یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم صعود بورس با خوش‌بینی‌ها
دیروز، شاخص کل بورس با رشد ۸۷۰ واحدی (۱/ ۱ درصدی) در سطح ۸۰ هزار و ۲۳۷ واحدی متوقف شد. این بیشترین سطح شاخص از ۵ اسفند ۹۲ است. خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق اقتصادی و رشدهای اخیر قیمت جهانی کالاها عامل حمایت از شاخص است. در یک ماه اخیر شاهد بازگشت قیمت جهانی کالاها از کف چندساله هستیم. امری که رشد گروه‌های کالایی را رقم زده است. همچنین کاهش نرخ سود بانکی خوش‌بینی‌ها نسبت به تداوم ورود نقدینگی به بورس را تقویت کرده است. علاوه بر این اقدامات دولت برای کاهش بدهی‌ها می‌تواند حمایت دولت از صنایع را به همراه داشته باشد. جمع این عوامل در کنار موج خرید آخر سال نشان می‌دهد سهامداران نسبت به سال آینده خوش بین هستند. با این وجود در صورت عدم تناسب انتظارات از رشد سودآوری با واقعیت اقتصاد، می‌تواند پایداری رشد شاخص را مبهم کند.

بازار ارز

تعادل نسبی دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی به نرخ ۳۴۲۷ تومان معامله شد. در روزهای آتی نوسانات اونس طلای جهانی که در شرایط انتظاری است و به تبع آن نوسانات سکه می‌تواند با توجه به رابطه الاکلنگی میان ارز و سکه، بر دلار تاثیر بگذارد. همچنین در روزهای اخیر افت ارزش دلار در سطح جهانی با فشار بر نرخ درهم در دبی عامل فشار بر نرخ دلار در تهران شد. نوسانات نرخ دلار در کشورهای همسایه می‌تواند نوساناتی را در بازار داخلی ایجاد کند. پیش از این نیز شاهد عرضه توسط صرافی بانک‌ها بودیم اما هم اکنون این عامل از بازار حذف شده است. امری که می‌تواند قیمت‌ها را به سمت واقعی تر شدن سوق دهد. رشد شدید نرخ دلار در شرایط کنونی دور از انتظار است. اما در صورت رشد شدید می‌توان انتظار داشت عرضه ازسوی صرافی بانک‌ها افزایش یابد.

بازار سکه

تخلیه حباب منفی
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی همراه شد. برای اولین بار از ۱۴ دی قیمت بازاری سکه هم‌تراز با ارزش ذاتی آن قرار گرفت (تخلیه حباب منفی سکه). در شرایط کنونی اونس طلای جهانی در وضعیت انتظاری قرار دارد. با این وجود شاهد حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری از اونس هستیم. موضوعی که معامله‌گران سکه را نسبت به حمایت این سطح خوش بین کرده است. همچنین پیش از این شاهد تداوم روند نزولی نرخ دلار بودیم اما با برخورد با کف ۳۴۰۰ تومانی نرخ دلار از سطح مزبور بازگشت. هم اکنون شاهد ثبات نسبی و تعادل عرضه و تقاضا در این بازار هستیم. بنابراین خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت کف ۳۴۰۰ تومانی نرخ دلار عامل حمایت از سکه است. این عامل در کنار رشد تقاضای سکه با نزدیک شدن به عید رشد سکه را رقم زده است.

بازار طلای جهانی

نگاه اونس به تصمیمات بانک‌های مرکزی
دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۶ دلار معامله ‌شد. افزایش خرید با شناسایی کف قیمتی پس از افت روز جمعه، عامل حمایت از اونس است، اما فضای انتظاری برای نشست‌های بانک مرکزی ژاپن و فدرال رزرو، نوسانات اونس را محدود کرده است. پنج شنبه گذشته بانک مرکزی اروپا، سیاست‌های انبساطی را بیشتر از پیش‌بینی‌ها اعلام کرد. این عامل در کنار سیگنال‌های چین برای تشدید اقدامات در زمینه ایجاد ثبات اقتصادی، رشد بازارهای سهام را ادامه دار کرد. با این وجود شاهد حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری از اونس هستیم. بانک ژاپن نیز در نشست پیشین خود نرخ بهره را منفی کرد. همچنین با وجود آمارهای اقتصادی مناسب آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دوروزه فدرال رزرو ضعیف است. این عامل در کنار فشار فروش فیزیکی در قیمت‌های بالای اونس عبور از سطح ۱۲۸۰ دلاری را دشوار کرده است.

بازار اوراق مسکن

عوامل دوگانه بر «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۸۲ هزار و ۸۵۳ تومان معامله شدند. اخیرا شورای پول و اعتبار سقف وام برای خانه‌اولی‌ها از طریق اوراق تسهیلات و همچنین صندوق‌های سپرده بانک مسکن را افزایش داد. نرخ سود اسمی وام‌های آتی نیز یک واحد درصد کاهش داشت. این دو عامل به‌صورت ناهمسو بر قیمت «تسه»های فعلی اثرگذار هستند. از سویی کاهش نرخ سود، با توجه به رابطه میان نرخ سود و قیمت اوراق، عامل فشار بر «تسه»ها است، اما افزایش سقف وام با تقویت قدرت خرید متقاضیان، چشم انداز رشد تقاضا را تقویت کرده است. امری که نرخ سود را در ۵/ ۲۳ درصد تثبیت کرده است. رکود بیش از دوساله مسکن باعث ثبات قیمت‌ها شده است. این عامل در کنار تقویت قدرت خرید جذابیت خرید را در شرایط کنونی تشدید کرده است.

بازار نفت

پررنگ شدن فشار عوامل بنیادین بر نفت
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت۴/ ۳۷ دلار معامله ‌شد. کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی با اظهارات وزیر نفت کشورمان عامل فشار بر نفت شد. ایران اعلام کرده تا سطح تولیدات به ۴ میلیون بشکه در روز نرسد (نسبت به ۷۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته) سطح تولیدات را تثبیت نمی‌کند. نشست یک فروردین صادرکنندگان نفتی می‌تواند تصویر روشن‌تری از این امر ارائه دهد. آمارهای اقتصادی چین از جمله تولیدات صنعتی (کمترین میزان از ۲۰۰۹) چشم‌انداز کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت را ارائه می‌دهد. همچنین با اینکه سیگنال‌های کاهش تولیدات نفت شیل وجود دارد اما حجم بالای ذخایر نفت چشم انداز قیمت‌ها را مبهم کرده است. در شرایط کنونی فشار عوامل بنیادین پررنگ شده است. موسسه مورگان استنلی، کند شدن رشد اقتصادی و حجم بالای تولیدات را مانع از رشد نفت می‌داند.