یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت گروه‌های کالایی از بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۵۴ واحدی (۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته نمادهای «ومعادن»، «کچاد» و «کگل» با رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن و فلزات اساسی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند اما با توجه به افت ۲۰ درصدی قیمت نفت از اوج سال ۲۰۱۶، شاهد فشار بر نمادهای گروه پالایشی هستیم. روز گذشته در ساعات پایانی معاملات سایر نمادهای گروه خودرویی از جمله «خساپا»، «خاذین» و «خپارس» بازگشایی شدند؛ بسته شدن قیمت این نمادها در محدوده منفی، نشان می‌دهد این گروه‌ها با توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین، توان رشد پرشتاب را از دست داده‌اند. تقابل عوامل مثبت از جمله برآیند مثبت تک‌نرخی شدن ارز (با تاثیر مثبت بر پالایشی‌ها و تاثیر منفی بر گروه‌های دارویی و پتروشیمی) در مقابل ابهامات در مورد پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و خروج تدریجی اقتصاد از رکود می‌تواند از شتاب رشد شاخص بکاهد.

بازار ارز

رفت و برگشت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی ۳۵۴۰ تومان معامله شد. رشد قیمت طلای جهانی روز جمعه، با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، افزایش عرضه دلار توسط معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه را رقم زد و عامل فشار بر نرخ دلار شد. علاوه بر این، تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر چشم‌انداز تک نرخی شدن ارز در سال جاری و ایجاد امکان خرید و فروش ارز به نرخ آزاد توسط بانک ها، عامل روانی فشار بر دلار بود. این عوامل باعث شکستن سطح تکنیکال ۳۵۴۰ تومانی شد که خود این امر فشار عرضه دلار را تشدید کرد، بنابراین در میانه معاملات نرخ دلار تا سطح ۳۵۳۰‌تومان کاهش یافت اما با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عدم افت نرخ حواله‌ای درهم همگام با دلار، باعث تغییر مسیر دلار در میانه معاملات شد.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی همراه شد. در شرایط افت اندک نرخ دلار، رشد روز جمعه اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. از روز چهارشنبه شاهد روند صعودی اونس طلا با کاهش چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا (عامل حمایت از اونس) هستیم. موضوعی که روز جمعه نیز با افت بیشتر شاخص دلار تقویت شد و طلای جهانی را به بیشترین سطح در سه هفته اخیر رساند. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد نوسانات اندک نرخ دلار نزدیک سطح ۳۵۴۰‌تومان بودیم اما فاصله گرفتن دلار از سطح روانی ۳۵۰۰‌تومانی و همچنین انتظار برای یکسان‌سازی ارز می‌تواند با تشدید احتیاط میان معامله‌گران بر دلار فشار آورد، بنابراین روز گذشته با تقویت احتیاط میان معامله‌گران شاهد کم واکنشی سکه نسبت به رشد اخیر اونس طلای جهانی بودیم.

بازار طلای جهانی

تغییر جهت طلا در انتهای ماه

اونس طلای جهانی با رشد ماهانه ۵/ ۱ درصدی همراه شد. در ماه گذشته، خوش‌بینی به تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی عامل فشار بر تقاضای محافظه‌کارانه طلا شد. همچنین آمارهای مناسب آمریکا در هفته‌های اخیر با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره، عامل دیگر فشار بر طلا بود. اما نتیجه نشست فدرال‌رزرو با کمرنگ شدن احتمال چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، اونس را از روز چهارشنبه صعودی کرد. در ادامه رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا (۲/ ۱ درصد) کمتر از پیش‌بینی‌ها، همچنین رشد ارزش ین با فشار بر شاخص دلار اونس را با رشد همراه کرد. در هفته جاری آمارهای مهم اقتصادی آمریکا شامل اشتغال و نتیجه نشست بانک‌مرکزی انگلیس می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۶ کارشناس روند صعودی، ۲ نفر روند نزولی و یک کارشناس حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

صعود پرشتاب «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۹۴ هزار و ۶۰۴ تومان معامله شدند. با تداوم رشد تقاضا و قرار داشتن در فصل پیک تقاضای مسکن، از ابتدای خرداد شاهد رشد ۱۷ درصدی قیمت «تسه»ها هستیم. به این ترتیب آخرین قیمت معامله شده اوراق جدیدتر به سطح ۹۷ هزار تومان نیز رسید. با توجه به اینکه افزایش قیمت «تسه»ها، افزایش نرخ سود و هزینه وام را به دنبال دارد؛ بنابراین روز گذشته نرخ سود واقعی وام به ۱/ ۲۳ درصد رسید. تقویت سمت عرضه و ایجاد امکان ارائه وام توسط سایر بانک‌ها در کنار بانک مسکن می‌تواند نرخ سود و هزینه وام را تعدیل کند. در شرایط کنونی با توجه به کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده مسکن) و رشد غیرتورمی مسکن، معامله‌گران برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی احتیاط می‌کنند.

بازار نفت

بیشترین افت نفت در یک سال

هر بشکه نفت خام آمریکا با بیشترین افت ماهانه (۱۴ درصدی) از دسامبر همراه شد. نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی (تولید ناخالص داخلی آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها) در کنار حجم بالای ذخایر بنزین (با وجود قرار داشتن در فصل پیک تقاضای بنزین) و نفت تجاری عامل فشار بر نفت است؛ ذخایر نفت تجاری ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله و موجودی بنزین در تابستان در بالاترین سطح از ۱۹۸۴، چشم‌انداز کاهش تقاضای نفت را ارائه می‌دهد. همچنین نشانه‌های کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل (رشد ۵۳ موردی تعداد دکل‌های نفتی از ژوئن)، همچنین پیش‌بینی‌ها از رشد تولیدات اوپک در جولای، نگرانی‌ها برای تداوم مازاد عرضه در کوتاه مدت را تقویت کرده است، بنابراین قیمت برنت و WTI‌ زیر‌میانگین ۲۰۰ روزه قرار دارند؛ امری که می‌تواند روند خرسی بازار نفت را تشدید کند.