یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

ورود شاخص به فاز استراحت

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۸۰ واحدی (۵/ ۰ درصدی) همراه شد. با حمایت حقوقی‌ها از نمادهای زیرمجموعه گروه‌های کالایی موج هیجانی میان سهامداران حقیقی ایجاد شد که رشد ۷/ ۶ درصدی شاخص طی ۱۷ روز رقم خورد. اما روز گذشته، نمادهای «فملی»، «وامید»، «فولاد»، «شبندر» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند؛ نمادهایی که پیش‌تر اثرگذارترین نمادها برای رشد شاخص بودند. افت ناچیز (۰۶/ ۰ درصدی) شاخص کل هموزن نیز به فشار نمادهای بزرگ‌تر بر شاخص کل در برابر رشد سایر نمادهای بازار تاکید دارد. رشد بیش از انتظارات سهام و فاصله گرفتن از کف قیمتی، ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها، همچنین روند کند خروج اقتصاد از رکود می‌تواند فاز اصلاحی را تداوم بخشد. در این میان به‌نظر می‌رسد عملکرد حقوقی‌ها در معاملات سهام و در جهت جلب اعتماد حقیقی‌ها اهمیت بالایی دارد.

بازار ارز

تداوم کم‌نوسانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۵۳۶ تومان معامله شد. برای دهمین روز معاملاتی شاهد حبس نرخ دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومان هستیم. سقف و کف این بازه یک فضای روانی را میان معامله‌گران ارزی ایجاد کرده است. نزدیک شدن به این سطوح واکنش سریع دلار برای تعدیل نرخ در این بازه مزبور را به دنبال داشته است. روز گذشته نیز گرچه نرخ دلار در ابتدای معاملات تا سطح ۳۵۴۸ تومان رشد داشت، اما در ادامه شاهد افت نرخ این ارز بودیم. دلار پس از پشت سرگذاشتن یک دوره طولانی مدت کم‌نوسانی در کانال ۳۴۰۰ تومانی،‌ در شرایط کنونی روند کم‌نوسان را در کانال ۳۵۰۰ تومانی در پیش گرفته است. با توجه به سیاست کاهش شدت نوسانات ارز از سوی بانک مرکزی و تعادل نسبی عرضه و تقاضا ادامه روزهای کم نوسان دور از انتظار نیست.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی همراه شد. افت دلار و کاهش اونس طلا قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز جمعه آمار مناسب اقتصادی آمریکا، طلا را با افت ۲ درصدی همراه کرد. پس از بازگشایی بازارها، روند نزولی طلای جهانی تا سطح ۱۳۳۰ دلاری ادامه یافت. اما شناسایی کف و افزایش تقاضا توسط معامله‌گران در کنار ریسک‌های موجود در اقتصاد جهانی حمایت کف مزبور از طلا را به دنبال داشت. در بازار ارز نیز نوسانات دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی محدود شده است. بنابراین عدم افت شدید طلای جهانی و انتظار حمایت کف ۳۵۳۰ تومانی از دلار در کنار انتظار حمایت کف یک میلیون تومانی از قیمت سکه، با کم‌واکنشی سکه نسبت به افت بازارهای اثرگذار، حباب منفی (کمتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه را تا حدی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

فشار دوگانه بر طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۳ دلار معامله ‌شد. آمارهای مناسب اشتغال آمریکا با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره رشد شاخص دلار را رقم زد. این عامل در کنار رشد بازارهای سهام با چشم‌انداز مناسب اقتصادی آمریکا و رشد قیمت جهانی کالاها، با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر طلا بود. پیش‌تر آمارهای مناسب خرده‌فروشی و تولیدات صنعتی آمریکا خوش‌بینی به چشم‌انداز اقتصادی آمریکا را تقویت کرد؛ اما آمارهایی از جمله تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم (کمتر از پیش‌بینی ها) روند افزایش نرخ بهره آمریکا را مبهم کرده است. در شرایط کنونی تداوم چشم‌انداز مبهم اقتصادی و عوامل سیاسی از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتظار حمایت کف ۱۳۰۰ دلاری از اونس را تقویت کرده است. نزدیک شدن به فصل رشد تقاضای مناسبتی طلا در چین و هند نیز می‌تواند با رشد تقاضای فیزیکی از طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

تلاش برای متعادل‌سازی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۹۴ هزار و ۳۹۲ تومان معامله شدند. مصوبه جدید بانک مسکن از امروز اجرایی می‌شود. طبق این مصوبه اوراق تسهیلات مسکن سال ۹۳ که از زمان انتشار به مدت ۲ سال اعتبار و قابلیت خرید و فروش در بازار فرابورس را داشتند، به مدت ۶ ماه دیگر قابل معامله و خرید و فروش در بازار خواهند بود. اعلام این خبر از سوی مسوولان فرابورس در دو روز ابتدایی هفته افت ۴/ ۵ درصدی «تسه»ها را رقم زد. با این وجود روز گذشته، پیش از اجرایی شدن مصوبه جدید بانک مسکن، غلبه تقاضا بازگشت «تسه»ها به روند صعودی را رقم زد. انتظار می‌رود تقویت سمت عرضه با اجرایی شدن مصوبه جدید بانک مسکن، در کنار فاصله گرفتن از فصل رونق مسکن، تعدیل قیمت «تسه»ها را به همراه داشته باشد.

بازار نفت

تلاش نفت برای جدا شدن از کف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۲ دلار معامله ‌شد. افزایش خرید معامله‌گران نزدیک کف قیمتی ۴۰ دلاری، همچنین اظهارات رئیس اوپک (وزیر انرژی قطر) از چشم‌انداز رسیدن نفت به تعادل در نیمه دوم ۲۰۱۶، رشد اندک نفت را رقم زدند. اما با توجه به اظهارات وزیر انرژی روسیه، تردیدهایی برای تصمیم تولیدکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات در سطح ژانویه وجود دارد. نشست غیررسمی اوپک در ماه آینده تصویر روشن‌تری از این امر ارائه می‌دهد. در شرایط کنونی افزایش حجم ذخیره فرآورده‌های نفتی چین، واردات نفت چین در ماه جولای را به کمترین سطح در ۶ ماه اخیر رساند و رشد ۵۰ درصدی صادرات محصولات نفتی نسبت به سال گذشته را رقم زد. حجم بالای ذخیره بنزین و نفت، رشد تولیدات اوپک و کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.