یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کانال‌شکنی شاخص پس از 13 روز

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۵۴ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. در تداوم شرایط فرسایشی روز گذشته پس از ۱۳ روز معاملاتی حمایت سطح ۷۶ هزار واحدی شکسته شد و شاخص در کمترین سطح در ۳ هفته اخیر ایستاد. با اینکه تداوم اصلاح قیمت‌ها باعث ارزندگی برخی سهام شده است، اما روند رکودی عامل فشار بر شاخص است؛ تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت در تداوم فضای فرسایشی، فشار فروش از سوی این معامله‌گران را تشدید می‌کند. علاوه بر این همچنان حجم معاملات اعتباری نسبت به دوران پیش از رونق قابل توجه است. بنابراین در صورت تداوم روند کم‌تحرک فعلی، احتمال دارد این معامله‌گران برای تسویه حساب‌های اعتباری فشار فروش را تشدید کنند. برآیند این عوامل در کنار عدم تحقق انتظارات با واقعیت، عامل فشار بر شاخص است. اما همچنان خوش‌بینی‌ها به حمایت قیمت جهانی کالاها به ویژه نفت و عوامل کلان عامل حمایت از شاخص هستند.

بازار ارز

رشد اندک دلار در روز پرنوسان

دلار در معاملات دیروز با رشد ۳ تومانی همراه شد. در حالی که نرخ دلار در ساعت ابتدایی معاملات تا ۳۴۵۰ تومان افت کرده بود، در ادامه با شناسایی کف با افزایش تقاضا مواجه شد. در ادامه نرخ دلار تا سطح ۳۴۶۵ تومان نیز رشد یافت. با این حال، افت ارزش دلار در بازار جهانی از طریق بازار حواله‌ای درهم به داخل منعکس شد؛ با توجه به نسبت برابری ثابت نرخ درهم و دلار. به این ترتیب، عدم همراهی نرخ درهم حواله‌ای مانعی در برابر رشد نرخ دلار ایجاد کرد. در این میان،‌ ناآرامی‌ها در استانبول ترکیه و همچنین افزایش تقاضای آربیتراژی از سمت افغانستان نیز از نرخ دلار حمایت کردند. برآیند این عوامل در بازار داخلی ارز موجب آرامش دلار در سطح ۳۴۶۰ تومان شد.

بازار سکه

افت سکه با کاهش تقاضا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۶ هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد وارد شدن به ماه مبارک رمضان عاملی برای تشدید کاهش تقاضای سکه بود. در حالی‌که نرخ دلار در ساعت ابتدایی معاملات با رشد مواجه شده بود و قیمت اونس نیز نوسانات اندکی را در مدار مثبت تجربه می‌کرد، اما قیمت سکه با افت مواجه شد. در ادامه قیمت اونس طلای جهانی با افت مواجه شد (نسبت به روز گذشته) تا به این ترتیب تغییر چندانی در مقدار حباب منفی سکه (‌کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) ایجاد نشود. با وجود انتظار مقاومت کف یک‌میلیونی در برابر سکه، با توجه به روند نزولی تقاضای سکه در ماه رمضان، در صورتی‌که بازارهای اثرگذار از قیمت سکه حمایت نکنند، احتمال عبور از این کف وجود دارد.

بازار طلای جهانی

سیگنال یلن به اونس

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۳۷ دلار معامله ‌شد. رئیس فدرال رزرو اعلام کرد تا زمانی که ابهامات اقتصادی رفع نشود، این نهاد اقدام به افزایش نرخ بهره نخواهد کرد. بنابراین احتمال افزایش نرخ بهره در ۳ نشست تابستان بسیار کمرنگ شده است. امری که شاخص دلار را به کمترین سطح در یک ماه اخیر رساند. پیش‌تر چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در کوتاه مدت، عامل فشار بر بازارهای سهام شده بود. بنابراین کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت رشد بازارهای سهام را رقم زد (شاخص وال استریت در بیشترین سطح در ۷ ماه اخیر قرار گرفت) و با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر اونس شد. همچنان روند تدریجی افزایش نرخ بهره آمریکا که پس از ۱۰ سال در دسامبر آغاز شد، فشار را بر اونس در میان مدت حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

شیب ملایم رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۸۳ هزار و ۵۴۷ تومان معامله شدند. درشرایط کنونی نزدیک شدن به فصل رونق مسکن عامل حمایت از «تسه»ها است (رشد ۵/ ۳ درصدی میانگین قیمت اوراق در خرداد نسبت به دو ماه ابتدایی سال). افزایش قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام و همچنین امکان دریافت بخشی از وام صندوق‌های سپرده یکم با اوراق نیز از «تسه»ها حمایت می‌کنند. اما افزایش قیمت اوراق، باعث افزایش هزینه و نرخ سود وام می‌شود. بنابراین این عامل مانع از جهش قیمت «تسه»ها می‌شود. برآیند این عوامل و نشانه‌های بازگشت تدریجی رونق به مسکن، رشد تدریجی «تسه»ها در کوتاه مدت محتمل است. در شرایط کنونی نرخ سود بالاتر از ۲۲ درصد است؛ امری که با توجه به روند کاهشی نرخ تورم و مدت بازپرداخت ۱۲ ساله، تردیدهایی را برای توجیه‌پذیری وام به وجود آورده است.

بازار نفت

حرکت نفت نزدیک به سقف 11 ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۰ دلار معامله ‌شد. روز گذشته تداوم اختلالات عرضه از سوی نیجریه و حرکت کم نوسان شاخص دلار نزدیک به کمترین سطح در ۴ هفته گذشته عامل حمایت از قیمت نفت بود. اختلالات سمت عرضه، بازگشایی پالایشگاه‌های فرانسه، سیگنال‌های کاهش تولیدات آمریکا و انتظار کاهش ذخیره نفت این کشور قیمت نفت WTI را به بیشترین سطح از جولای رساند. گزارش ذخیره نفت EIA (اداره اطلاعات آمریکا) می‌تواند سیگنالی برای نفت باشد. اما در نشست اخیر اوپک تصمیمی برای کاهش تولیدات گرفته نشد. بنابراین احتمال افزایش تولیدات اوپک برای سهم بازار بیشتر می‌تواند مجددا بازار را از تعادل خارج کند. همچنین چشم انداز رشد تدریجی شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفت می‌تواند مقاومت سطح ۵۰ دلاری را تشدید کند.