یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

هفتمین روز متوالی رشد بورس

روز گذشته شاخص کل بورس با رشد ۴۲۰ واحدی (۵۶/ ۰ درصدی) همراه شد. نشانه‌های مثبت سودآوری در صورت‌های مالی در کنار خوش‌بینی‌ها پس از برگزاری مجامع، عامل خوش‌بینی به بازار سهام است. به این ترتیب شاخص کل با بیشترین رشد در ۳ هفته اخیر همراه شد. تحقق ۵۲ درصدی سودآوری پیش‌بینی شده و تحقق ۳۵ درصدی فروش کل در گزارش سه ماهه «فملی» موجب شد این نماد پس از بازگشایی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته باشد. همچنین خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری فولاد مبارکه در کنار گزارش‌های مالی سه ماهه مثبت نمادهای سنگ‌آهنی، نمادهای «فولاد»، «کگل» و «کچاد» نیز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشتند. روز گذشته اما اخبار مثبت مجامع نمادهای بزرگ گروه خودرویی، با وجود متوقف بودن نمادهای بزرگ این گروه، انعکاس خوش‌بینی در سایر نمادهای این گروه را به همراه داشت که بازگشایی آنها می‌تواند عامل حمایت از شاخص شود.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۳ تومانی به نرخ ۳۵۱۵ تومان معامله شد. رشد نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به برابری نرخ درهم و دلار، از دلار حمایت کرد. همچنین رشد نزدیک یک درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی طی یک هفته اخیر، می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار شود. این عامل در کنار مقاومت کف ۳۵۰۰ تومانی در یک ماه اخیر، چشم‌انداز رشد نرخ دلار را تقویت کرده است. بنابراین معاملات فردایی دلار نسبت به معاملات نقدی روز گذشته بالاتر بود. این عامل نیز از نرخ دلار حمایت کرد. اما همچنان شاهد شرایط احتیاطی در بازار هستیم. احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و ابهامات در مورد روند و زمان تک‌نرخی شدن ارز، باعث تقویت احتیاط معامله‌گران هستند. بنابراین رشد تقاضا، سریعا با عرضه مواجه می‌شود و این عامل نوسانات دلار را محدود می‌کند.

بازار سکه

تداوم روند کم‌نوسان سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۸۷ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته شاهد رشد نرخ دلار بودیم، اما در شرایط احتیاطی نوسانات دلار کاهش یافته است. همچنین اونس طلای جهانی در دو هفته اخیر با افت ۲/ ۳ درصدی همراه شد، اما شاهد حمایت کف ۱۳۲۰ دلاری از اونس بودیم. همچنان ریسک‌های اقتصادی در بازارهای جهانی (تاکید مجدد رئیس صندوق بین‌المللی پول بر لزوم تشدید سیاست‌های انبساطی) و ریسک‌های سیاسی عامل حمایت از اونس است. بنابراین با خوش‌بینی به حمایت کف‌های ۳۵۰۰ تومانی از نرخ دلار و ۱۳۰۰ دلاری از اونس شاهد کاهش حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در هفته‌های اخیر هستیم. اما همچنان افت بیشتر اونس دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی

دومین هفته نزولی طلا

اونس طلای جهانی برای دومین هفته متوالی با افت (۱/ ۱ درصدی) همراه شد. رشد ۹/ ۰ درصدی شاخص دلار و رشد بازارهای سهام عامل فشار بر اونس بود. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری، همچنین آمار نامناسب اقتصادی انگلیس با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک انگلیس (افت پوند)، شاخص دلار را به بیشترین سطح در ۷ هفته اخیر رساند. در شرایط کنونی همچنان چشم‌انداز مبهم اقتصادی حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس را رقم زده است. در هفته‌های اخیر احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی توسط بانک‌های مرکزی باعث تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران شد. اما نشست بانک مرکزی اروپا بدون اتخاذ سیاست جدید پایان یافت. همچنان در هفته جاری آمار مهم تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم آمریکا و نشست دوروزه فدرال رزرو و بانک مرکزی ژاپن می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

چرخش مسیر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با افت ۴۵/ ۰ درصدی به قیمت ۹۲ هزار و ۱۳۳ تومان معامله شدند. اوراق جدیدتر نیز تا سطح ۹۴ هزار تومانی کاهش یافتند. افزایش قیمت اوراق، افزایش نرخ سود و هزینه وام را به دنبال دارد. بنابراین روز گذشته نرخ سود وام به ۹/ ۲۲ درصد رسید که پیش تر تا ۲۳ درصد نیز رسیده بود. با توجه به روند نزولی نرخ تورم در ماه‌های اخیر و همچنین کاهش نرخ سود اسمی وام صندوق سپرده‌های بانک مسکن، انتظار برای کاهش نرخ سود اوراق نیز تقویت شده است. علاوه بر این چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن، باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران برای خرید در قیمت‌های کنونی شده است. اما همچنان با توجه به رونق مسکن در فصل تابستان و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، رشد ۴/ ۱۴ درصدی قیمت «تسه»ها در ۲ ماه اخیر رقم خورده است.

بازار نفت

افت هفتگی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا برای دومین بار در سه هفته اخیر با افت (۸/ ۳ درصدی) همراه شد. رشد شاخص دلار در کنار نگرانی‌ها از تداوم حجم بالای موجودی بنزین و کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل عامل فشار بر نفت است. طبق گزارش موسسه نفت آمریکا (API) حجم ذخایر بنزین در تابستان، در بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر قرار دارد و همچنین حجم ذخایر نفت تجاری ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ساله است. این عامل با نزدیک شدن به اتمام فصل پیک تقاضای بنزین (۵ سپتامبر) می‌تواند باعث کاهش تقاضای نفت شود. همچنین گزارش بیکرهیوز از رشد (۱۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای چهارمین هفته متوالی نیز بر نشانه‌های کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل اشاره دارد. با این وجود همچنان کاهش تولیدات شیل و چشم‌انداز افت عرضه با کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای عامل حمایت از نفت در بلندمدت است.