یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

افت شاخص با تشدید فشار فروش

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۴ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در سطح ۷۸ هزار و ۲۰۵ واحدی ایستاد. روز گذشته با وجود اینکه در ابتدای معاملات شاهد روند صعودی بازار بودیم، اما در ادامه فشار فروش، روند حرکت شاخص را نزولی کرد. روز گذشته همچنان حمایت حقوقی‌ها تا حدی قابل ردیابی بود اما به نظر می‌رسد این حمایت‌ها در روزهای اخیر کمرنگ تر شده است. حمایت حقوقی‌ها در هفته‌های اخیر باعث تقویت ریسک پذیری میان سهامداران حقیقی شد، اما در شرایط کنونی فاصله گرفتن قیمت‌ها از کف، رشد انتظارات بیش از واقعیات، تردید در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و خروج کند اقتصاد از رکود عامل تشدید فشار فروش به ویژه در نمادهایی است که پیش تر عامل حمایت از شاخص بودند. با این وجود همچنان عوامل خوش‌بینی از جمله فرآیند یکسان‌سازی نرخ ارز می‌توانند مانع از افت شدید شاخص شوند.

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۵۳۴ تومان معامله شد. روز گذشته شاهد تداوم نوسانات دلار در بازه محدود بین ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومان برای شانزدهمین روز متوالی بودیم. در شرایط کنونی بدون وجود محرک‌های جدی بیرونی و عدم تقویت سمت عرضه توسط صرافی بانک‌ها بازه مزبور محدودتر نیز شده است. بر خلاف روند ماه‌های اخیر، در شرایط کنونی مداخله صرافی بانک‌ها برای فشار بر نرخ دلار کمرنگ تر شده است. علاوه بر این از ابتدای سال شاهد رشد ۷/ ۲ درصدی نرخ دلار مبادله‌ای هستیم که همگام با رشد نرخ ارز در بازار آزاد است، اما از ابتدای مرداد این رشد پرشتاب تر نیز شده است. این عامل در کنار اقدام اخیر بانک مرکزی برای ایجاد امکان خرید و فروش ارز به نرخ آزاد توسط بانک‌ها چشم انداز تسهیل روند یکسان‌سازی نرخ ارز را نشان می‌دهد.

بازار سکه

سکه در انتظار طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی همراه شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت اندک نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. در بازار طلای جهانی، با اینکه روز جمعه آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا به‌صورت مقطعی اونس طلا را به بالاتر از سطح ۱۳۵۰ دلاری برد اما بازگشت به زیر سطح مزبور خوش‌بینی‌ها میان معامله‌گران سکه نسبت به طلای جهانی را کمرنگ کرد. در هفته اخیر با وجود افت شاخص دلار (عامل حمایت از طلا)، اما تقویت ریسک پذیری میان معامله‌گران با کاهش تقاضای محافظه کارانه طلا، روند خنثای اونس طلای جهانی را رقم زد. در بازار ارز نیز برای بیش از دو هفته شاهد نوسانات دلار در بازه محدود هستیم. تداوم حرکت دلار در بازه مزبور بدون وجود محرک جدی محتمل است. بنابراین انتظار می‌رود نوسانات هفته جاری سکه با نوسانات طلای جهانی رقم بخورد.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سیگنال‌های آمریکا

اونس طلای جهانی با رشد اندک هفتگی ۰۲/ ۰ درصدی همراه شد. آمار مناسب اشتغال آمریکا در ابتدای هفته گذشته، با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره رشد شاخص دلار را رقم زد، اما در ادامه آمارهای نامناسب اقتصادی (بهره‌وری، آمار خرده‌فروشی و نرخ تورم تولیدکننده) افت ۷/ ۰ درصدی شاخص دلار را از روز دوشنبه رقم زد. با این وجود همچنان رشد بازارهای سهام جهانی و قرار داشتن نزدیک به بالاترین سطح در یک سال اخیر کاهش تقاضای محافظه کارانه طلای جهانی را رقم زد. در هفته جاری آمارهای مسکن و نرخ تورم در کنار صورتجلسه نشست جولای فدرال رزرو می‌تواند با ارائه تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا بر شاخص دلار اثرگذار باشند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و یک نفر روند خنثای اونس را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

کند شدن شتاب رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضا به دلیل قرار داشتن در فصل رونق مسکن از «تسه»ها حمایت می‌کند، به‌صورتی که اوراق جدیدتر همچنان نزدیک به سطح ۱۰۰ هزار تومانی معامله می‌شوند. اما از سه‌شنبه گذشته اعتبار اوراق تسهیلات ۹۳ به مدت ۶ ماه تمدید شد؛ بنابراین با تقویت سمت عرضه، در هفته اخیر پس از ۶ هفته رشد متوالی روند حرکت «تسه»ها نزولی شد. همچنین افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. بنابراین نرخ سود واقعی وام در سطح ۲/ ۲۳ درصد قرار گرفته است. بالا بودن نرخ سود وام، نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، رونق غیرتورمی مسکن در کنار اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی از رایزنی با بانک مسکن برای افزایش عرضه اوراق می‌تواند احتیاط را میان متقاضیان تقویت کند.

بازار نفت

رشد نفت با خوش‌بینی

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۴/ ۶ درصدی (بیشترین رشد از هفته اول اردیبهشت) همراه شد. اظهارات وزیر نفت عربستان بر احتمال اقدام مشترک برای تثبیت قیمت نفت در نشست غیررسمی اوپک، همچنین پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از رسیدن نفت به تعادل در نیمه دوم ۲۰۱۶ و آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا با افت شاخص دلار از قیمت نفت حمایت کردند. با این وجود رشد (۱۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هفتمین هفته متوالی و رسیدن تولیدات اوپک در جولای به بیشترین سطح در ۸ سال اخیر از جمله عوامل فشار بر نفت هستند. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، با توجه به رشد تولیدات اوپک و کند شدن روند کاهشی تولیدات غیراوپک و چشم‌انداز نامناسب اقتصاد جهانی، رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۷ به ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز (از ۴/ ۱ میلیون بشکه در ۲۰۱۶) کاهش یافت.