یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

معاملات بی‌رمق در فضای اصلاحی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۷ واحدی (۱۵/ ۰ درصدی) در سطح ۷۵ هزار و ۹۸۱ واحدی متوقف شد. روز گذشته شاهد افت ۲۶ درصدی حجم و ۳۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین فروردین بودیم. در شرایط کنونی با توجه به اصلاح‌های قیمتی سهام، بسیاری از معامله‌گران با کاهش حاشیه سود یا حتی زیان مواجه‌اند و در نتیجه به دلیل برخی امیدواری‌ها به بازگشت قیمت‌ها تمایل کمتری به عرضه دارند. از سوی دیگر، محرک جدی برای خرید وجود ندارد. بنابراین، حجم معاملات کاهش یافته است. با اینکه روز گذشته حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها عامل حمایت از شاخص بود اما همچنان شاهد خروج سرمایه معامله‌گران حقیقی از بازار هستیم. بنابراین در شرایط کنونی محرک جدید می‌تواند جذابیت بازار را برای معامله‌گران حقیقی حفظ کند. اما احتمال آن در کوتاه‌مدت ضعیف است. بنابراین تداوم روند اصلاحی احتمال بالاتری دارد.

کم‌نوسانی دلار در کف قیمتی

مطابق با انتظارات شاهد نوسانات اندک دلار در دو‌گانگی موجود در بازار ارز هستیم. از طرفی انتظار برای افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد نرخ دلار در هفته‌های اخیر شده است. از سوی دیگر، عوامل بنیادی چتر حمایتی را در برابر نرخ دلار ایجاد کرده است. در حالی که انتظار حمایت این عوامل در مسیر صعودی وجود دارد، احتمال افزایش عرضه با نزدیک شدن به سطح 3500 تومانی مانع از رشد منطقی دلار شده است. علاوه بر این، تغییرات مقطعی عرضه و تقاضا در بازار ارز که عمدتا ناشی از عوامل بیرونی مانند تغییرات قیمتی سکه است (رابطه الاکلنگی سکه و ارز)، نیز بر روند قیمتی دلار اثرگذار است. روز گذشته نیز رشد قیمت سکه با طلای جهانی بر نرخ دلار فشار وارد کرد، با این حال، این فشار در کف قیمتی این ارز تعدیل شد.

اهرم اونس برای سکه

روز گذشته هر سکه طرح جدید با رشد ۳هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط نوسان اندک نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. در شرایط بالا بودن تقاضای مناسبتی، معامله‌گران سکه تمایل به کاهش نوسانات سکه دارند. امری که کم واکنشی سکه را نسبت به رشد اونس روز گذشته رقم زد و باعث تعمیق حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد. در هفته‌های اخیر روند نزولی نرخ دلار، انتظار معامله‌گران برای حمایت دلار از سکه را کاهش داد. همچنین تردیدها برای پایداری رشد اونس (با رسیدن به سطح ۱۳۰۰ دلاری) باعث تشکیل و تداوم حباب منفی سکه بیش از ۲ هفته اخیر شده است. اما در شرایط کنونی مقاومت سطح ۳۴۴۰ تومانی دلار و مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری اونس می‌تواند به تدریج قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی نزدیک کند.

رشد اونس با تقاضای محافظه‌کارانه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1282 دلار معامله ‌شد. روز گذشته در شرایط نوسان اندک شاخص دلار، رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از اونس شد. آمارهای نامناسب اقتصادی چین (تولیدات صنعتی، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و آمار خرده‌فروشی) همچنان تردیدها نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را تداوم بخشیده است. این آمارها روز گذشته بازارهای سهام را با افت همراه کردند، با این وجود رشد قیمت نفت افت بازارها را تا حدی تعدیل کرد. نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی در ابتدای سال جاری اونس را با بیشترین رشد سه ماهه در 30 سال اخیر همراه کرد. اما همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا (رشد تدریجی شاخص دلار) فشار را بر اونس حفظ کرده است. امروز آمارهای اقتصادی مهم آمریکا از جمله نرخ تورم، تولیدات صنعتی و آمار مسکن تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره می‌دهد.

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۸۲ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شدند. شاهد رشد تقاضای «تسه»ها با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن و تقویت قدرت خرید متقاضیان هستیم. با وجود حمایت تقاضا، اما رابطه مستقیم میان قیمت اوراق و نرخ سود وام، مانع از رشد پرشتاب «تسه»ها می‌شود. افزایش قیمت «تسه»ها باعث افزایش هزینه و نرخ سود وام می‌شود. در شرایط کنونی نرخ سود در سطح ۲/ ۲۲درصد تثبیت شده است. اما همچنان روند نزولی نرخ تورم و انتظارات برای کاهش نرخ سود در سطح کلان احتیاط معامله‌گران برای دریافت وام را تقویت کرده است. افزایش تعداد معاملات مسکن در زمستان و فروردین، در کنار اقدامات دولت خوش‌بینی‌ها را به خروج مسکن از رکود در سال جاری تقویت کرده است. بنابراین رشد تدریجی «تسه»ها دور از انتظار نیست.

خوش‌بینی‌های میان‌مدت نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 47 دلار معامله شد. روز دوشنبه اختلالات سمت عرضه از سوی نیجریه و گزارش گلدمن ساکس قیمت نفت را به بالاترین سطح از اکتبر 2015 رساند. گلدمن ساکس با توجه به چشم انداز کسری عرضه در میان مدت، پیش‌بینی قیمت در نیمه دوم 2016 را از 45 به 50 دلار افزایش داد؛ اختلالات سمت عرضه از سوی نیجریه، لیبی، ونزوئلا و آمریکا عرضه نفت به میزان 75/ 3 میلیون بشکه در روز را کاهش داده است. رشد تقاضا را نیز از 2/ 1 به 4/ 1 میلیون بشکه در روز افزایش داد. امری که رشد تولیدات اوپک (بیشترین سطح از 2008) را خنثی کرده است. اما همچنان انتظار می‌رود حجم بالای ذخایر موجودی نفت از ابتدای سال 2017 عامل بازگشت فشار بر نفت شود. بنابراین گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت سه ماهه اول 2017 را به 45 دلار کاهش داد.