یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

جهش شاخص با حمایت حقوقی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۷۲۵ واحدی (۹۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته از ساعات ابتدایی معاملات شاهد حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شاخص ساز از جمله «اخابر»، «فملی»، «شبندر»، «تاپیکو»، «وصندوق» و «وامید» بودیم. در روزهای گذشته شاهد رشد آرام شاخص با خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌ها با توجه به‌صورت‌های مالی سه ماهه و مجامع شرکت‌ها بودیم؛ امری که طی ۱۰ روز اخیر رشد ۴/ ۲ درصدی شاخص را رقم زد. اما رشد نزدیک به یک درصدی شاخص روز گذشته، می‌توانست دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما بخشی از کارشناسان حمایت روز گذشته حقوقی‌ها از شاخص را تلاش برای تنظیم رابطه با رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار می‌دانند. بنابراین همچنان ابهامات موجود در بازار از جمله در مورد روند قیمت جهانی کالاها، زمانبری اثرات گشایش‌های بین‌المللی و وضعیت بانک‌ها می‌تواند تغییر روند مسیر بازار را به همراه داشته باشد.

بازار ارز

تشدید نوسانات دلار در کانال جدید

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3538 تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر با قرار گرفتن دلار بالاتر از سطح 3500 تومانی شاهد احتیاط معامله‌گران به دلیل انتظار برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها بودیم. اما از ابتدای هفته گذشته نرخ دلار بالاتر از سطح 3515 تومانی تثبیت شده است. این امر خوش‌بینی‌ها به رشد بیشتر دلار را تقویت کرد. به این ترتیب روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد رشد نرخ دلار تا سطح 3540 تومان بودیم. اما در ادامه افزایش عرضه درهم، با توجه به نرخ ثابت درهم و دلار، دلار را با افت همراه کرد. بنابراین دلار تا نزدیکی سطح 3530 تومان نیز رسید. در شرایط کنونی معامله‌گران درصدد کسب سود با ایجاد نوسانات در قیمت‌های کنونی دلار هستند. بنابراین مجددا با افزایش تقاضا دلار رشد اندکی را در ساعات پایانی معاملات تجربه کرد.

بازار سکه

سکه در انتظار سیگنال طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۹۲ هزار تومان معامله شد. روز گذشته با وجود رشد نرخ دلار، اما نوسانات اندک اونس طلای جهانی در شرایط انتظاری برای نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو، افت اندک قیمت سکه را رقم زد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا احتمال یک بار افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است؛ اما نتیجه نشست می‌تواند تصویر روشن‌تری از زمان آن ارائه دهد. افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس طلا است. بنابراین نتیجه این نشست می‌تواند مسیر جدیدی برای اونس طلا تعیین کند. همچنین دیروز شاهد رشد نرخ دلار بودیم. اما با توجه به فاصله گرفتن از سطح ۳۵۰۰ تومانی، تغییر مسیر دلار با تقویت احتیاط میان معامله‌گران محتمل است. بنابراین با توجه به این عامل و شرایط احتیاطی بازار طلا، شاهد کم‌واکنشی سکه به رشد دلار بودیم.

بازار طلای جهانی

نوسانات اندک طلا در شرایط احتیاطی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1319 دلار معامله ‌شد. در شرایط احتیاطی برای نتیجه نشست دورزوه فدرال رزرو اونس طلای جهانی نوسانات اندکی نزدیک سطح 1320 دلاری داشت. روز گذشته شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی را ارائه داد (عامل افت ین). اما جزئیات بیشتر و زمان آن در نشست روز جمعه بانک ژاپن روشن‌تر خواهد شد. این امر رشد بازارهای سهام آسیا نزدیک به بالاترین سطح در یک سال اخیر را به همراه داشت. بازارهای سهام اروپا نیز رشد داشتند. اما شرایط احتیاطی نوسانات طلا را کاهش داد. آمارهای مناسب اقتصاد آمریکا احتمال یک بار افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. (عامل فشار بر اونس) اما تداوم ابهامات نسبت به اقتصاد جهانی و ریسک‌های سیاسی (انتخابات آمریکا) می‌تواند از اونس در میان‌مدت حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

روز استراحت «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با افت ۸۵/ ۰ درصدی همراه شدند. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت اوراق و نرخ سود، احتیاط برای خرید در قیمت‌های کنونی عامل فشار بر اوراق است. روند نزولی نرخ تورم و رشد غیرتورمی مسکن باعث تقویت احتیاط معامله‌گران است. همچنین کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده مسکن) چشم‌انداز کاهش نرخ سود اوراق را تقویت کرده است. با این وجود با رشد تقاضا در هفته‌های اخیر با توجه به قرار گرفتن در فصل پیک تقاضای مسکن، شاهد سقف شکنی پیاپی اوراق بودیم. به این ترتیب اوراق پس از رشدهای چشمگیر اوراق وارد فاز استراحت می‌شود؛ اما مجدداروند صعودی را از سر می‌گیرد. با توجه به نرخ سود ۲۳ درصدی و بالا رفتن هزینه وام، تقویت سمت عرضه و امکان ارائه توسط سایر بانک‌ها می‌تواند باعث تعدیل نرخ سود و قیمت اوراق شود.

بازار نفت

حرکت نفت زیر میانگین ۱۰۰‌روزه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 42 دلار معامله ‌شد. تداوم نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه نفت و بنزین عامل فشار بر نفت است. موسسه نفت آمریکا (API) نیز کاهش 827 هزار بشکه‌ای نفت کمتر از پیش‌بینی‌ها (3/ 2 میلیون بشکه) را تخمین زد که گزارش رسمی آن توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود. سطح ذخایر بنزین در فصل تابستان (پیک تقاضای بنزین) در بیشترین سطح در 30 سال اخیر قرار دارد. بنابراین حجم بالای ذخایر بنزین و نزدیک شدن به فصل تعمیر پالایشگاه‌ها می‌تواند برتقاضای نفت فشار آورد. چشم‌انداز کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا نیز از جمله عوامل کوتاه مدت فشار بر قیمت نفت است. قرار گرفتن قیمت نفت زیر میانگین قیمت 100 روز اخیر نیز از لحاظ تکنیکال نیز با تشدید فشار فروش در معاملات آتی فشار بر نفت را تشدید کرده است.