یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم اصلاح شاخص سهام
دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۷۳ واحدی به کف ۸۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد. روز گذشته شاهد تداوم اصلاح قیمتی شاخص بودیم. تکذیب اخبار مثبت خودرویی، باعث شد نماد «خودرو» پس از «اخابر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بگذارد. بنابراین، با توجه به لیدرمحوری صنعت خودرو، این افت بر فضای کلی بازار تاثیر گذاشت. اما همچنان تلاش معامله‌گران برای کسب سود در فضای کنونی، موجب حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک تر شد. امری که جهت مخالف شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با شاخص کل را رقم زد. با وجود تداوم فضای اصلاحی پس از رشد ۳۰درصدی شاخص در ۳ ماه آخر سال گذشته، حذف ریسک سیستماتیک با رفع تحریم ها، همچنین بالا بودن حجم و ارزش معاملات بر خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس تاکید دارد. بنابراین، به عقیده عمده کارشناسان بازگشت به دوران رکودی دور از انتظار است.

بازار ارز

نزدیک‌تر شدن به سطح مقاومتی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۴۹۰ تومان معامله شد. افزایش نرخ درهم، عامل حمایت از نرخ دلار شد. با توجه به برابری نسبت نرخ درهم و دلار در کشورمان، رشد نرخ درهم با رشد تقاضای آربیتراژی ارز، رشد دلار را رقم زد. همچنین کمتر بودن عرضه صرافی بانک‌ها نسبت به رشد تقاضا، عامل دیگر خوش‌بینی به رشد نرخ دلار است. از لحاظ تکنیکال نیز تثبیت نرخ دلار بالای سطح ۳۴۵۰ تومانی از ۷فروردین (ابتدای معاملات سال جاری) باعث تقویت دیدگاه افزایشی نرخ دلار شده است. همچنان عدم افت ارزش ریال با تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارد. اما پیش تر عبور از مرز ۳۵۰۰ تومانی افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها را رقم زد که مقاومت این سطح را در روزهای اخیر تقویت کرده است.

بازار سکه

خوش‌بینی سکه به عوامل اثرگذار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۴ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار و نزدیک‌تر شدن به سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. در بازار ارز شاهد نوسانات اندک نرخ دلار زیر سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی هستیم. اما حمایت سطح ۳۴۵۰ تومانی از نرخ دلار از ابتدای سال جاری در کنار حمایت عوامل بنیادین و کمرنگ شدن نقش صرافی بانک‌ها خوش‌بینی‌ها به حمایت دلار از سکه را تقویت کرده است. افت شاخص دلار و تشدید نگرانی‌ها نیز نسبت به اقتصاد جهانی اونس را با بیشترین رشد در ۵ هفته اخیر همراه کرد. بنابراین، خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت بازارهای اثرگذار باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) و تداوم آن در یک هفته اخیر شده است.

بازار طلای جهانی

رشد اونس با ریسک گریزی
هفته گذشته، هر اونس طلای جهانی با رشد ۴/ ۱ درصدی همراه شد. افت شاخص دلار و چشم انداز ضعف اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. تردیدها در مورد توانایی بانک‌های مرکزی برای بهبود وضعیت اقتصاد جهانی رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس و ین (ارز امن) را به همراه داشته است. اما همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو رشد شدید اونس در میان مدت را دور از انتظار کرده است. صورتجلسه نشست پیشین و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو احتمال ۲‌بار افزایش نرخ بهره را ارائه می‌دهد. با این وجود افزایش نرخ بهره در نشست ۲۶ و ۲۷ آوریل دور از انتظار است. آمارها شامل نرخ تورم و تولیدات صنعتی تصویر روشن تری از این امر ارائه می‌دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۵ کارشناس) ۹ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس روند نزولی و ۲ نفر حرکت خنثای اونس را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

فشار نرخ سود بر «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۱ درصدی همراه شدند. انتظارات برای کاهش نرخ سود، با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، عامل فشار بر «تسه»ها است. هم اکنون نرخ سود در سطح ۲۲ درصد تثبیت شده است. کارشناسان همچنان بر بالا بودن نرخ سود با توجه به روند کاهشی نرخ تورم تاکید دارند. عدم توانایی بخشی از متقاضیان برای بازپرداخت وام با نرخ سود کنونی، کاهش ۲۰ درصدی تعداد تسهیلات دریافتی در ۱۱ ماه اخیر نسبت به سال ۹۳ را رقم زده است، اما افزایش سقف وام تا ۱۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی و ثبات نسبی قیمت مسکن، از اوراق حمایت می‌کند. مسوولان بر تقویت سمت تقاضا برای خروج از رکود ۳ ساله تاکید دارند؛ بنابراین اقدامات در راستای کاهش نرخ سود و طولانی شدن مدت بازپرداخت می‌تواند به خروج مسکن از رکود کمک کند.

بازار نفت

رشد نفت با نگاه بلندمدت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۸‌درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات آمریکا، افت شاخص دلار و احتمال حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی، بیشترین رشد نفت در ۵ هفته اخیر را رقم زد. کاهش تولیدات آمریکا در ۱۰ هفته از ۱۱ هفته گذشته و افت تعداد دکل‌های نفتی خوش‌بینی‌ها برای کاهش عرضه شیل را تقویت کرده است. پیش از این نیز کارشناسان بر کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای به دلیل فشار قیمت‌های پایین نفت بر تولیدکنندگان اشاره داشتند. امری که می‌تواند در بلندمدت سمت عرضه را مختل کند، اما در شرایط کنونی همچنان مازاد عرضه و کند شدن رشد تقاضا، در کنار سطح بالای ذخیره نفت تجاری بر فشار عوامل بنیادین تاکید دارد. با وجود خوش‌بینی‌ها به احتمال حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ، اما افزایش تولیدات روسیه و عراق خوش‌بینی‌های موجود را کمرنگ کرده است.