یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
تداوم حمایت‌های صوری از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت اندک ۳۲ واحدی همراه شد. با تداوم فضای فرسایشی معاملات سهام شاهد تشدید حمایت‌های صوری برای حفظ سطح شاخص بودیم. در این میان، تعداد معاملات بلوکی در جهت مثبت نگه داشتن شاخص کل به اوج خود رسید. با این حال، حمایت مصنوعی از دماسنج بازار سهام با کمک نمادهای شاخص ساز از جمله «فارس»، «جم»، «فملی» و «وبملت» بی ثمر ماند و در نهایت شاخص در مدار منفی معاملات را به پایان رساند. با برآورده نشدن انتظارات مازادی که در ماه‌‌های گذشته بر سهام سایه افکنده بود، شاهد خروج هیجانی فعالان بازار به خصوص حقیقی‌ها هستیم. در این میان، فعالیت حقوقی‌های بازار در سمت خرید با ادامه نزول تشدید شده است. در این خصوص، می‌توان به تغییر مالکیت بیش از ۴۰ میلیارد تومان سهام از سمت حقیقی به حقوقی در معاملات بورس اشاره کرد.

بازار ارز
ادامه کم‌نوسانی ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی به نرخ ۳۴۶۵ تومان معامله شد. کاهش نرخ درهم، با توجه به برابری نرخ دلار و درهم عامل فشار بر دلار بود. در هفته‌های اخیر عوامل بنیادین حمایت سطح ۳۴۵۰ تومانی را تقویت کرد. از سوی دیگر، چشم‌انداز افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها مانع از رشد منطقی دلار شد. در شرایط کنونی ادامه این فضا نوسانات دلار را محدود کرده است. به نظر می‌رسد در ۲ سال گذشته عدم افت ارزش ریال متناسب با رشد ارزش دلار در سطح جهانی بر تداوم حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارد. اما در ماه‌های اخیر رشد ارزش دلاری صادرات به ویژه رشد درآمدهای نفتی (با رشد قیمت نفت و حجم صادرات نفت کشورمان) تقویت سمت عرضه را به دنبال داشته است. امری که می‌تواند صعود نرخ دلار را سرکوب کند.

بازار سکه
افت آرام سکه با فشار دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی همراه شد. افت اندک نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. کاهش تقاضای مناسبتی با قرار گرفتن در ماه رمضان، همچنین تقویت احتیاط معامله‌گران در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی نیز عامل فشار بر سکه است. بنابراین روز گذشته حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بزرگ‌تر شد. با این وجود رشد ۵ درصدی اونس در ۲ هفته اخیر قیمت سکه را از کف یک میلیون تومانی با ۳ درصد رشد همراه کرده است. افزایش ریسک‌گریزی به دلیل تردیدهای بین‌المللی (نشست فدرال رزرو، نشست بانک ژاپن و رفراندوم انگلیس در مورد خروج از اتحادیه اروپا) چشم‌انداز حمایت اونس از سکه را تقویت کرده است. این عامل در کنار حمایت کف ۳۴۵۰ تومانی نرخ دلار می‌تواند تا حدی از قیمت سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی
حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از اونس

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۳/ ۱۲۷۳ دلار (نزدیک به بالاترین قیمت در سه هفته) معامله شد. افت یک‌درصدی هفتگی شاخص دلار (با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت) و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل حمایت از اونس بود. نشست فدرال رزرو آمریکا و نشست بانک مرکزی ژاپن در روزهای آتی و همچنین رفراندوم انگلیس برای تصمیم‌گیری درخصوص ماندن در اتحادیه اروپا (هفته آینده) معامله‌گران را به سمت دارایی‌های امن (مانند اونس، ین ژاپن و فرانک سوئیس) سوق داده است. از سوی دیگر احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب افت پوند به کمترین مقدار ۴ ماه در روز جمعه شد که با افزایش شاخص دلار، رشد اونس را محدود کرد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۱ کارشناس) ۱۳ نفر روند صعودی، ۳کارشناس روند نزولی و ۵ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن
رشد نرخ سود با افزایش تقاضا

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد یک‌درصدی همراه شدند. نزدیک شدن به فصل رونق مسکن (تابستان) میانگین قیمت اوراق را در خرداد با رشد ۳/ ۴ درصدی نسبت به میانگین دو ماه ابتدایی سال همراه کرده است. همچنین با رشد «تسه»ها برای دهمین روز متوالی قیمت اوراق جدید بالاتر از سطح ۸۶ هزار تومانی قرار گرفته است. اما رشد قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. نرخ سود واقعی وام در سطح ۵/ ۲۲ درصد قرار دارد. بالا بودن نرخ سود وام، روند نزولی نرخ تورم و انتظار برای رشد غیرتورمی مسکن احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرده است. بنابراین نرخ سود کنونی می‌تواند مانعی برای رشد پرشتاب «تسه»ها باشد. همچنین تقویت سمت عرضه با امکان ارائه تسهیلات از سوی سایر بانک‌ها می‌تواند نرخ سود و قیمت اوراق را تا حدی تعدیل کند.

بازار نفت
نوسان نفت نزدیک سطح ۵۰ دلاری

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۹/ ۰ درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین در کوتاه مدت و افت یک درصدی هفتگی شاخص دلار نفت را به بالاترین سطح در ۱۱ ماه (۶۷/ ۵۱ دلار) رساند. اما تعدیل رشد پایان هفته شاخص دلار و نگرانی‌ها از کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا (رشد تولیدات هفتگی نفت برای اولین بار در ۳ ماه و افزایش تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی) نفت WTI را به پایین‌تر از ۵۰ دلار رساند. همچنان کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای و نبود توجیه اقتصادی برای تولید در قیمت‌های کنونی چشم‌انداز کاهش تولیدات آمریکا را ارئه می‌دهد. همچنین اختلالات عرضه و رشد تقاضا خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به نفت تقویت کرده است. کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای چشم‌انداز کسری عرضه در بلندمدت را نیز ارائه می‌دهد. اما در میان مدت رشد شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفت عامل فشار بر نفت است.