یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین افت شاخص در 9 ماه

شاخص کل بورس با افت ۵ درصدی در خرداد بیشترین افت ماهانه از شهریور ۹۴ را ثبت کرد. همچنین روز گذشته با افت ۴۱۳ واحدی (۶/ ۰ درصدی) در سطح ۷۲ هزار و ۶۱۵ واحدی ایستاد. به این ترتیب شاهد چهارمین کف‌شکنی شاخص در خرداد بودیم. عدم تطبیق انتظارات با واقعیات و ناامیدی برخی از معامله‌گران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت برای سومین ماه روند نزولی شاخص را رقم زد. در سه ماه پایانی سال گذشته، رشد ۳۰ درصدی شاخص با رفع ریسک سیستماتیک ناشی از تحریم‌ها و اخبار مثبت رقم خورد. اما عدم توجه به تدریجی بودن فرآیند خروج از رکود که در گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها نیز منعکس شد و تداوم تردیدها نسبت به مولفه‌های کلان اقتصادی عامل فشار بر شاخص در ماه‌های ابتدایی سال جاری شد. این عوامل خروج ۱۵۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی در ماه اخیر را رقم زد.

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

هر دلار آمریکا با رشد ۴/ ۰ درصدی در خرداد ماه همراه شد. در ماه اخیر شاهد نوسانات اندک دلار در بازه ۳۴۵۰ تا ۳۴۸۰ تومانی بودیم و تنها یک روز تقاضای مقطعی دلار را تا سطح ۳۴۹۳ تومان رساند. اما با آغاز ماه رمضان به‌صورت سنتی شاهد کاهش تقاضای دلار و کاهش نوسانات آن بودیم. بنابراین بازه حرکت دلار به ۳۴۵۰ تا ۳۴۷۰ تومان محدود شد. با توجه به عدم کاهش ارزش ریال متناسب با رشد ارزش دلار در سطح جهانی هم اکنون شاهد حمایت عوامل بنیادین از دلار هستیم. اما تقویت سمت عرضه در ماه‌های اخیر و تردیدها نسبت به روند تک نرخی کردن ارز باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران شده است. روز گذشته نیز با افت اونس طلای جهانی، معامله‌گران در صدد حمایت از سکه با اهرم دلار بودند، بنابراین شاهد رشد اندک ۵ تومانی نرخ دلار بودیم.

بازار سکه

حرکت سکه با طلای جهانی

هر سکه طرح جدید با رشد ۱/ ۲ درصدی در خرداد ماه همراه شد (بیشترین رشد از اسفند ۹۴). در یک ماه اخیر با تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی رشد ۳/ ۲ درصدی اونس طلای جهانی رقم خورد. با این وجود کاهش تقاضای مناسبتی سکه با قرار گرفتن در ماه رمضان عامل فشار بر سکه بود. همچنین روند کم نوسان دلار در ماه‌های اخیر، انتظار حمایت دلار از سکه را کمرنگ کرد. برآیند این عوامل کم واکنشی سکه نسبت به اونس را رقم زد. بنابراین حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه از نیمه دوم خرداد تشکیل شد و تداوم یافت. روز گذشته نیز افت اونس طلای جهانی با وجود رشد اندک نرخ دلار، قیمت سکه را با افت ۸ هزار تومانی همراه کرد. اما ادامه خوش‌بینی‌ها به اونس، قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کرد( کاهش حباب منفی).

بازار طلای جهانی

فشار ریسک‌گریزی معامله‌گران بر اونس

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۰ دلار معامله ‌شد. روز گذشته تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران با پررنگ شدن احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا عامل فشار بر دارایی‌های امن از جمله اونس و ین ژاپن شد. اما افت شاخص دلار (با تقویت پوند و یورو) نوسانات اونس را نزدیک به سطح ۱۲۸۰ دلاری حفظ کرد. همچنان نتیجه ۳ نظرسنجی پیش از رفراندوم روز پنج شنبه بریتانیا می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری از نتیجه آن ارائه دهد. در شرایط کنونی چشم‌انداز تدریجی شدن نرخ بهره آمریکا و تقویت احتمال تنها یک بار افزایش در سال جاری، می‌تواند کف قیمتی بالاتری برای اونس تشکیل دهد. سخنرانی رئیس فدرال رزرو در هفته جاری در کنگره آمریکا و آمارهای مهم اقتصادی (آمار مسکن، شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و سفارش کالاهای بادوام) این کشور می‌تواند تصویر روشن‌تری از زمان افزایش نرخ بهره آمریکا دهد.

بازار اوراق مسکن

رشد تصاعدی اوراق در خرداد

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ماهانه ۸درصدی (بیشترین از بهمن ۹۴) همراه شدند. رشد تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن (تابستان) و چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود (افزایش تعداد معاملات و رشد تدریجی قیمت مسکن) عامل حمایت از «تسه»ها است. امری که قیمت اوراق جدیدتر را به سطح ۹۰هزار تومانی نزدیک کرده است اما رشد قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را رقم می‌زند. بنابراین در یک ماه اخیر نرخ سود واقعی وام از ۱/ ۲۲ درصد، هم اکنون در سطح ۶/ ۲۲ درصد قرار گرفته است. بنابراین روز گذشته شاهد افت اندک قیمت اوراق بودیم. چشم‌انداز عدم جهش قیمت مسکن و روند کاهشی نرخ سود در سطح کلان و چشم‌انداز تک‌رقمی شدن نرخ تورم، احتیاط متقاضیان برای خرید اوراق در قیمت‌های فعلی را تشدید می‌کند. بنابراین رشد تدریجی «تسه»ها محتمل است.

بازار نفت

رشد نفت در شرایط تردید

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۸ دلار معامله ‌شد. روز گذشته تقویت احتمال ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا (عامل رشد پوند و یورو و فشار بر شاخص دلار) با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران از کالاهای پرریسک‌تر از جمله نفت حمایت کرد. افت شاخص دلار نیز عامل دیگر حمایت از نفت بود. همچنان خوش‌بینی‌ها به بازگشت تعادل به بازار نفت با چشم‌انداز کاهش تولیدات غیراوپک و رشد تقاضا عامل حمایت از نفت است. با این وجود پیش‌تر کاهش تولیدات کانادا به دلیل آتش‌سوزی‌ها تا سطح ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز یکی از عوامل نزدیک شدن نفت به سطح ۵۰ دلاری بود. اما آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بازگشت تولیدات به میزان عادی را از میانه جولای پیش‌بینی کرده است. این عامل در کنار نگرانی‌ها نسبت به کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا چشم‌انداز افت نفت را میان معامله‌گران تقویت کرده است.