یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

عقبگرد سه‌پله‌ای شاخص

در حالی که پایان هفته گذشته شاخص در کانال 78 هزار واحدی قرار داشت، با افت‌های پی در پی (افت هفتگی 6/ 2 درصدی) سطح این نماگر تا 75 هزار و 982 واحد کاهش یافت (نزول سه پله‌ای شاخص). گروه خودرو در هفته‌های گذشته به‌طور معمول بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. جمع شدن صف‌های فروش نمادهای خودرویی موجب شد که این گروه بار دیگر در صدر جدول معاملات روزانه باشد. با وجود رکود کنونی در متغیرهای بنیادی بازار، امیدواری به آینده اقتصادی کشور و همچنین بازیابی نسبی بازارهای کالایی می‌تواند بازار را برای سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت جذاب نگه دارد. در این شرایط، نزول شدید قیمت سهام می‌تواند بر جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس بیفزاید. در این میان، احتمال حضور پررنگ‌تر خریداران با افق سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌خصوص حقوقی‌ها با ادامه ریزش سهام وجود دارد.

دلار بازیچه اونس طلا

دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی به نرخ ۳۴۵۳ تومان معامله شد. در پایان معاملات روز سه‌شنبه افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران بازار طلا به منظور حمایت از قیمت سکه در برابر فشار اونس طلای جهانی را شاهد بودیم (عامل رشد نرخ دلار). روند صعودی نرخ دلار در ابتدای معاملات دیروز نیز ادامه یافت و نرخ هر دلار به بیش از ۳۴۶۰ تومان افزایش یافت. در ادامه اما، با کاهش فشار اونس بر قیمت سکه (رشد قیمت طلا در بازار جهانی) بازگشت نرخ دلار را شاهد بودیم. تلاش فعالان بازار طلا به منظور کاهش نوسانات قیمت سکه باعث شده که نرخ دلار نیز تغییراتی را تجربه کند. پیش‌تر به تلاش سیاست‌گذاران برای کاهش نوسانات نرخ دلار اشاره شده بود. با وجود اثرات مقطعی عوامل بیرونی در بازار ارز، احتمال نوسانات شدید در این بازار کم به نظر می‌رسد.

تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط افت اندک نرخ دلار، عامل حمایت از قیمت سکه شد. با وجود این شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به رشد اونس طلای جهانی هستیم؛ عدم تمایل معامله‌گران سکه به نوسانات شدید سکه در فصل پرتقاضا دلیل اصلی کم‌واکنشی سکه نسبت به بازارهای اثرگذار است. بنابراین روز گذشته کم‌واکنشی نسبت به رشد اونس باعث بازگشت حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد. همچنین در روزهای اخیر با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، افزایش تقاضای ارز توسط معامله‌گران سکه (با افت اونس طلای جهانی) عامل حمایت از قیمت سکه شد. بنابراین نوسانات اندک سکه را در روزهای اخیر شاهد بودیم. همچنان انتظار می‌رود سطح 1270 دلاری از اونس و سطح 3450 تومانی از نرخ دلار حمایت کند.

تغییر چشم‌انداز اونس؟

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۷۵ دلار معامله شد. افت شاخص دلار و افت بازارهای سهام اروپا عامل حمایت از اونس طلای جهانی شد. رشد ارزش ین ژاپن نیز (پس از ثبت بیشترین افت دوروزه از ژانویه) عامل فشار بر شاخص دلار شد. گلدمن ساکس با توجه به شرایط مناسب اقتصادی آمریکا افت بیشتر شاخص دلار را دور از انتظار دانست؛ عدم افت شاخص دلار با آمار نامناسب اشتغال آمریکا (کمترین سطح در ۷ ماه) نیز نشان می‌دهد دلار در کف قرار گرفته است. با وجود تضعیف انتظارات برای افت بیشتر شاخص دلار، اما گلدمن ساکس با چشم‌انداز کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا پیش‌بینی قیمت اونس در میان‌مدت را افزایش داد؛ گرچه همچنان کمرنگ شدن نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس در بلندمدت است.

بیشترین رشد هفتگی از بهمن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد اندک 1/ 0 درصدی به قیمت 82 هزار و 969 تومان معامله شدند. اما سایر سررسیدها با افت اندکی همراه شدند. در شرایط کنونی تقابل دو عامل نوسان اندک اوراق را بالاتر از سطح 80 هزار واحدی رقم زده است. نرخ سود کنونی 3/ 22 درصد است. رشد تقاضای «تسه»ها رشد نرخ سود وام را به همراه دارد. اما نرخ سود واقعی وام با توجه به انتظار رشد غیرتورمی تردیدهایی را برای توجیه‌پذیری وام و احتیاط برای دریافت وام را به وجود آورده است. امری که مقاومت «تسه»ها در سطح فعلی را تشدید کرد. اما نزدیک شدن به فصل تقاضا و افزایش سقف وام عامل حمایت از قیمت «تسه»ها است؛ به این ترتیب «تسه»ها با رشد 6/ 4 درصدی بیشترین رشد هفتگی از هفته اول بهمن 94 را ثبت کردند. در تقابل عوامل متضاد رشد آرام «تسه»ها دور از انتظار نیست.

خوش‌بینی در چشم‌انداز میان‌مدت نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۴ دلار معامله شد. روز گذشته افت شاخص دلار عامل حمایت از نفت شد اما کاهش نگرانی‌ها نسبت به اختلالات سمت عرضه و همچنین پیش‌بینی API از افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا مانع از رشد شدید نفت است؛ اما آمار دقیق آن توسط EIA (اداره اطلاعات آمریکا) ارائه می‌شود. EIA در گزارش ماهانه پیش‌بینی میانگین قیمت نفت WTI را در سال ۲۰۱۶، نسبت به پیش‌بینی قبلی۶ دلار افزایش داد و به ۵۲/ ۴۰ دلار رساند؛ کاهش نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی (افزایش پیش‌بینی رشد تقاضا در نیمه دوم ۲۰۱۶ )، اختلالات سمت عرضه و کاهش تولیدات آمریکا از جمله عوامل حمایت از نفت هستند اما همچنان با افزایش تولیدات اوپک از جمله روسیه و ایران پیش‌بینی می‌شود مازاد عرضه (۵/ ۱ میلیون بشکه در روز) عامل فشار بر نفت در کوتاه‌مدت باشد.