یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

چرخش مسیر بورس در اولین ماه تابستان

شاخص کل بورس تهران برای اولین‌بار در سال جاری با رشد ماهانه (۶۲/ ۲ درصدی) همراه شد. رسیدن شاخص به کف ۷۲ هزار واحدی و ورود خریداران با توجه به ارزنده‌شدن قیمت برخی سهام در کنار خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین از بازار سهام ماه اخیر حمایت کردند. علائم مثبت در صورت‌های مالی سه ماهه برخی شرکت‌ها، کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی، رشد ۷۰ درصدی قیمت نفت در ۵ ماه و رشد صادرات نفتی ایران(به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز) عوامل خوش‌بینی به بازار سهام است. با این وجود ابهامات در مورد پایداری رشد قیمت جهانی کالاها، زمان‌بری اثرگذاری گشایش‌های پساتحریم و ابهامات در مورد کیفیت سودآوری گروه بانکی و تعویق در مجامع برخی از این نمادها، عوامل تقویت احتیاط در بازار هستند. انتظار می‌رود با اخبارهای مثبت گروه خودرویی در مجامع، بازگشایی این نمادها از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

پایداری متزلزل دلار در کانال جدید

هر دلار آمریکا با رشد ماهانه ۵/ ۱ درصدی مواجه شد. در حالی که دلار پیش از این در عبور از مقاومت ۳۵۰۰ تومانی بازمانده بود، با افزایش تحرکات ارزی پس از ماه رمضان، شاهد سقف‌شکنی دلار بودیم. به این ترتیب نرخ دلار میانگین ۳۵۰۰ تومانی را در تیر به ثبت رساند. دلار در کانال جدید نوسانات آرامی را در هفته‌های گذشته به ثبت رسانده است. از طرفی تلاش برای جدا شدن از کف جدید، با ادامه فشار از سمت عرضه ناکام ماند و از سوی دیگر حمایت این کف (۳۵۰۰ تومان) مانع از سقوط پله‌ای دلار شد. اخباری مبنی بر احتمال یکسان‌سازی نرخ ارز پس از مدت‌ها در آینده‌ای نزدیک منتشر شده است. با توجه به سیاست مشخص در کنترل نرخ در بازار آزاد، به نظر می‌‌رسد احتمال حذف ارز مبادله‌ای مهم‌ترین اتفاق آتی این بازار باشد.

بازار سکه

رشد همگام سکه با طلای جهانی

هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه ۵ درصدی همراه شد. در یک ماه اخیر اونس طلای جهانی با رشد ۵ درصدی همراه شد. نگرانی‌ها در بازارهای جهانی با اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا طلا را در هفته‌های ابتدایی تیر به بالاترین سطح در ۲ سال اخیر رساند. با وجود پایین‌آمدن از سطح مزبور اما همچنان ریسک‌های موجود در بازارهای جهانی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتظارات برای حمایت کف ۱۳۰۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است. این عامل در کنار رشد ۵/ ۱ درصدی نرخ دلار و بازگشت تقاضا با اتمام ماه رمضان عامل حمایت از قیمت سکه بود اما در هفته اخیر قیمت سکه با افت ۷/ ۰ درصدی همراه شد. کف‌شکنی‌های مداوم اونس طلای جهانی و رسیدن به کمترین سطح در سه هفته اخیر (۸/ ۱۳۱۲ دلار) عامل فشار بر قیمت سکه در یک هفته اخیر است.

بازار طلای جهانی

سیگنال آمارهای اقتصادی به طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۳ دلار معامله ‌شد. روز پنج‌شنبه نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا بدون تغییر در سیاست‌های انبساطی به اتمام رسید (عامل رشد یورو). بنابراین افت بازارهای سهام روز پنج‌شنبه در کنار افت شاخص دلار (با رشد یورو) رشد یک درصدی اونس طلا از کف سه هفته‌ای (۸/ ۱۳۱۲ دلار) را رقم زد. روز جمعه نیز شاهد افت بازارهای سهام و آمارهای نامناسب اقتصادی اروپا بودیم. همچنین رسیدن شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای انگلیس به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک انگلیس را تقویت کرد(افت پوند)، بنابراین رشد شاخص دلار (با افت پوند) اثر حمایتی تقاضای محافظه‌کارانه طلا را جبران کرد. در هفته‌های اخیر آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرد که نشست هفته جاری تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد تصاعدی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) برای سومین ماه متوالی با رشد (۶ درصدی) همراه شد. همچنین با قرار داشتن در فصل پیک تقاضای مسکن و همچنین چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، اوراق رشد هفتگی ۸/ ۳ درصدی را ثبت کردند. به این ترتیب اوراق جدیدتر به‌صورت مقطعی تا سطح ۹۷ هزار تومان نیز رسیدند. اما افزایش قیمت اوراق، افزایش نرخ سود و هزینه وام را به دنبال دارد. بنابراین در شرایط کنونی نرخ سود وام در سطح ۲۳ درصد قرار گرفته است. بالا بودن نرخ سود وام با توجه به روند نزولی نرخ تورم همچنین کاهش نرخ سود اسمی صندوق‌های سپرده بانک مسکن (وام رقیب) انتظارات برای کاهش نرخ سود اوراق را نیز تقویت کرده است. بنابراین این عامل در کنار انتظارات برای رشد غیرتورمی مسکن می‌تواند احتیاط معامله‌گران برای خرید در قیمت‌های کنونی را تقویت کند.

بازار نفت

فشار عوامل کوتاه‌مدت بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. با وجود گزارش EIA (اداره اطلاعات آمریکا) از افت ذخایر نفت تجاری (۳/ ۲ میلیون بشکه) بیشتر از پیش‌بینی‌ها و برای نهمین هفته متوالی، اما تداوم نگرانی‌ها در مورد حجم بالای ذخایر نفت تجاری عامل فشار بر نفت است. همچنین افزایش ذخیره بنزین و رسیدن به بیشترین سطح ثبت شده در کنار رشد ذخایر فرآورده‌های نفتی در چین نگرانی‌ها برای کاهش تقاضای نفت را تشدید کرد. علاوه بر این آمارها حاکی از افزایش صادرات عراق و ایران در ماه‌های اخیر است. این عامل در کنار افزایش صادرات نفت آمریکا به اروپا اثر حمایتی اختلالات عرضه از سوی نیجریه را جبران کرده است. با وجود فشار کوتاه مدت بر نفت، همچنان روند کاهشی تولیدات شیل و کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت با کاهش عرضه عامل حمایت از نفت در بلندمدت است.