یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

کم‌توجهی بورس به تحلیل
در حالی که تا اواخر آذر، بورس در فضای رکودی قرار داشت، از ابتدای زمستان با موج خوش‌بینی ناشی از رفع تحریم‌های بین‌المللی شاهد حرکت پرشتاب بورس در مسیر صعودی بودیم تا با بازدهی ۳/ ۲۸ درصدی بهترین عملکرد را میان بازارهای داخلی کشورمان به ثبت برساند. در این میان، صنایعی مانند ابزار پزشکی و همچنین خودرو بیشترین رشد را در این مدت تجربه کردند. روز گذشته اما، نمادهای «خساپا» و «آکنتور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. بازگشایی «آکنتور» پس از جهش پیش‌بینی سود، رشد ۲۴۵ درصدی این نماد را رقم زد. جهش ۶۰درصدی «خساپا» نیز، در بازگشایی دیروز، اثر مثبت ۶۱۹ واحدی را بر شاخص کل داشت. با این وجود روند اصلاح قیمتی در سایر گروه‌ها تداوم یافت. در شرایط کنونی توجه به اخبار و شایعات و بی‌توجهی به تحلیل می‌تواند مانعی در برابر رونق پایدار بازار باشد.

بازار ارز

رشد ضعیف دلار در 94
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۴۴۰ تومان معامله شد. دلار در سال ۹۴ در حالی رشد ۳ درصدی را تجربه کرد که با نگاهی به عوامل بنیادین به نظر می‌رسد عدم رشد متناسب دلار را شاهد هستیم. در این خصوص، نرخ تورم داخلی و همچنین کشور مبدأ ارز، نوسانات ارز در بازار بین‌المللی (رشد شاخص دلار آمریکا)، ریزش بازارهای کالایی به خصوص نفت همگی از عوامل حمایتی نرخ دلار بودند. در دیگر کشورهای وابسته به کالا با اقتصاد نسبتا آزادتر شاهد ریزش شدید پول ملی در برابر دلار هستیم (روسیه و برزیل). در هفته‌های اخیر با وجود حمایت عوامل بنیادی، فشار عرضه به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها مانعی در برابر رشد نرخ ارز بود (افت ۷/ ۱ درصدی نرخ دلار در اسفند). دو روز گذشته با کاهش شدت عرضه رشد اندک دلار رقم خورد.

بازار سکه

غلبه اونس بر دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد سه هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۲ هزار تومان معامله شد. سکه از ابتدای سال رشد ۷/ ۷ درصدی و از ابتدای ماه گذشته رشد ۸/ ۲ درصدی را ثبت کرد. در ماه اخیر اونس طلای جهانی با رشد ۷۵/ ۲ درصدی همراه شد. با این حال نرخ دلار در همین بازه ۷/ ۱ درصد افت داشت. بنابراین با وجود عدم حمایت نرخ دلار از قیمت سکه، خوش‌بینی به اونس طلای جهانی، همچنین رشد تقاضای سکه با نزدیک شدن به عید نوروز، از قیمت سکه حمایت می‌کند. همچنین تا روز شنبه، شاهد تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم. اما عوامل مذکور و همچنین انتظارات برای تداوم روند صعودی نرخ دلار، علامت حباب سکه را تغییر و قیمت بازاری آن را بالاتر از ارزش ذاتی قرار داد.

بازار طلای جهانی

نوسانات اندک اونس در فضای انتظاری
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلا به قیمت ۱۲۳۳ دلار معامله شد. طلای جهانی در انتظار نشست مهم فدرال رزرو نوسانات اندکی داشت. هم اکنون اونس در پایین‌ترین قیمت در دو هفته اخیر قرار گرفته است. نتیجه نشست فدرال رزرو شب چهارشنبه (امکان پوشش در این گزارش نبود) منتشر می‌شود. در آخرین نشست ۲۰۱۵، این نهاد چهار بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۶ را در دستور کار قرار داده بود. اما چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی، اثرات ضدتورمی قیمت پایین نفت و سیاست‌های انبساطی سایر بانک‌های مرکزی، احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت را کاهش داده است. با این حال، همچنان افزایش نرخ بهره محتمل است، امری که با رشد شاخص دلار عامل فشار بر اونس شده است. آمارهای مهم از جمله تورم، آمار مسکن و تولیدات صنعتی همچنین سخنرانی رئیس فدرال رزرو، تصویر روشن‌تری از تصمیم این بانک مرکزی ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

حمایت تقاضا از «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد اندک ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۸۱ هزار و ۶۴۶ تومان معامله شدند. در روزهای اخیر کاهش یک واحد درصدی نرخ سود اسمی طبق دستورالعمل جدید پرداخت وام اعلام شد. پیش از این نیز افزایش سقف وام خانه اولی‌ها تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان از طریق صندوق سپرده یکم بانک مسکن و افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان (ویژه زوجین) تصویب شده بود. تقابل دو عامل، نوسانات «تسه»ها را رقم می‌زند. از طرفی با وجود کاهش نرخ سود اسمی، همچنان بالا بودن نرخ واقعی سود وام با توجه به انتظارات کاهشی نرخ سود بانکی (۳/ ۲۲ درصد) عامل فشار بر «تسه»ها است. از سوی دیگر تقویت قدرت خرید با افزایش سقف وام و چشم‌انداز رشد تقاضا با ارائه وام‌های جدید از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کند.

بازار نفت

رشد نفت با سیگنال‌های کاهش عرضه
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳۷ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات آمریکا در کنار خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی عامل حمایت از نفت شد. موسسه نفت آمریکا (API) افزایش حجم ذخیره نفت را کمتر از پیش‌بینی‌ها تخمین زد. همچنین روز گذشته وزیر نفت قطر در یادداشتی اعلام کرد که در ۱۷ آوریل نشستی در این کشور برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵ تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک که ۷۳ درصد از کل تولیدات نفت را بر عهده دارند در این نشست شرکت کنند. در این میان اما، همکاری ایران زمانی خواهد بود که تولیداتش به چهار میلیون بشکه در روز برسد. به این ترتیب، انتظار می‌رود این توافق بخشی از مازاد عرضه را تعدیل کند. اما همچنان فشار عوامل بنیادین مانعی در برابر عبور نفت از سقف ۴۰ دلاری است.