یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم حرکت کم نوسان شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۴۵ واحدی (۰۶/ ۰ درصدی) همراه شد. با تداوم شرایط فرسایشی شاخص برای نهمین روز متوالی در سطح ۷۶‌هزار واحدی متوقف شد. با وجود اینکه در هفته‌های اخیر خوش‌بینی‌های مقطعی به رشد کالاهای جهانی و به ویژه نزدیک شدن نفت به سطح ۵۰ دلاری عامل حمایت از شاخص بود اما شرایط انتظاری برای مجامع شرکت‌ها، در کنار تردیدها در مورد پایداری رشد قیمت‌‌های کالایی، دور بودن انتظارات از واقعیات و ابهامات در مورد ریسک‌های سیستماتیک بازار از جمله نرخ سود بانکی و روابط تجاری پسابرجام، باعث تشدید احتیاط میان معامله‌گران شده است؛ به این ترتیب میانگین حجم و ارزش معاملات در ماه خرداد به ترتیب با افت ۲۵ و ۲۷ درصدی نسبت به دو ماه ابتدایی سال همراه شده است اما همچنان تمایل به کسب سودهای کوتاه مدت، فعالیت معامله‌گران در تک سهم‌ها را رقم زده است.

بازار ارز

فشار عرضه بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۳۴۷۰ تومان معامله شد. با رشد نرخ دلار تا سطح ۳۴۹۳ تومانی روز شنبه، در ادامه شاهد افزایش عرضه بودیم. با توجه به نوسانات اندک نرخ دلار در میانه دوم اردیبهشت، به نظر می‌رسد رشد اخیر نرخ دلار و انتظار مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی در برابر دلار، فرصت را برای شناسایی سود میان معامله‌گران به وجود آورد؛ بنابراین افزایش عرضه توسط این معامله‌گران عامل فشار بر دلار در روزهای اخیر شد. همچنین به نظر می‌رسد افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها (که تمایل به کاهش نوسانات دلار دارند) عامل دیگر فشار بر دلار بود. کاهش نرخ درهم نیز با توجه به برابری نرخ دلار و درهم، با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر دلار بود. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد عوامل بنیادین کف حمایتی سطح ۳۴۶۰ تومانی را تقویت کرده است.

بازار سکه

تغییر جهت حباب سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد نرخ دلار در شرایط افت اونس طلای جهانی عامل حمایت از سکه بود. روز گذشته اونس طلای جهانی به‌صورت مقطعی زیر سطح روانی ۱۲۰۰ دلاری (برای اولین بار در سه ماه و نیم گذشته) قرار گرفت اما در ادامه با شناسایی کف از سطح مزبور بالاتر رفت. همچنان چشم انداز تقویت شاخص دلار حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری را مورد تردید قرار داده است. همچنین روز گذشته افزایش عرضه عامل فشار بر دلار بود اما با نزدیک شدن به سطح ۳۴۶۰ تومانی، شناسایی کف قیمتی افزایش تقاضای معامله‌گران را رقم زد؛ بنابراین حمایت سطح ۳۴۶۰ تومانی دور از انتظار نیست. تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه قیمت بازاری سکه را برای اولین بار در یک ماه اخیر بالاتر از ارزش ذاتی (حباب مثبت سکه) قرار داد.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر اونس

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۰۹ دلار معامله ‌شد. روز گذشته افزایش شاخص دلار و رشد بازارهای سهام اونس را برای اولین بار در ۵/ ۳ماه گذشته به زیر ۱۲۰۰ دلار (۸/ ۱۱۹۹ دلار) رساند. در ادامه شناسایی کف، با افزایش تقاضای معامله‌گران اونس را بالاتر از سطح مزبور قرار داد. تقویت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با اظهارات رئیس فدرال رزرو و کاهش ارزش یوآن چین (با کاهش دستوری به کمترین سطح در ۵ سال) شاخص دلار را به بیشترین سطح از مارس رساند. همچنین رشد بازارهای سهام آسیا به ویژه ژاپن (با احتمال تعویق در تشدید سیاست‌های مالیاتی) و نوسان شاخص سهام اروپا نزدیک به بیشترین سطح در یک ماه، با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران عامل فشار بر اونس شد. با چشم‌انداز تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا تداوم فشار بر اونس دور از انتظار نیست.

بازار اوراق مسکن

خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۱/ ۱ درصدی همراه شدند. نزدیک شدن به فصل رونق و تقویت قدرت خرید، میانگین «تسه»ها را از ابتدای خرداد با رشد ۵/ ۲ درصدی نسبت به دو ماه ابتدایی سال همراه کرده است. در شرایط کنونی ابزارها برای تقویت هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن، از جمله فروش قسطی مسکن، راه‌اندازی بازار رهن ثانویه و افزایش سقف وام مسکن، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را در سال جاری تقویت کرده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرد در شرایط کنونی با کمبود عرضه مواجه هستیم؛ بنابراین ابزارهای کنونی امکان ایجاد تعادل میان تقاضا و عرضه را فراهم می‌آورند. همچنان نرخ سود واقعی وام ۲/ ۲۲ درصد است. بالا بودن نرخ سود باعث تشدید احتیاط معامله‌گران برای دریافت وام می‌شود؛ بنابراین رشد تدریجی اوراق محتمل است.

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک به 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. تداوم رشد شاخص دلار و بازگشت تولیدات نفت کانادا عامل فشار بر نفت است. اما تداوم خوش‌بینی‌‌های کوتاه‌مدت نوسانات نفت را نزدیک به ۵۰ دلار حفظ کرده است. فصل پیک (بیشترین) تقاضای بنزین آمریکا روز گذشته (روز یادبود) آغاز شد. بنابراین انتظار رشد تقاضای بنزین، کاهش تولیدات آمریکا و اختلالات سمت عرضه عوامل حمایت از نفت در کوتاه‌مدت هستند. همچنان چشم‌انداز رشد شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفتی فشار بر نفت را در میان‌مدت حفظ کرده است. علاوه بر این، در ماه‌های اخیر ایران، عربستان سعودی، امارات و کویت و عراق تولیدات خود را افزایش داده‌اند و احتمال تعیین سقف تولید در نشست ۲ ژوئن این گروه دور از انتظار است. بنابراین افزایش تولیدات اوپک می‌تواند رسیدن بازار نفت به تعادل را به تعویق اندازد.