یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نشانه‌های تردید در پایداری رشد

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۸۰ واحدی (۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته شاخص بازار سهام هفدهمین روز رشد متوالی را ثبت کرد (طولانی‌ترین از مهر ۹۲). روند صعودی بازار سهام در هفته‌های اخیر با خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌ها به ویژه برخی نمادهای زیرمجموعه گروه‌های کالایی آغاز و در ادامه با حمایت حقوقی‌ها تقویت شد. امری که با ایجاد موج هیجانی افزایش فعالیت معامله‌گران حقیقی را نیز به دنبال داشت. با این وجود فاصله گرفتن قیمت برخی سهام از کف قیمتی خود (که پیشتر معامله‌گران پرریسک‌تر را ترغیب به خرید می‌کرد)، همچنین رشد انتظارات بیشتر از واقعیات با توجه به روند کند خروج از رکود اقتصادی و ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها می‌تواند بازار را وارد فاز استراحت کند. امری که در تغییر مسیر شاخص در ساعات پایانی روز گذشته نیز قابل ردیابی بود.

بازار ارز

تداوم حرکت کم‌نوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۸ تومانی به نرخ ۳۵۴۳ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم، با توجه به برابری نرخ دلار و درهم، عامل حمایت از دلار بود. علاوه بر این، بیشتر بودن نرخ دلار در مناطق مرزی با رشد تقاضای آربیتراژی از دلار در بازار تهران حمایت کرد. در پایان معاملات هفتگی در بازار جهانی شاهد جهش ارزش دلار با آمار مناسب اقتصادی این کشور بودیم. تداوم رشد ارزش دلار در سطح جهانی می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی، حمایت از دلار را تشدید کند. با این وجود در هفته‌های اخیر شاهد مقاومت سطح ۳۵۴۵ تومانی در برابر رشد دلار بودیم. احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و اقدامات جدید بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ دلار، عامل تقویت احتیاط معامله‌گران است، اما همچنان عوامل بنیادین نیز حمایت سطح ۳۵۳۰ تومانی از دلار را تقویت کرده است.

بازار سکه

سکه در انتظار سیگنال طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۰۷ هزار تومان معامله شد. رشد ۸ تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه بود. با این وجود شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به رشد نرخ دلار بودیم. روز جمعه در ساعات پایانی معاملات با انتشار آمار مناسب اشتغال آمریکا افت اونس طلای جهانی رقم خورد. بنابراین ابهام در روند حرکتی طلای جهانی پس از بازگشایی بازارها، باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران سکه شده است. با این وجود، عوامل سیاسی از جمله انتخابات آمریکا و چشم انداز مبهم اقتصاد جهانی، انتظارات برای حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز در دو هفته اخیر شاهد نوسانات اندک دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۴۵ تومانی هستیم. بنابراین انتظار می‌رود سکه با اونس طلای جهانی همراه شود.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به شاخص دلار

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۱/ ۱ درصدی همراه شد. روز جمعه انتشار آمار مناسب اشتغال آمریکا، با تقویت شاخص دلار، اونس طلا را با افت ۷/ ۱ درصدی همراه کرد. ایجاد ۲۵۵ هزار شغل جدید در ماه جولای (در مقابل پیش‌بینی رشد ۱۸۰ هزار موردی) و رشد درآمدها بیشتر از پیش‌بینی‌ها احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرد. این عامل در کنار تشدید سیاست‌های انبساطی سایر بانک‌های مرکزی (انگلیس و ژاپن) می‌تواند با تقویت شاخص دلار فشار بر طلا را تشدید کند؛ آمارهای اقتصادی بیشتر از جمله آمار خرده‌فروشی می‌تواند بر شاخص دلار تاثیرگذار باشد. همچنان چشم انداز مبهم اقتصاد جهانی و ریسک‌های سیاسی حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از طلا را تقویت کرده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۷ نفر روند صعودی، ۷ کارشناس حرکت نزولی و ۴ نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

ریزش «تسه»ها از اوج 35 ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴ درصدی به قیمت ۹۳ هزار و ۷۷۲ تومان معامله شدند. مدیر عامل و رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس اعلام کردند که مهلت اعتبار اوراقی که به زمان سررسید نزدیک شده و ابطال شده است، به مدت ۶ ماه تمدید خواهد شد. به این ترتیب انتظارات برای تقویت سمت عرضه افت ۴/ ۵ درصدی قیمت اوراق را در دو روز گذشته رقم زده است. پیش‌تر رشد تقاضا با قرار داشتن در فصل رونق مسکن و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، «تسه»ها را بالاتر از سطح روانی ۱۰۰ هزار تومانی قرار داد. رشد قیمت «تسه»ها رشد نرخ سود را به دنبال دارد؛ نرخ سود واقعی به ۲۳ درصد رسیده است. این عامل، در کنار چشم انداز تقویت سمت عرضه، و روند غیرتورمی مسکن، با تقویت احتیاط خریداران افت بیشتر «تسه»ها را محتمل کرده است.

بازار نفت

افت 20 درصدی نفت از اوج

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی همراه شد. عوامل فشار بر نفت نوسانات نفت را نزدیک کف ۴۰ دلاری حفظ کردند. رشد (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای ششمین هفته متوالی کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا را نشان می‌دهد. نزدیک شدن به فصل تعمیر پالایشگاه‌ها و پایان فصل تابستان نیز نگرانی‌ها را برای کاهش تقاضای نفت توسط پالایشگاه‌ها تشدید کرده است. این عوامل در کنار حجم بالای ذخایر بنزین و نفت تجاری (۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله)، بازگشت تولیدات کانادا و لیبی (کاهش اختلالات عرضه) و رشد تولیدات اوپک، قیمت نفت را در ۲ ماه اخیر از اوج ۵۰ دلاری با افت ۱۹ درصدی همراه کرد. رشد اشتغال آمریکا در ماه جولای بیشتر از پیش‌بینی‌ها نیز می‌تواند با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره و رشد شاخص دلار فشار بر نفت را تشدید کند.