یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کند شدن شتاب رشد شاخص

شاخص کل بورس برای چهارمین هفته متوالی با رشد (۴/ ۰ درصدی) همراه شد. ارزنده بودن قیمت سهام با نزدیکی به کف قیمتی، خوش‌بینی به رشد سودآوری با گزارش‌های مناسب مالی سه ماهه برخی شرکت‌ها، حمایت حقوقی‌ها و تشدید فضای هیجانی در معامله‌گران حقیقی، رشد بازار سهام را در هفته‌های اخیر به ویژه در گروه‌های کالایی رقم زد، اما رشد انتظارات بیش از واقعیات و فاصله گرفتن از کف قیمتی در کنار ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها، با تقویت تردید نسبت به پایداری رشد، شتاب رشد شاخص بازار سهام را در هفته اخیر کاهش داد؛ بنابراین تداوم اصلاح شاخص دور از انتظار نیست. جذابیت بازارهای رقیب به ویژه بازار بدهی (اوراق با درآمد ثابت) نیز می‌تواند مانع از رشد پرشتاب بازار سهام شود، اما عوامل خوش‌بینی از جمله حرکت به سوی تک نرخی شدن ارز، می‌تواند مانع از رسیدن شاخص به کف پیشین شود.

بازار ارز

ناتوانی دلار در شکست بازه قیمتی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. پایان هفته گذشته افت قیمت طلای جهانی بر قیمت سکه فشار کرد. در این شرایط برای کاهش شدت نوسانات سکه، شاهد افزایش فعالیت معامله‌گران سکه در سمت خرید ارز بودیم (رشد نرخ دلار با توجه به رابطه الاکلنگی سکه و ارز). از سوی دیگر رشد نرخ درهم در بازار حواله‌ای نیز از نرخ دلار حمایت کرد. با وجود حمایت این عوامل از ارز، رشد قابل توجهی در دلار مشاهده نشد. برای چهارمین روز معاملاتی متوالی دلار نوسانات محدودی در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ به ثبت رسانده است. بر این اساس روز پنج‌شنبه هم گرچه افزایش تقاضای مقطعی به رشد نرخ دلار کمک کرد، اما این عوامل حمایتی قدرت کافی برای شکستن سقف روانی قیمت هفته‌های اخیر دلار را نداشت و دلار تنها با رشد ۵ تومانی مواجه شد.

بازار سکه

سیگنال طلای جهانی به سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شد. رشد قیمت طلا در شرایط حبس بازه‌ای نرخ دلار، عامل حمایت از سکه در هفته اخیر بود. با این وجود، از روز پنج‌شنبه روند نزولی اونس طلای جهانی با رشد شاخص دلار و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا رقم خورد. به این ترتیب روز پنج شنبه با افت قیمت اونس طلای جهانی، قیمت سکه با افت ۴ هزار تومانی همراه شد. شکستن کف حمایتی ۱۳۵۰ دلاری طلا از میانه معاملات روز پنج شنبه و تداوم آن در روز جمعه می‌تواند افت قیمت سکه را امروز رقم بزند. در بازار ارز نیز بدون محرک جدی، تداوم حرکت دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی دور از انتظار نیست. همچنان آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر طلای جهانی اثرگذار باشد. همچنین عبور از کف حمایتی ۱۳۳۰ دلاری طلا نیز می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت ۱۶هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۷ دلار معامله ‌شد. در روزهای اخیر رشد شاخص دلار و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا عوامل فشار بر اونس طلای جهانی بودند. اظهارات نمایندگان فدرال رزرو در مورد احتمال افزایش و نشانه‌های ثبات در بازار کار آمریکا (با آمار متقاضیان کار) رشد شاخص دلار را رقم زد. همچنین روز جمعه نیز یکی از شاخص‌های بازارهای سهام دنیا با خوش‌بینی به تشدید سیاست‌های انبساطی نزدیک به بالاترین سطح در یک سال اخیر قرار گرفت. همچنان روز جمعه انتظار برای انتشار آمارهای اقتصادی (خرده‌فروشی و نرخ تورم تولیدکننده) آمریکا وجود داشت. امری که می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. همچنان تردیدها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی با آمارهای نامناسب اقتصاد چین و تولید ناخالص داخلی اروپا کمتر از پیش‌بینی‌ها و ریسک‌های سیاسی می‌تواند حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری اونس را تقویت کند.

بازار اوراق مسکن

تغییر مسیر «تسه»‌ها پس از 6 هفته

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) پس از ۶ هفته رشد متوالی با افت ۵/ ۲ درصدی همراه شد. هفته اخیر مسوولان فرابورس اعلام کردند مهلت اعتبار اوراقی که به زمان سررسید نزدیک شده‌اند به مدت ۶ ماه تمدید می‌شود. امری که از روز سه‌شنبه برای اوراق سال ۹۳ اجرایی شد. بنابراین تقویت سمت عرضه، قیمت «تسه»ها که پیش تر بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شدند را با افت همراه کرد. با این وجود همچنان حجم بالای تقاضا، اوراق را نزدیک به سطح مزبور حفظ کرده است و رشد ۲۰ درصدی «تسه»ها از ابتدای خرداد را رقم زد. به این ترتیب، با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام به ۳/ ۲۳ درصد رسیده است؛ بنابراین تردیدها نسبت به توجیه‌پذیری وام در کنار انتظار برای رشد غیرتورمی مسکن، می‌تواند روند نزولی «تسه»ها را تداوم بخشد.

بازار نفت

رشد نفت با خوش‌بینی‌ها

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۳ دلار معامله ‌شد. وزیر نفت عربستان، خالد الفالح بر لزوم اقدام مشترک برای تثبیت قیمت نفت در نشست غیررسمی در حاشیه نشست بین‌المللی انرژی (۲۶ تا ۲۸ سپتامبر) تاکید داشت، اما عدم حصول توافق در نشست آوریل اوپک همچنین رسیدن تولیدات اوپک در جولای به بیشترین سطح در ۸ سال گذشته (۳۹/ ۳۳ میلیون بشکه در روز) تردیدهایی را میان معامله‌گران برای توافق به وجود آورده است. آژانس بین‌المللی انرژی نیز به دلیل چشم‌انداز رشد تقاضای نفت توسط پالایشگاه‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۶، چشم‌انداز رسیدن نفت به تعادل را در پایان سال جاری ارائه داد. این عوامل خوش‌بینی روز پنج‌شنبه نفت را با رشد ۴ درصدی همراه کرد. با این وجود، رشد تولیدات اوپک و کند شدن کاهش تولیدات غیراوپک و چشم‌انداز نامناسب اقتصادی همچنان بر نفت فشار می‌آورند.