یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

درجا زدن بورس دورقمی شد

روز گذشته، شاخص کل بورس تهران افت ۲۸۷ واحدی را تجربه کرد تا برای دهمین روز متوالی در کانال ۷۶ هزار واحدی باقی بماند. در شرایط رکود قابل توجه معاملات، تعداد و ارزش معاملات نیز به کمترین مقدار در دوران پسابرجام (میانه دی ماه به بعد) رسیدند. عدم تحقق انتظارات مثبت درخصوص رشد قیمت جهانی کالاها، بهبود سریع روابط تجاری بین‌المللی و کاهش نرخ سود از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که احتیاط خریداران سهام را به همراه دارند. با این حال، اصلاح قیمت‌های اخیر در بورس تهران باعث نزدیک شدن بسیاری از سهام به کف‌های حمایتی شده و در نتیجه تعداد فروشندگان را کاهش داده است. هرچند برآیند عوامل مزبور رکود نسبی معاملات را رقم زده است، اما تکرار روزهای فرسایشی و عدم پدیدار شدن محرکی جدی می‌تواند موجب خسته شدن سهامداران و افزایش فشار فروش شود.

بازار ارز

آماده‌باش دلار برای تغییر محدوده

روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۴۷۳ تومان معامله شد. با کاهش شدت هیجانات در این بازار، دامنه نوسانات دلار در روز گذشته کاهش یافت. در این میان، تکنیکالیست‌ها نقش پررنگ‌تری در تحلیل روند بازار داشتند. به عقیده چارتیست‌ها، اگر کف ۳۴۷۰ تومانی شکسته شود انتظار می‌رود دلار به سمت نرخ‌های پایین‌تر حرکت کند اما در صورتی که نرخ‌ها بالای ۳۴۸۰ تومان پایدار شوند، حرکت به سمت سقف ۳۵۰۰ تومانی دور از ذهن نخواهد بود. همچنین، روز گذشته افزایش نرخ درهم به رشد نرخ دلار کمک کرد. گرچه در ادامه به علت تعطیلات پایان هفته ممکن است بخشی از تقاضای مسافرتی را در بازار ارز شاهد باشیم، اما نزدیک شدن به ماه رمضان به‌صورت سنتی با کاهش نسبی تقاضای دلار همراه خواهد شد، موضوعی که احتمال عبور از سطح ۳۵۰۰ تومانی را کاهش می‌دهد.

بازار سکه

بازی سکه حول یک میلیون تومان

در معاملات دیروز، هر سکه طرح جدید هزار تومانی به قیمت یک میلیون و هزار تومان معامله شد. رشد شاخص دلار و همچنین برگشت قیمت اونس طلای جهانی از کف از جمله عوامل حمایتی از سکه محسوب می‌شدند. پس از شکست کف یک میلیون و پانزده هزار تومانی سکه، از ابتدای خرداد شاهد نوسانات محدود سکه حول سطح یک میلیون تومان در بازار داخلی هستیم. معامله‌گران بازار معتقدند حتی در صورت افت اونس به زیر ۱۲۰۰ دلار، احتمال حمایت از دلار و حفظ قیمت‌ها در بازار سکه بالا است. با این حال، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان با کاهش تقاضای سکه می‌تواند حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) را مجددا به محدوده منفی برگرداند. با این حال، سطح یک میلیون تومان به‌عنوان مرزی روانی ارزیابی می‌شود که افزایش فاصله با آن دشوار است.

بازار طلای جهانی

فشار دلاری بر اونس طلا

روز گذشته، ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۲ دلار معامله ‌شد. به این ترتیب، طلای جهانی با افت بیش از ۶ درصدی در ماه مه، ضعیف‌ترین عملکرد خود در ۶ ماه گذشته را به ثبت رساند. مهم‌ترین عامل فشار بر اونس، شاخص دلار آمریکا بود؛ به‌طوری که این شاخص با افزایش حدود ۵/ ۴ درصدی در ماه گذشته، بهترین عملکرد در ۶ ماه را تجربه کرد و در بالاترین رقم یک ماه اخیر قرار گرفت. نتایج نشست پیشین فدرال رزرو، بار دیگر بر محتمل بودن افزایش نرخ بهره در نشست ماه ژوئن این بانک تاکید داشت، موضوعی که با رشد شاخص دلار، عامل افت قیمت سکه شد. با این حال، روز گذشته پس از شناسایی کف در بازار طلا، قیمت‌ها بار دیگر به کانال ۱۲۰۰ دلاری برگشتند. ترافیکی از آمارهای اقتصادی در هفته جاری می‌توانند نوساناتی در بازار طلا ایجاد کنند.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در بازه «فصل رونق»

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد اندک ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۸۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شدند. با توجه به آنکه در یکی از پرتقاضاترین دوره‌های معاملات مسکن قرار داریم (حداقل تا شروع ماه مبارک رمضان)، قیمت «تسه»ها نیز افزایش یافته و بازه نوسانی خود را از ۸۰-۷۵ هزار تومان به ۸۵-۸۰ هزار تومان تغییر داده است. از طرفی، همچنان اقدامی برای افزایش عرضه از سوی سایر بانک‌ها غیر از مسکن در بازار اوراق تسهیلات انجام نشده و در نتیجه مازاد تقاضا موجب رشد قیمت «تسه»ها شده است. از سوی دیگر، رشد نرخ سود واقعی وام مسکن به بالای ۲۲ درصد در قیمت‌های کنونی، مانعی جدی در برابر افزایش بیشتر قیمت‌ها است؛ بنابراین به نظر می‌رسد قیمت اوراق مزبور همچنان بازه نوسانی خود را در محدوده ۸۰ تا ۸۵ هزار تومانی ادامه دهند.

بازار نفت

سومین ماه مثبت در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. به علت قرار داشتن در فصل مسافرت‌های آمریکا (افزایش تقاضای بنزین)، قیمت نفت WTI بر خلاف نفت برنت در معاملات روز گذشته رشد نسبی را تجربه می‌کرد. به هر حال، نفت خام آمریکا ماه مه را با رشد بیش از ۸ درصدی پشت سر گذاشت (سومین ماه متوالی صعودی). اختلالات شدید عرضه از سوی کشورهای کانادا، نیجریه، لیبی و ونزوئلا از یکسو و رشد بیش از انتظار تقاضای بنزین از سمت کشورهایی مثل هند و آمریکا از جمله مهم‌ترین عواملی بودند که قیمت نفت در ماه گذشته را پس از هفت ماه به بالاتر از ۵۰ دلار رساندند. با این حال، فشار شاخص دلار، انتظار برای نشست اوپک و بالا بودن حجم ذخایر نفت تجاری از جمله مهم‌ترین موانع عبور پایدار نفت از سطح ۵۰ دلار هستند.