یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم کانال‌شکنی شاخص

دیروز با رشد ۴۷۰ واحدی (۶/ ۰ درصدی) شاخص چهارمین کانال‌شکنی از ابتدای مرداد رقم خورد. همچنان گروه‌های کالایی از بازار سهام حمایت می‌کنند. افزایش فعالیت معامله‌گران حقوقی نیز، موجب ایجاد موج هیجانی در سهامداران حقیقی شد. امری که در روزهای اخیر تغییر مالکیت از سهامداران حقوقی به حقیقی را رقم زد؛ روز گذشته حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به میانگین تیر رشد ۴۸ درصدی را نشان داد. گزارش‌های مالی مناسب سه ماهه برخی شرکت ها، به ویژه با حمایت قیمت جهانی کالاها، برآیند مثبت تک‌نرخی شدن ارز، چشم‌انداز گشایش‌های بین‌المللی و کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی از جمله عوامل خوش‌بینی به بازار سهام هستند. با این وجود، افت ۲۰ درصدی قیمت نفت در دو ماه اخیر، ابهامات در مورد پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و کندی خروج از رکود اقتصادی می‌تواند بازار را وارد فاز استراحت کند.

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

روز گذشته هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۵۳۵ تومان معامله شد. از ابتدای مرداد و پس از رشد دلار به سطوح بیش از ۳۵۳۰ تومانی شاهد نوسانات اندک دلار در بازه ۲۰ تومانی هستیم. از طرفی با شناسایی کف در این سطح، افزایش تقاضا را شاهد بوده‌ایم، از سوی دیگر با نزدیک شدن نرخ به ۳۵۵۰ تومان، افزایش فشار فروش افت نرخ دلار را رقم زده است. در این میان عوامل مقطعی مختلف نیز در این نوسانات محدود اثرگذار بوده است. در حالی که دلار در بازار آزاد روند کم نوسانی را تجربه می‌کند، نرخ ارز مبادله‌ای برای نخستین بار به بیش از ۳۱۰۰ تومان رسیده است. اقدام جدید بانک مرکزی، امکان مبادله ارز به نرخ آزاد توسط بانک‌ها در کنار افزایش نرخ ارز مبادله‌ای می‌تواند مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز را تسهیل کند.

بازار سکه

افسار سکه در دستان طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۲ هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و ۱۰۵ هزار تومان معامله شد. در حالی که قیمت سکه در هفته‌های گذشته با حمایت طلا روند صعودی را در پیش گرفته بود، اما افت قیمت طلا در پایان هفته بازار جهانی (جمعه) بر قیمت سکه در معاملات دیروز فشار وارد کرد. فراتر از انتظار بودن آمار اشتغال آمریکا، بار دیگر خوش‌بینی‌ها به اقتصاد این کشور ایجاد کرد. در نتیجه رشد ارزش دلار در بازار جهانی بر قیمت طلا فشار وارد کرد. نوسانات شدید نرخ دلار در شرایط کنونی دور از انتظار به نظر می‌رسد. بر این اساس و با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی احتمال نوسانات شدید، قیمت سکه در معاملات امروز کاهش یافته است. در این میان به نظر می‌رسد روند قیمتی طلا مهم ترین متغیر قیمتی سکه در روزهای آتی باشد.

بازار طلای جهانی

افت طلا با سیگنال آمریکایی

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۴/ ۱۳۳۵ دلار معامله شد. روز جمعه رشد شاخص دلار با آمار مناسب اشتغال آمریکا، اونس طلا را با افت ۸/ ۱ درصدی همراه کرد. آمار اشتغال آمریکا افزایش ۲۵۵ هزار شغل جدید در ماه جولای (در مقابل پیش‌بینی رشد ۱۸۰ هزار) را نشان داد. آمار مناسب اشتغال احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرد؛ اما با توجه به آمار تولید ناخالص داخلی نامناسب آمریکا و نتیجه نشست جولای فدرال رزرو، همچنان روند و زمان افزایش نرخ بهره آمریکا نامشخص است. در هفته اخیر بانک مرکزی انگلیس و ژاپن اقدام به تشدید سیاست‌های انبساطی کردند. امری که رشد بازارهای سهام را به دنبال داشت. با این وجود، ابهام در چشم‌انداز اقتصادی و ریسک‌های سیاسی خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از طلا را در میان مدت تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

افت «تسه»ها با سیگنال رشد عرضه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳(تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۱ درصدی همراه شدند. اظهارات مسوولان فرابورس از احیای اوراق منقضی شده، با چشم‌انداز تقویت سمت عرضه عامل فشار بر اوراق است. علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس اعلام کرد برای جلوگیری از افزایش اوراق تسهیلات مسکن، قرار است مدت اعتبار اوراقی که به زمان سررسید و ابطال نزدیک شده‌اند، به مدت ۶ ماه تمدید شود. امری که با چشم انداز کاهش قیمت «تسه»ها، احتیاط برای خرید اوراق را تقویت کرد و اوراق را از مرز ۱۰۰ هزار تومانی پایین‌تر آورد. قرار داشتن در فصل رونق مسکن عامل حمایت از اوراق است به‌صورتی که «تسه»ها از ابتدای خرداد با رشد ۲۲ درصدی همراه شده‌اند. در شرایط کنونی نزدیک شدن به پایان فصل تابستان و تقویت احتیاط میان متقاضیان می‌تواند روند حرکت «تسه»ها را در کوتاه‌مدت تغییر دهد.

بازار نفت

حرکت نفت در مرز 40 دلاری

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۸/ ۴۱ دلار معامله شد. در هفته اخیر نوسانات نفت نزدیک سطح ۴۰ دلاری تداوم یافت. روز سه شنبه برای اولین بار در ۴ ماه گذشته قیمت نفت به زیر سطح ۴۰ دلاری رسید؛ اما افزایش تقاضا توسط معامله‌گران با شناسایی کف، قیمت نفت را از سطح مزبور بازگرداند. رشد (۷‌موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای ششمین هفته متوالی چشم انداز کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل را ارائه می‌دهد. این عامل در کنار حجم بالای ذخیره نفت تجاری و بنزین، رشد تولیدات اوپک و ابهام در چشم‌انداز اقتصاد جهانی، عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. همچنین روز جمعه آمار اشتغال آمریکا بیشتر از پیش‌بینی‌ها، با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا رشد شاخص دلار را رقم زد. چشم انداز تقویت شاخص دلار نیز عامل فشار بر بازارهای کالایی از جمله نفت است.