یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

اصلاح شاخص با تعدیل انتظارات

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۷۸ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد انتظارات بیش از واقعیات در گروه‌های کالایی و فاصله گرفتن از کف قیمتی، در روزهای گذشته برخلاف هفته‌های اخیر باعث اثرگذاری منفی نمادهای زیرمجموعه این گروه‌ها بر شاخص کل شده است. با وجود رشد قیمت نفت در ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶، اما افت ۲۰ درصدی قیمت نفت در دو ماه گذشته در کنار ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها می‌تواند با تعدیل انتظارات در گروه‌های کالایی، اصلاح بیشتر نمادهای این گروه را رقم بزند. گروه خودرویی نیز با توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین این شرکت‌ها و پس از رشدهای پرشتاب اخیر توان رشد بیشتر را از دست داده است. با این وجود همچنان معامله‌گران به نمادهای کوچک‌تر توجه دارند. امری که روند عکس شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با شاخص کل را به دنبال داشته است.

واکنش محدود دلار به سکه

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 3 تومانی به نرخ 3535 تومان معامله شد. روز گذشته اونس طلای جهانی با رشد همراه شد. امری که با توجه به تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، افزایش عرضه دلار توسط معامله‌گران را به همراه داشت. با این وجود، عدم ارائه نرخ‌های پایین تر توسط صرافی بانک‌ها برخلاف انتظار معامله‌گران، احتیاط میان آنها را تقویت کرد. بنابراین شاهد تداوم حبس بازه‌ای دلار در محدوده 3530 تا 3545 تومانی بودیم. در شرایط کنونی عوامل بنیادین از نرخ دلار در سطح 3530 تومانی حمایت می‌کنند و معامله‌گران درصدد کسب سود با نوسان‌گیری در این بازه محدود هستند. اقدامات جدید بانک مرکزی از جمله ایجاد امکان خرید و فروش ارز به نرخ آزاد توسط بانک‌ها و رشد تدریجی نرخ ارز مبادله‌ای چشم‌انداز رسیدن نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای به نرخ تعادل را تقویت کرده است.

جهش سکه با طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۵ هزار تومانی همراه شد. رشد طلای جهانی در شرایط افت اندک نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته افت شاخص دلار با کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری رشد ۴/ ۱ درصدی اونس طلای جهانی را (تا میانه معاملات روزانه) رقم زد. در بازار ارز نیز با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، رشد قیمت سکه با افزایش طلای جهانی، نرخ دلار را با افت اندکی همراه کرد. اما حمایت عوامل بنیادین مانع از افت بیشتر نرخ دلار شد. بنابراین انتظار حمایت سطح ۳۵۳۰ تومانی از نرخ دلار می‌رود. همچنین در روزهای اخیر شاهد حمایت سطح ۱۳۳۰ دلاری از طلای جهانی بودیم. بنابراین خوش بینی به حمایت سطح‌های اثرگذار باعث کمتر شدن حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

رشد طلا با دو اهرم

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1352 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار با آمار نامناسب اقتصادی آمریکا و افت بازارهای سهام عامل حمایت از اونس طلای جهانی بود. روز گذشته آمار بهره‌وری آمریکا برای سومین دوره سه ماهه متوالی با افت همراه شد (برخلاف پیش‌بینی رشد). کاهش بهره‌وری (میزان تولید به ازای هر ساعت کار) اثرات مثبت رشد اشتغال در چشم‌انداز اقتصادی این کشور را تا حدی خنثی کرد. بنابراین با کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری، عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنان آمارهای بیشتر می‌تواند تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. همچنین بازارهای سهام پس از رشدهای اخیر با خوش بینی به تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی، روز گذشته وارد فاز استراحت شدند. همچنان ریسک‌های موجود انتظار حمایت سطح 1300 دلاری از طلای جهانی را تقویت کرده است.

فشار عرضه بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی همراه شدند. تقویت سمت عرضه با اقدام جدید فرابورس برای تمدید مهلت اعتبار اوراق سال ۹۳، به مدت ۶ ماه و اجرایی شدن آن از روز سه‌شنبه عامل فشار بر قیمت اوراق بود. با این وجود همچنان با توجه به قرار داشتن در فصل رونق مسکن (تابستان) و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، روز گذشته آخرین قیمت معامله شده در نمادهای جدیدتر نزدیک به سطح ۱۰۰ هزار تومان قرار داشت. رشد قیمت اوراق، افزایش نرخ بهره و هزینه وام را به دنبال دارد. بنابراین، نرخ سود واقعی وام ۳/ ۲۳ درصد است. امری که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی در سطح کلان و چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن، تردیدهایی برای توجیه‌پذیری وام در شرایط کنونی ایجاد کرده است. بنابراین فاصله گرفتن از فصل رونق مسکن می‌تواند فشار بر «تسه»ها را تشدید کند.

فشار عوامل بنیادین بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 42 دلار معامله ‌شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 09/ 2 میلیون بشکه افزایش ذخایر نفت تجاری برخلاف پیش‌بینی معامله‌گران، پیش از انتشار آمار رسمی در کنار رشد تولیدات عربستان سعودی (پیش از گزارش ماهانه اوپک) به میزان 67/ 10 میلیون بشکه عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. گزارش EIA کاهش تولیدات نفت در جولای را به میزان 200 هزار بشکه نسبت به ژوئن گزارش کرد. با این وجود در این گزارش میانگین تولیدات شیل در سال 2017، 31/ 8 میلیون بشکه در روز (100 هزار بشکه در روز)بیشتر از گزارش ماه گذشته، پیش‌بینی شده است. بنابراین کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل، حجم بالای ذخایرنفت تجاری و چشم‌انداز رشد تولیدات ایران (به 6/ 4 میلیون بشکه در روز طی 5 سال) و روسیه عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.