یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فشار سه‌گانه بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۳۲ واحدی (۴۵/ ۰ درصدی) همراه شد. افت قیمت نفت و قرار گرفتن نزدیک به کف ۲ ماهه با فشار بر گروه‌های کالایی از جمله گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی عامل فشار بر شاخص بود. همچنین انتشار صورت مالی نامناسب نماد «خودرو» با توجه به تداوم فضای هیجانی گروه خودرویی، اکثر نمادهای این گروه را با فشار فروش مواجه کرد. بنابراین با توجه به سهم ۲۶ درصدی گروه خودرو از ارزش کل معاملات، فشار بر بازار سهام واضح بود. علاوه بر این اخبار آتش سوزی در زیرمجموعه «فارس»، بزرگ‌ترین نماد بورسی بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت. اما شفاف‌سازی این شرکت از اثرگذاری ناچیز این عامل بر سودآوری این شرکت حکایت داشت. همچنان خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین در میان مدت و ارزنده شدن قیمت سهام با اصلاح‌های اخیر می‌تواند از بازار حمایت کند.

بازار ارز

رفت و برگشت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی همراه شد. در ابتدای روز گذشته شاهد افت نرخ دلار تا سطح ۳۴۷۵ تومانی بودیم. اما در ادامه افزایش تقاضا توسط معامله‌گران با شناسایی کف قیمتی، نرخ دلار را در مسیر صعودی قرار داد. در ابتدای روز افت نرخ درهم، با توجه به برابری دلار و درهم، نرخ دلار را با خود همراه کرد. علاوه بر این، با توجه به افزایش قیمت سکه با اونس طلای جهانی، معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه اقدام به افزایش عرضه ارز کردند. برآیند این عوامل، افت نرخ دلار را در میانه معاملات رقم زد. اما با توجه به رشد ارزش دلار در سطح جهانی (رشد ۹/ ۲ درصدی در یک ماه اخیر) و عدم افت متناسب ارزش ریال، عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. بنابراین انتظار می‌رود کف بالاتری نسبت به کف پیشین از دلار حمایت کند.

بازار سکه

حمایت بازارهای اثرگذار از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۶ هزار تومانی همراه شد. افزایش قیمت اونس طلای جهانی در شرایط نوسان اندک نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. در هفته اخیر نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی به دلیل خروج بریتانیا اونس را بالاتر از سطح ۱۳۵۰ دلاری حفظ کرد و روز جمعه نیز با وجود رشد مقطعی شاخص دلار (عامل فشار بر اونس) همچنان تقاضای محافظه کارانه عامل حمایت از اونس شد. در بازار داخلی نیز رشد تقاضای مناسبتی عامل حمایت از سکه است. در بازار ارز نیز با وجود افزایش عرضه ارز توسط معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، اما همچنان حمایت عوامل بنیادین مانع از افت نرخ دلار هستند. برآیند این عوامل با تقویت خوش‌بینی‌ها به قیمت سکه، کاهش حباب منفی (کمتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه در یک هفته اخیر را رقم زده است.

بازار طلای جهانی

ششمین هفته صعود اونس

هر اونس طلای جهانی با رشد ۷/ ۱ درصدی به قیمت ۴/ ۱۳۶۵ دلار معامله شد. روز گذشته آمار اشتغال آمریکا بیشتر از پیش‌بینی‌ها و رشد شاخص دلار (به‌صورت مقطعی به بالاترین سطح در ۲ هفته) اونس را تا ۱۳۳۵دلار پایین برد. اما در ادامه افزایش تقاضا با شناسایی کف قیمتی توسط معامله‌گران به دلیل تداوم نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی اونس را با رشد همراه کرد. آمار اشتغال آمریکا ۲۸۷ هزار شغل جدید را در ماه ژوئن (در مقابل پیش‌بینی ۱۷۵ هزار) نشان داد. عاملی که در کنار سایر آمار مناسب اقتصادی آمریکا (شاخص خرید مدیران خدمات) احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر را اندکی تقویت کرد. با این وجود با توجه به چشم‌انداز مبهم بازارهای جهانی با اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، همچنان روند افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو نامشخص است.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در مرز 90 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضا، اوراق جدیدتر را بالاتر از سطح ۹۰ هزار تومانی قرار داده است. با توجه به افزایش نرخ سود و هزینه وام با افزایش قیمت «تسه»ها، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام تا ۷/ ۲۲ درصد افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر نرخ سود اسمی وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن تا سطح ۱۱ درصد کاهش یافت. این عامل انتظار برای کاهش نرخ سود اسمی وام اوراق را نیز تقویت کرده است. بنابراین این امر در کنار رشد غیرتورمی قیمت مسکن می‌تواند احتیاط را میان معامله‌گران برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی تشدید کند. با توجه به رشد پرشتاب اوراق (رشد ۶/ ۲ درصد از ابتدای تیر) امکان ارائه تسهیلات از سوی سایر بانک‌ها (تقویت سمت عرضه) می‌تواند نرخ سود وام را تعدیل کند.

بازار نفت

بیشترین افت هفتگی در 3 ماه

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۳/ ۷ درصدی (بیشترین افت در ۳ ماه) همراه شد. چشم‌انداز رشد شاخص دلار با آمار مناسب اشتغال مناسب آمریکا و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در میان مدت، در کنار نگرانی‌ها از مازاد عرضه بنزین و چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و دورنمای مبهم اقتصاد آسیا به ویژه چین سومین هفته نزولی نفت در ۴ هفته اخیر را رقم زد. اختلالات عرضه که پیش تر نفت را تا ۵۰ دلار رساند، با بازگشت تولیدات کانادا و احتمال بازگشت تولیدات لیبی کمرنگ شده است. کندتر شدن روند کاهشی تولیدات شیل نیز عامل دیگر نگرانی است ( افزایش (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پنجمین هفته در ۶ هفته گذشته). با این وجود همچنان خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات شیل و وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا (آمارهای مناسب اقتصادی) عامل حمایت از نفت است.