یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

نشانه‌های مثبت در صورت‌های مالی

دیروز شاخص کل بورس با رشد 201 واحدی (3/ 0 درصدی) همراه شد. روز گذشته نشانه‌های مثبت در صورت‌های مالی شرکت‌ها با تقویت خوش‌بینی سهامداران عامل حمایت از شاخص بود. تعدیل مثبت 50 درصدی پیش‌بینی سودآوری نماد «کگل» همراه با رشدهای اخیر قیمت جهانی سنگ آهن (رشد ماهانه 9/ 8) درصدی (با وجود احتمال ناپایداری این رشد) باعث شدند این نماد در کنار نماد هم گروه آن «کچاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته باشند. همچنین با تحقق 25 درصدی سودآوری شرکت پتروشیمی مبین، نماد «مبین» سومین نماد تاثیرگذار بر شاخص بود. با این وجود توقف 53 نماد پیش از برگزاری مجامع، از جمله نمادهای بزرگ گروه خودرویی و گروه بانکی‌ها، به‌صورت چشمگیری حجم و ارزش معاملات را روز گذشته کاهش داد. بازگشایی این نمادها با توجه به عوامل بنیادین نامناسب این شرکت‌ها می‌تواند عامل فشار بر بازار سهام شود.

حرکت محدود دلار در کف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۵۰۷ تومان معامله شد. در شرایط کنونی بدون وجود محرک جدی و با کاهش حجم معاملات به دلیل نزدیک شدن به پایان ماه به‌صورت سنتی شاهد روند کم‌نوسان دلار هستیم. در ماه‌های اخیر عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کردند. با این وجود، افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی در برابر رشد دلار را تقویت کرده بود. اما در یک ماه گذشته، تنها ۹ روز شاهد ایستادن نرخ دلار زیر سطح ۳۵۰۰ تومانی بودیم و در شرایط کنونی کف ۳۵۰۰ تومانی از دلار حمایت می‌کند. با این وجود تداوم شرایط احتیاطی نوسانات دلار را در روزهای اخیر محدود کرده است. احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و ابهامات در‌مورد روند و زمان یکسان‌سازی نرخ ارز از جمله عوامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

سیگنال طلای جهانی به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان معامله شد. در شرایط رشد اندک نرخ دلار، افت طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته کاهش تقاضای محافظه‌کارانه و رشد شاخص دلار عوامل فشار بر اونس طلای جهانی بودند. به این ترتیب قیمت اونس طلای جهانی به کمترین سطح (5/ 1316 دلار) در سه هفته اخیر رسید. با وجود احتمال افت بیشتر اونس طلای جهانی، اما ریسک‌های موجود در اقتصاد جهانی، خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح 1300 دلاری از طلا را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز از ابتدای هفته جاری شاهد نوسانات اندک نرخ دلار نزدیک کف 3500 تومانی هستیم. با توجه به اینکه اونس طلای جهانی روز گذشته پس از بسته شدن بازار داخلی روند نزولی را ادامه داد، افت بیشتر سکه محتمل است.

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۰ دلار معامله ‌شد. رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا (با گزارش‌های فصلی مناسب شرکت‌ها) و رشد شاخص دلار عوامل فشار بر اونس طلای جهانی بودند. روز سه‌شنبه آمار رشد مسکن آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار آمارهای مناسب اقتصادی پیش تر (رشد تولیدات صنعتی، خرده فروشی و آمار اشتغال بیشتر از پیش‌بینی‌ها) با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا شاخص دلار را طی معاملات به بیشترین سطح در ۴ ماه اخیر رساند. با این وجود صندوق بین‌المللی پول با توجه به اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برای چهارمین بار چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را (از ۲/ ۳ به ۱/ ۳ درصد) کاهش داد. این عامل در کنار ریسک‌های موجود در بازار با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس طلای جهانی را تقویت کند.

بازگشت اوراق از اوج

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 6/ 0درصدی همراه شدند. اما اوراق با نماد معاملاتی جدیدتر که پیش‌تر تا سطح 97 هزار تومان نیز رسیده بودند، روز گذشته با افت همراه شدند. افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود را به دنبال دارد. بنابراین نرخ سود واقعی وام در سطح 23 درصد قرار گرفته است. بالا بودن نرخ سود وام، با توجه به روند نزولی نرخ تورم و رشد غیرتورمی مسکن در شرایط کنونی عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. علاوه بر اینکه در هفته‌های اخیر، نرخ سود اسمی وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن تا 11 درصد کاهش یافت. این عامل نیز بر احتیاط برای خرید متقاضیان در قیمت‌های کنونی افزوده است. با این وجود رشد تقاضا با قرار گرفتن در فصل رونق مسکن اوراق را برای چهارمین هفته متوالی با رشد (8/ 3 درصدی) همراه کرد.

تداوم نوسانات زیر 45 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار (رسیدن به بیشترین سطح در ۴ ماه اخیر) با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (آمار مسکن)، نگرانی‌ها از مازاد عرضه بنزین و چشم انداز افزایش تولیدات روسیه تا بیشترین سطح در ۳۰ سال، با اظهارات وزیر انرژی این کشور عوامل فشار بر نفت هستند. پیش‌بینی موسسه نفت آمریکا(API) از رشد ذخیره بنزین در کنار رشد ۹/ ۸‌درصدی تولیدات بنزین چین در ماه ژوئن نگرانی‌ها برای کاهش تقاضای نفت را تشدید کرده است. با این وجود تخمین موسسه نفت آمریکا از کاهش ذخایر نفت تجاری (به میزان ۳/ ۲ میلیون بشکه) برای نهمین هفته متوالی، پیش از انتشار آمار رسمی و نشانه‌های خوش‌بینی به اقتصاد آمریکا و چین (دو مصرف‌کننده نفت) از قیمت نفت حمایت می‌کنند. بنابراین در تقابل عوامل نوسانات نفت نزدیک سطح ۴۵ دلاری تشدید شد.