یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کم‌رونقی بورس در شرایط انتظاری

روز شنبه شاخص کل بورس با رشد اندک ۳۵ واحدی ( ۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز شنبه شاهد افت ۴۴ درصدی حجم و ۳۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین اردیبهشت بودیم. بخشی از این روند کم‌نوسان بازار را می‌توان به بسته بودن نمادهای اثرگذار در کنار تعطیلی روز یکشنبه نسبت داد. اما همچنان به نظر می‌رسد فضای انتظاری بر بازار غالب است. با اینکه اخیرا رشد قیمت نفت و سایر کالاها عامل حمایت از شاخص شده بود، اما روز‌ شنبه شاهد افت نمادهای گروه پالایشگاهی بودیم. بنابراین می‌توان گفت توجه بازار به تردیدها در عوامل بنیادین برگشته است؛ قرار داشتن در فصل مجامع و انتظار برای انتشار صورت‌های مالی، مشخص شدن چشم‌انداز نرخ سود بانکی در همایش پولی و بانکی، تعیین روند گروه خودرو با بازگشایی نماد «خساپا» و انتظار برای نتیجه واقعی برجام شرایط انتظاری را در بازار تشدید کرده‌اند.

بازار ارز

تداوم روند کم‌نوسان دلار

روز شنبه هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۳۴۴۷ تومان معامله شد. بخشی از کم‌تحرکی دلار را می‌توان به تعطیلی روز یکشنبه نسبت داد. در شرایط کنونی حمایت عوامل بنیادین کف حمایتی سطح ۳۴۴۰ تومانی را تقویت کرده است. اما فضای روانی بر بازار حاکم است که افزایش نرخ دلار، می‌تواند افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها را به همراه داشته باشد. هفته گذشته، اونس طلای جهانی به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر رسید؛ معامله‌گران سکه تمایل به کاهش نوسانات سکه دارند. امری که می‌تواند معامله‌گران را به سمت رشد تقاضا در بازار ارز سوق دهد. بنابراین، رشد دلار اهرم حمایت از سکه شود. امری که در هفته‌‌های گذشته با رشد طلای جهانی در جهت عکس رقم خورد. همچنین رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی، می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژ تحرکاتی را در بازار ارز ایجاد کند.

بازار سکه

بزرگ شدن حباب منفی سکه

روز شنبه هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در پایان معاملات هفتگی در شرایط تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار عامل فشار بر سکه شد. در هفته‌های اخیر شاهد حمایت سطح ۳۴۴۰ تومانی از نرخ دلار بودیم. تداوم حمایت سطح مزبور در کوتاه‌مدت دور از انتظار نیست. اما نزدیک شدن به ماه رمضان عامل فشار بر سکه به دلیل کاهش تقاضای مناسبتی است. همچنین تقویت چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در کوتاه‌مدت) تردیدهایی را برای پایداری اونس در سطح کنونی به وجود آورده است. این عامل روز جمعه اونس را به کمترین سطح (۵/ ۱۲۴۴ دلار) در ۳ هفته اخیر رساند. بنابراین روز شنبه شاهد بزرگ شدن حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم.

بازار طلای جهانی

سومین هفته نزول اونس با فشار دلار

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۶/ ۱ درصدی همراه شد. رشد ۳ درصدی شاخص دلار در ۳ هفته، اونس را برای سومین هفته متوالی نزولی کرد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا، صورت‌جلسه نشست اخیر و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو با تقویت چشم انداز افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت از عوامل حمایت از شاخص دلار است. در هفته جاری نتیجه نشست گروه ۷ در مورد سیاست‌های پولی و ارزی کشورهای شرکت‌کننده می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد. همچنین آمارهای اقتصادی آمریکا و اظهارات جنت یلن می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. علاوه بر این طلا به‌عنوان مأمن سرمایه‌گذاران در برابر تورم است. بنابراین عبور نفت از ۵۰ دلار (تقویت چشم انداز رشد تورم) می‌تواند از اونس حمایت کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۲ کارشناس) ۱۰ کارشناس روند نزولی، ۷ نفر روند صعودی و ۵ کارشناس روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

روز شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی همراه شدند. نزدیک شدن به فصل تقاضا و اقدامات دولت در راستای تقویت تقاضا، نزدیک به ۲ هفته حمایت سطح ۸۰ هزار تومانی از «تسه»ها را به وجود آورده است. با این وجود افزایش قیمت «تسه»ها افزایش هزینه و رشد نرخ سود وام را به همراه دارد. در شرایط کنونی نرخ سود وام ۲/ ۲۲ درصد است؛ اما چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت مسکن و انتظارات برای کاهش نرخ سود در سطح کلان، احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرده است. بنابراین شاهد مقاومت سطح ۸۳ هزار تومانی در برابر «تسه»ها هستیم. نزدیک شدن به فصل تقاضا، می‌تواند مقاومت سطح ۸۳ هزار تومانی را به تدریج کمرنگ کند. اما تقویت سمت عرضه با امکان ارائه تسهیلات توسط سایر بانک‌ها می‌تواند با تعدیل قیمت «تسه»ها نرخ سود وام را تعدیل کند.

بازار نفت

دومین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام‌ آمریکا با رشد هفتگی ۸/ ۴ درصدی همراه شد. اختلالات سمت عرضه و خوش‌بینی‌ها به چشم انداز نفت، دومین هفته صعودی نفت را رقم زد. با این وجود در روزهای اخیر رشد شاخص دلار عامل فشار بر نفت بود و نفت را از اوج ۷ ماهه (۹۵/ ۴۸ دلار) پایین آورد. تقویت چشم‌انداز تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا رشد ۳ درصدی شاخص دلار را در ۳ هفته رقم زده است. همچنان اختلالات سمت عرضه از سوی کانادا، نیجریه، لیبی و همچنین ونزوئلا عامل حمایت از نفت است. این عامل در کنار کاهش تولیدات آمریکا و رشد تقاضا به ویژه تقاضای بنزین در بازارهای بزرگ، خوش‌بینی‌ها به نفت را تقویت کرده است. برای اولین بار پس از ۸ هفته، روند نزولی تعداد دکل‌های آمریکا متوقف شد؛ امری که در صورت تداوم می‌تواند تغییر چشم‌انداز تولیدکنندگان در مورد‌ آینده نفت را نشان دهد.