یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کانال‌شکنی مجدد شاخص

دیروز شاخص کل بورس پس از ثبت چهاردهمین روز رشد (رشد ۴۴۲‌واحدی، ۶/ ۰ درصدی) وارد کانال ۷۷ هزار واحدی (بیشترین از ۲۰ اردیبهشت) شد. به نظر می‌رسد حمایت حقوقی‌ها از بازار سهام از روز چهارشنبه، باعث تشدید هیجان مثبت در بازار شده است. روز گذشته نمادهای گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و پالایشی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. گروه خودرویی نیز توانایی لیدر بودن بازار را از دست داده است. کاهش ارزش معاملات نیز نشان می‌دهد نقدینگی جدیدی وارد بازار نشده است. بنابراین کارشناسان بخشی از اقبال سهامداران از گروه‌های کالایی را به دلیل جابه‌جایی‌ سهام در بین گروه‌ها می‌دانند. با وجود خوش‌بینی از جمله کاهش نرخ سود بانکی، اما بازگشت نفت به روند نزولی در دو ماه اخیر، همچنین ابهام در پایداری قیمت جهانی سایر کالاها و خروج تدریجی از رکود می‌تواند شاخص را وارد فاز استراحت کند.

بازار ارز

نشانه‌های کف قیمتی ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۵۴۵ تومان معامله شد. با رشد قیمت سکه در پی صعود قیمت طلای جهانی انتظار فشار بر نرخ دلار وجود داشت (با رابطه الاکلنگی). معامله‌گران سکه نیز به دنبال کاهش نوسانات سکه (قیمت سکه با انعکاس رشد اونس طلا روند صعودی در پیش گرفت) فروش ارز را در دستور کار خود قرار دارند. با وجود فشار فروش از سوی این معامله‌گران شاهد مقاومت دلار در برابر نزول بودیم. این موضوع موجب شناسایی کف در بازار ارز شد. در نتیجه نرخ دلار با افزایش تقاضا بر مسیر صعودی قرار گرفت. علاوه بر این رشد نرخ درهم حواله‌ای و همچنین اخباری از بالا بودن قیمت دلار در ترکیه نیز از دلار حمایت کرد. همچنان ابهام اثر دخالت مستقیم ارزی بانک‌ها وجود دارد که می‌تواند بر روند آتی نرخ دلار اثرگذار باشد.

بازار سکه

پرواز سکه روی سقف 35 ماهه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۲۶ هزار تومان معامله شد. رشد قیمت طلا در بازار جهانی عامل اصلی حمایت از قیمت سکه در ابتدای معاملات روز گذشته بازار سکه بود. در این میان معامله‌گران سکه با افزایش فروش ارز به دنبال کاهش نوسانات سکه برآمدند. با این حال نرخ دلار در برابر فشار فروش مقاومت کرد و با افزیش تقاضا روند صعودی را در پیش گرفت. در این شرایط رشد نرخ دلار نیز به پایداری رشد قیمت سکه کمک کرد. با حمایت رشد قیمتی بازارهای اثرگذار قیمت سکه در سقف ۳۵ ماهه خود قرار گرفت. در شرایط کنونی نشانه‌هایی از کف قیمتی در بازار ارز مشاهده می‌شود (عامل حمایت از قیمت سکه). در بازار جهانی نیز انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا در روزهای آتی می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

طلا در اوج سه هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۵۹ دلار معامله شد. رشد تقاضای محافظه کارانه و افت شاخص دلار اونس طلا را به بیشترین سطح در سه هفته اخیر(۲/ ۱۳۶۲ دلار) رساند. روز گذشته بازارهای سهام اروپا با گزارش‌های نامناسب بانک‌های اروپایی به کمترین سطح در ۲ هفته اخیر رسیدند. همچنین بازارهای سهام آسیا نیز با بازار سهام ژاپن نزولی شدند. روز گذشته ژاپن تشدید سیاست‌های مالی بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها اعلام کرد (۴۵ میلیارد دلار؛ یک چهارم آنچه شینزو‌آبه اعلام کرد). این عامل رشد ارزش ین و افت شاخص دلار را رقم زد. همچنین بازار سهام ژاپن را با بیشترین افت در ۴ هفته اخیر همراه کرد. بنابراین حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های امن رقم خورد. احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری کمرنگ شده است، اما آمارهای اقتصادی از جمله اشتغال تصویر روشن تری ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در مرز 100 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰درصدی به قیمت ۹۸ هزار و ۳۷۵ تومان معامله شد. رشد تقاضا با قرار داشتن در فصل رونق مسکن(تابستان) و همچنین خروج تدریجی مسکن از رکود، از جمله عوامل حمایت از قیمت اوراق است؛ به این ترتیب قیمت «تسه»ها به سطح روانی ۱۰۰ هزار تومانی نزدیک شده است. با این وجود، مقاومت سطح مزبور، روز گذشته اوراق با نماد معاملاتی جدیدتر را که روز دوشنبه بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان معامله شده بودند از این سطح بازگرداند. افزایش قیمت اوراق، رشد نرخ سود و هزینه وام را به دنبال دارد. بنابراین در شرایط کنونی نرخ سود وام در سطح ۳/ ۲۳ درصد قرار گرفته است. کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) در کنار رشد غیرتورمی مسکن باعث تقویت احتیاط معامله‌گران برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی است.

بازار نفت

کف‌شکنی نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۰ دلار معامله شد. حجم بالای ذخایر نفت تجاری و موجودی فرآورده‌های نفتی، در کنار نشانه‌های کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل و رشد تولیدات اوپک عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. رشد تقاضای بنزین کمتر از پیش‌بینی‌ها و نزدیک شدن به اتمام فصل پیک تقاضای بنزین و فصل تعمیر پالایشگاه‌ها، چشم‌انداز کاهش تقاضای نفت را تقویت کرده است. رشد صادرات ایران و عراق و چشم‌انداز افزایش صادرات لیبی نیز اثرات کاهش تولیدات ونزوئلا و نیجریه را جبران کرده است. به این ترتیب، روز گذشته قیمت نفت در میانه معاملات برای اولین بار از آوریل به زیر کف روانی ۴۰ دلاری رسید؛ با اینکه در ادامه افزایش تقاضا با شناسایی کف توسط معامله‌گران نفت را بالاتر از سطح مزبور قرار داد، اما همچنان شاهد نوسانات نزدیک به کف ۳ ماهه هستیم.