یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تضعیف پایداری رشد شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۲۸ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) در سطح ۷۸ هزار و ۲۱۹ واحد ایستاد. روز گذشته غلبه فضای اصلاحی روند نزولی شاخص کل را رقم زد، اما در ساعات پایانی معاملات حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «اخابر»، «شپنا» و «تاپیکو» شاخص را وارد مسیر صعودی کرد. در شرایط کنونی شاهد رشد ۵ درصدی شاخص از ابتدای مرداد هستیم. اما فاصله گرفتن سهام از کف قیمتی، رشد انتظارات بیشتر از واقعیات، همچنین ابهامات در مورد پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و ابهامات در صنایع از جمله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می‌تواند فاز اصلاحی شاخص را تداوم بخشد. روز گذشته بازگشت توجه معامله‌گران به گروه خودرویی ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات را به این گروه اختصاص داد. اما عدم حمایت عوامل بنیادین و رشدهای اخیر این گروه، چشم‌انداز رشد این گروه را تضعیف کرده است.

بازار ارز

تداوم نوسانات محدود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۵۳۷ تومان معامله شد. در روزهای اخیر افت قیمت طلای جهانی از سطح روانی ۱۳۵۰دلار، معامله‌گران سکه را بر آن داشت که از اهرم دلار برای حمایت از سکه استفاده کنند. بنابراین روز گذشته رشد تقاضا توسط این معامله‌گران، عامل حمایت از دلار شد. همچنین کاهش عرضه توسط صرافی بانک‌ها دلار را در سطح تعادلی حفظ کرد. به این ترتیب برای بیش از دو هفته شاهد نوسان دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی هستیم. اما با کاهش حجم عرضه و تقویت احتیاط میان معامله‌گران با چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، در کنار نبود محرک جدی در بازار ارز، نوسانات دلار در بازه مزبور محدودتر نیز شده است. به‌صورتی که روز گذشته با وجود رسیدن دلار به سطح ۳۵۴۰ تومانی، تقویت شرایط احتیاطی، دلار را از سطح مزبور بازگرداند.

بازار سکه

نزدیک شدن قیمت سکه به ارزش ذاتی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۸ هزار تومانی همراه شد. روز جمعه اونس طلای جهانی با آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا به‌صورت مقطعی بالاتر از سطح روانی ۱۳۵۰ دلاری قرار گرفت. اما در ادامه با شناسایی سود میان معامله‌گران و بازگشت شاخص دلار از کف، اونس طلای جهانی به سطح زیر ۱۳۵۰ دلاری بازگشت و قیمت سکه را با خود همراه کرد. در بازار ارز برای بیش از دو هفته شاهد تداوم حرکت دلار در بازه محدود بین ۳۵۳۰ تا ۳۵۴۰ تومانی هستیم؛ بدون وجود محرک جدی انتظار می‌رود حرکت دلار در بازه مزبور تداوم یابد. در هفته اخیر شاهد حمایت سطح ۱۳۳۰ دلاری از طلای جهانی بودیم. خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح‌های اثرگذار باعث کم‌واکنشی سکه نسبت به افت اونس طلای جهانی شد و روز گذشته حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه اندکی تخلیه شد.

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلای جهانی

اونس طلای جهانی با رشد اندک هفتگی ۰۲/ ۰ درصدی همراه شد. روز جمعه افت شاخص دلار با آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا به‌صورت مقطعی اونس طلا را نزدیک به ۱۳۵۵ دلار رساند. اما در ادامه شناسایی کف، افت شاخص دلار را تا حدی جبران کرد. روز جمعه آمار خرده‌فروشی و نرخ تورم تولیدکننده (نرخ تورم عمده‌فروشی) کمتر از پیش‌بینی‌ها، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در سال جاری را تضعیف کرد. بنابراین با وجود اینکه آمار اشتغال مناسب آمریکا خوش‌بینی‌ها به اقتصاد این کشور را تقویت کرده بود، اما در هفته اخیر آمار بهره‌وری و آمارهای یادشده احتمال افزایش نرخ بهره را کاهش داد. در هفته جاری نرخ تورم و صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. همچنان دورنمای نامناسب رشد اقتصاد جهانی و ریسک‌های سیاسی چشم‌انداز حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از طلای جهانی را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

غلبه فشار عرضه بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲درصدی همراه شدند. وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر اعلام کرد که این نهاد در حال رایزنی با بانک مسکن برای افزایش عرضه اوراق در دو هفته آینده است. این عامل در کنار تمدید ۶ ماهه مهلت اعتبار اوراق سال ۹۳ که به زمان سررسید نزدیک شده‌اند، با تقویت سمت عرضه از هفته اخیر عامل فشار بر «تسه»ها است. با وجود این همچنان اوراق جدیدتر به دلیل حجم بالای تقاضا، با قرار داشتن در فصل رونق مسکن، نزدیک به سطح ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شوند. کاهش قیمت اوراق، نرخ سود واقعی وام را به سطح ۱/ ۲۳ درصد کاهش داده است. اما همچنان بالا بودن نرخ سود وام با تقویت احتیاط میان خریداران در شرایط رشد غیرتورمی مسکن می‌تواند روند نزولی «تسه»ها را با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان تشدید کند.

بازار نفت

بیشترین رشد نفت در 16 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۶ درصدی همراه شد. افت شاخص دلار در کنار خوش‌بینی‌ها قیمت نفت را با بیشترین رشد از هفته اول اردیبهشت همراه کرد. آمار نامناسب اقتصادی آمریکا (خرده‌فروشی و نرخ تورم تولیدکننده) با فشار بر شاخص دلار، از قیمت نفت حمایت کرد. پیش‌تر نیز اظهارات وزیر نفت عربستان در مورد احتمال اقدام مشترک تولیدکنندگان اوپک برای تثبیت قیمت نفت در نشست غیررسمی در سپتامبر، همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از رسیدن عرضه و تقاضای نفت به تعادل در نیمه دوم ۲۰۱۶، عامل حمایت از نفت بود. با وجود این همچنان رشد (۱۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هفتمین هفته متوالی با ارائه چشم‌انداز کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل، همچنین رشد تولیدات اوپک در ماه جولای به بیشترین سطح در ۸ سال اخیر و چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصادی عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.