یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال نفت به بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۰ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته نمادهای زیرمجموعه گروه پالایشی، «شبندر»، «شپنا» و «شبریز» از بازار سهام حمایت کردند. رشد ۲۳ درصدی قیمت نفت از ۱۲ مرداد، خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری این گروه (با وجود کمرنگ بودن احتمال پایداری قیمت نفت) را تقویت کرده است. در سایر بازارهای کالایی نیز شاهد لمس سقف‌های اثرگذار (مس سطح ۴۸۰۰ دلاری و روی سطح ۲۳۰۰ دلاری) روز پنج شنبه هفته اخیر بودیم، اما مقاومت سطوح مزبور و رشد انتظارات در گروه‌های کالایی بیش از واقعیات، مانع از واکنش بازار به رشدهای اخیر شد. این عوامل در کنار خروج تدریجی اقتصاد از رکود، می‌تواند فاز اصلاحی را تداوم بخشد. با این وجود حمایت حقوقی‌ها از شاخص در روزهای اخیر مانع از افت شدید شاخص شده و در دو هفته اخیر نوسانات شاخص کل نزدیک به سطح ۷۸ هزار واحدی تثبیت شده است.

بازار ارز

تحرک اندک دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی به نرخ ۳۵۳۳ تومان معامله شد. افت نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار است. علاوه بر این، کاهش تقاضای آربیتراژی در مناطق مرزی نیز بر نرخ دلار فشار آورد. همچنین در روزهای اخیر شاهد کم شدن حجم تقاضا در بازار ارز هستیم. اما عرضه ارز توسط صرافی بانک‌ها نزدیک به نرخ سایر صرافی‌ها، فشار بر دلار را کم کرده است؛ بنابراین برآیند این عوامل افت اندک دلار را رقم زد. عوامل بنیادین از نرخ دلار در سطح کنونی حمایت می‌کنند. اما اقدامات بانک مرکزی برای تسهیل یکسان‌سازی نرخ ارز باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران شده است؛ بنابراین از ۵ مرداد شاهد نوسان نرخ دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی هستیم. تداوم حرکت دلار در بازه مزبور بدون وجود محرک جدی محتمل است.

بازار سکه

حرکت سکه همگام با طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی همراه شد. افت اونس طلای جهانی روز جمعه و افت اندک نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه بود. روز جمعه، رشد شاخص دلار با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، اونس طلا را پس از ۴ روز رشد متوالی با افت همراه کرد. افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر طلای جهانی است (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد). در بازار ارز نیز بیش از سه هفته شاهد تداوم حبس بازه‌ای دلار در سطح ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی هستیم. بنابراین نگاه معامله‌گران سکه به بازار طلای جهانی است. حرکت اونس طلای جهانی به زیر سطح روانی ۱۳۵۰ دلاری باعث تقویت احتیاط در معامله‌گران شد؛ اما حمایت سطح ۱۳۴۰ دلاری از طلا حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

رشد آرام طلا

اونس طلای جهانی با رشد ۴/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی رشد آرامی را ثبت کرد. در هفته اخیر نوسانات اونس طلا با نوسانات شاخص دلار رقم خورد. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو با وجود سیگنال‌های دوگانه اقتصادی آمریکا (آمار مناسب مسکن و تولیدات صنعتی در مقابل نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها) چشم‌انداز افزایش نرخ بهره را در سال جاری کاهش داد، اما در ادامه اظهارات نمایندگان فدرال رزرو از لزوم و آمادگی اقتصاد آمریکا برای افزایش نرخ بهره روند شاخص دلار را صعودی کرد و روز جمعه روند صعودی طلا را پس از ۴ روز متوقف کرد. همچنان تقاضای محافظه‌کارانه با افت بازارهای سهام مانع از افت شدید طلا شد. سخنرانی رئیس فدرال رزرو در هفته جاری می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات آمریکا نیز انتظار مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلاری از طلا را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

مقاومت سطح 100 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳) با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شدند. روز گذشته شاهد نزدیک‌ترشدن «تسه۹۳۱۲» شدن به سطح ۱۰۰ هزار تومانی بودیم. اما در سایر اوراق، شاهد مقاومت سطح ۱۰۰ هزار تومانی بودیم، به صورتی که آخرین قیمت معامله شده اوراق جدیدتر پایین‌تر از سطح مزبور قرار گرفت. در شرایط کنونی نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (فصل رونق مسکن) و تقویت سمت عرضه (با تمدید ۶ ماه مهلت اعتبار اوراق سال ۹۳) عامل فشار بر قیمت اوراق است. علاوه بر این، رشد قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. به صورتی که نرخ سود در سطح ۴/ ۲۳ درصدی قرار گرفته است. با توجه به رسیدن نرخ تورم به زیر ۱۰ درصد و رشد غیرتورمی قیمت مسکن، نرخ سود واقعی وام نیز می‌تواند عامل دیگر تقویت احتیاط میان معامله‌گران شود.

بازار نفت

حمایت خوش‌بینی‌ها از نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۱/ ۹ درصدی بیشترین رشد هفتگی از هفته دوم اسفند را ثبت کرد. اظهارات وزیر انرژی عربستان، خالد الفالح و در ادامه وزیر انرژی روسیه، خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات در نشست غیررسمی در سپتامبر، جهش قیمت نفت را در دو هفته اخیر رقم زده است. با این وجود همچنان احتمال عدم همکاری ایران (که مانع از توافق در نشست آوریل شد)، به دلیل قرار داشتن تولیدات کمتر از تولیدات هدف (۴ تا ۲/ ۴ میلیون بشکه در روز) می‌تواند مانع از حصول توافق شود. همچنین در هفته اخیر رشد (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هشتمین هفته متوالی (۷۶ مورد در ۸ هفته) بیشترین میزان و طولانی ترین از سال ۲۰۱۴ است. کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل و سطح بالای تولیدات اوپک همچنان عامل فشار بر نفت است.