرتراکم مجامع در پایان تیر، رشد صنایع کالایی عامل حمایتی از شاخص کل بود. در این خصوص شاخص فلزات اساسی رشد 7/ 16 درصدی، کانه‌های فلزی 8/ 13 درصدی و فرآورده‌های نفتی رشد 3/ 11 درصدی را تجربه کردند. استارت رشد شاخص در مرداد با حمایت حقوقی‌ها بود. گرچه این روند صعودی با افزایش مشارکت حقیقی‌ها ادامه یافت، اما تاکید کارشناسان بر ضعف عوامل بنیادی در حمایت از این رشدها و همچنین هراس حقیقی‌ها از پایان صعود شاخص و شروع یک دوره رکودی دیگر در سهام، بر فشار فروش از سمت این گروه از معامله‌گران افزود. در این میان حمایت بعضا مصنوعی حقوقی‌ها مانعی در برابر افت شاخص بود. همچنان خلأ محرک‌های بنیادی برای رونق پایدار بازار محسوس است.

تشدید کم‌نوسانی دلار

هر دلار آمریکا با رشد ماهانه ۷/ ۰ درصدی مواجه شد. از هفته ابتدایی مرداد دلار به بیش از ۳۵۳۰ تومان رسید. گرچه دلار رشد مقطعی تا نزدیکی ۳۵۵۰ تومان را نیز تجربه کرد، اما فشار عرضه مانع از شکستن این سطح روانی شد. از سوی دیگر نیز با وجود فشارهای مقطعی، سطح ۳۵۳۰ تومانی از دلار حمایت کرد. به این ترتیب نوسانات بسیار اندک نرخ دلار را برای ۲۲ روز معاملاتی متوالی در این بازه شاهد هستیم. در ابتدا نوسانات دلار از سقف به کف این بازه و برعکس دنبال می‌شد که شدت این نوسانات نیز در روزهای اخیر کمتر شده است. در ۹ روز معاملاتی اخیر دلار نوسانات اندکی را در کانال ۳۵۳۰ تومانی به ثبت رسانده است. به نظر می‌رسد تا ظهور یک عامل جدید در بازار ارز مانند مشخص شدن روند یکسان‌سازی نرخ، نوسانات محدود دلار ادامه یابد.

نوسان سکه روی موج اونس

هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه 7/ 2 درصدی مواجه شد. در حالی‌که نرخ دلار در این ماه تنها رشد 7/ 0 درصدی را به ثبت رساند، رشد بیش از 5/ 1 درصدی طلای جهانی مهم‌ترین عامل حمایت از سکه بود. اونس طلا تا میانه ماه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرد. در ادامه اما افت قیمت اونس بر قیمت سکه فشار وارد کرد. به این ترتیب با کم‌نوسانی دلار نوسانات اونس عامل اصلی تغییرات قیمتی سکه در این مدت بود. کاهش فاصله قیمت بازاری سکه با ارزش ذاتی آن، با خوش‌بینی به رشد قمیتی در بازارهای اثرگذار نیز از قیمت سکه حمایت کرد (افت نزدیک 5 هزار تومانی حباب در مقایسه با پایان تیر). با توجه به انتظار برای ادامه کم‌نوسانی دلار به نظر می‌رسد همچنان اونس و روند عرضه و تقاضا در بازار طلا مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت سکه باشند.

انتظار برای خانم «رئیس»

هفته گذشته، هر اونس طلای جهانی با رشد اندک ۴/ ۰ درصدی در کانال ۱۳۰۰ دلاری به نوسانات محدود خود ادامه داد. نتیجه نشست پیشین فدرال‌رزرو از دوگانگی نظرات اعضای بانک مرکزی آمریکا درباره خصوص افزایش نرخ بهره حکایت داشت که با کاهش ارزش دلار به رشد قیمت طلا کمک کرد. با این حال، سخنان این هفته، جنت یلن، رئیس فدرال‌رزرو در کنفرانس سالانه اعضای بانک مرکزی می‌تواند سیگنال مشخص‌تری در این‌خصوص ارائه دهد. از سوی دیگر، گرچه طلا برای رشد بیشتر نیاز به محرکی جدی‌تر دارد اما به دلیل عدم قطعیت‌های فراوان در بازارهای جهانی، فشار فروش فلز زرد بسیار اندک است. در نظرسنجی کیتکو، از میان ۱۹ کارشناس ۷ نفر روند متعادل و ۱۲ نفر دیگر به صورت مساوی مسیر صعودی و نزولی (هرکدام ۶ نفر) را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.

اوج‌گیری «تسه»ها در ماه دوم فصل تقاضا

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) با رشد ماهانه 6/ 6 درصدی مواجه شد. قیمت «تسه»ها در دومین ماه از فصل تقاضای مسکن به رشد خود ادامه دادند. در حالی‌که عمده کارشناسان به نرخ بالای سود وام‌های کنونی مسکن اشاره دارند (نرخ سود وام در قیمت‌های کنونی «تسه»‌ها 4/ 23 درصد است)، اما تداوم حضور تقاضا، باعث رشد قیمت این اوراق در مرداد شد. تا میانه ماه گذشته به منظور تقویت سمت عرضه و کاهش التهاب قیمتی «تسه»ها راهکارهایی مانند تمدید مهلت قانونی اوراق سررسید گذشته صورت گرفت. گرچه این موضوع افت مقطعی قیمت‌ها را به دنبال داشت با این حال بار دیگر قیمت «تسه»ها با افزایش تقاضا در مسیر رشد قرار گرفتند. در شرایط کنونی انتظار می‌رود با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان مطابق با روند تاریخی با کاهش تقاضای مسکن، فشار بر قیمت اوراق را نیز شاهد باشیم.

صعود پرهیجان در بازار نفت

هفته گذشته، هر بشکه نفت خام آمریکا با افزایش ۱/ ۹ درصدی، بهترین عملکرد در سال ۹۵ را به ثبت رساند. خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات صادرکنندگان نفت برای حمایت از بازار نفت، مهم‌ترین عامل رشد اخیر قیمت بود. در میان بازیگران اصلی نفت، هرچند عربستان و روسیه نسبت به حصول توافق ابراز امیدواری کرده‌اند اما تحلیلگران درباره مشارکت ایران ابراز تردید می‌کنند. با توجه به آنکه کشورمان سهم بازار قبل از تحریم‌های خود را هنوز احیا نکرده، طبیعی است که با محدودیت سقف تولیدات مخالفت کند. بنابراین کارشناسان بازار نفت رشد اخیر قیمت‌ها را سریع‌تر از تغییرات واقعی شرایط بنیادی و در نتیجه متزلزل ارزیابی می‌کنند. از سوی دیگر، رشد مداوم تعداد دکل‌های حفاری آمریکا (۷۶ دکل در ۸ هفته که در دوران افت قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ بی‌سابقه است) تهدید دیگری برای افزایش عرضه نفت در میان‌مدت است.