یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بیشترین رشد ماهانه از مهر 92
بورس تهران با ادامه رشد خود از ابتدای زمستان، بهمن ماه را با ثبت بازدهی ۱۷ درصدی (بیشترین از مهر ۹۲) پشت سر گذاشت. ماه گذشته، شاخص تنها پنج روز منفی را تجربه کرد و تمام گروه‌های‌ صنعتی با رشد ماهانه همراه شدند. تقویت خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را روانه این بازار کرد و مشارکت حقیقی‌ها را در خرید به ۷۱ درصد رساند. انتظارات نسبت به رشد سودآوری شرکت‌ها با رفع تحریم‌ها و اقدامات در جهت کاهش نرخ سود بانکی روند صعودی شاخص را رقم زده است. امری که P/ E بازار را به ۲/ ۷ واحد رسانده است. با نزدیک شدن به انتشار پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال‌ مالی آینده، در صورتی که رشد انتظارات نسبت به سودآوری (صورت کسر) با سود سال آینده شرکت‌ها (مخرج کسر) متناسب نباشد نگرانی‌هایی را برای پایدار بودن رونق بورس ایجاد می‌کند.

بازار ارز

افت دلار با فشار روانی
هر دلار آمریکا با افت ماهانه ۹/ ۲ درصدی همراه شد. در هفته‌های اخیر غلبه چشم‌انداز کاهشی بر نرخ دلار با انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز عامل فشار بر دلار بود. تاکید مسوولان بر یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ۹۵ انتظارات برای کاهش نرخ ارز را تقویت کرده است. همچنین طی روزهای اخیر ارزش دلار در سطح بین‌المللی نیز کاهش یافت؛ موضوعی که افت نرخ حواله درهم را به همراه داشت و عامل دیگر فشار بر دلار شد. جذابیت بازارهای رقیب، سهام و سکه نیز دیگر عوامل کم‌اقبالی به دلار بود. به صورتی که نرخ دلار در هفته اخیر به زیر سطح ۳۵۰۰ تومان نیز رسید. با این وجود همچنان عوامل بنیادین در بازار داخلی عامل حمایت از نرخ دلار هستند. کاهش نرخ سود بانکی (اتخاذ سیاست انبساطی) از لحاظ تئوری باعث کاهش ارزش پول کشور می‌شود (افت ارزش ریال در برابر سایر ارزها).

بازار سکه

اهرم اونس برای سکه
هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه ۴/ ۶ درصدی همراه شد. با وجود افت ۹/ ۲ درصدی نرخ دلار اما حمایت اونس سکه را با رشد همراه کرد. به صورتی که برای مدت کوتاهی بالاتر از سطح یک میلیون تومانی نیز قرار گرفت. همچنان روند مبهم نرخ دلار عامل فشار بر سکه است. امری که تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در یک ماه و نیم گذشته را رقم زده است. روز پنج‌شنبه اونس نوسانات اندکی داشت، اما رشد ۲۰ تومانی نرخ دلار عامل رشد قیمت سکه بود. در ادامه متوقف شدن روند صعودی بازارهای سهام جهانی که از هفته گذشته آغاز شده بود، اونس رشد چشمگیری داشت که انتظار می‌رود در بازار سکه منعکس شود. متوقف شدن روند نزولی نرخ دلار با حمایت عوامل بنیادین نیز می‌تواند در روزهای آتی عامل حمایت از سکه شود.

بازار طلای جهانی

حرکت اونس بالای 1220 دلار
دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۳۰ دلار معامله ‌شد. با وجود رشد بازارهای سهام در هفته گذشته، اما چشم‌انداز اقتصاد جهانی حمایت سطح ۱۲۲۰ دلاری اونس را به وجود آورده است. بازار سهام اروپا پس از رسیدن به کف ۲۹ ماهه (۱۱ فوریه) با بیشترین رشد هفتگی از ژانویه ۲۰۱۵ همراه شد. بازار سهام چین نیز بیشترین رشد هفتگی دو ماه اخیر را تجربه کرد. با این وجود کارشناسان شناسایی کف را عامل رشد می‌دانند و معتقدند وضعیت اقتصاد جهانی (عوامل بنیادین) از بازارهای سهام حمایت نمی‌کنند؛ امری که تقاضای اونس به عنوان دارایی کم‌ریسک را تقویت می‌کند. تشدید سیاست‌های انبساطی توسط بانک‌های مرکزی (ژاپن، دانمارک، سوئد و سوئیس) تاییدی بر همین امر است. همچنان روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد که آمار نرخ تورم تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

روند رو به رشد «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ماهانه ۵/ ۱۴ درصدی و رشد ۲/ ۲۲ درصدی از ابتدای زمستان همراه شدند. افزایش سقف وام در شرایط ثبات نسبی قیمت مسکن عامل حمایت از «تسه»ها است. امکان تامین بخشی از وام با اوراق پیشین، قیمت اوراق پیشین را به اوراق جدید نزدیک کرده است. رابطه میان قیمت اوراق و نرخ سود وام، نرخ سود واقعی را به ۲۴ درصد رسانده است. کارشناسان بر بالا بودن نرخ وام با توجه به روند کاهشی نرخ تورم تاکید دارند. در شرایط کنونی تقویت سمت عرضه و امکان ارائه آن از سوی سایر بانک‌ها می‌تواند قیمت اوراق را کاهش دهد. با اینکه به اعتقاد برخی، رشد تقاضا، مسکن را در فاز پیش‌رونق قرار داده است. اما آمارها نشان می‌دهد که رکود کنونی در دو دهه اخیر بی‌سابقه است و برون‌رفت از آن نیازمند زمان بیشتری است.

بازار نفت

حرکت نفت در سطح 30 دلاری
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۳۰ دلار معامله ‌شد. روز سه‌شنبه چهار صادرکننده بزرگ نفتی (عربستان سعودی، روسیه، ونزوئلا و قطر) تصمیم گرفتند در صورت همکاری سایر صادرکنندگان تولیدات را در سطح ژانویه حفظ کنند. در ادامه گفت‌وگوها با ایران و عراق با اینکه نتیجه مشخصی نداشت اما خوش‌بینی‌هایی برای احتمال توافق میان صادرکنندگان عضو و غیرعضو اوپک پس از ۱۵ سال به‌وجود آورد. هرچند کارشناسان حصول توافق را بسیار دشوار می‌دانند. گزارش EIA از رشد ۱۵/ ۲ میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری عامل فشار بر نفت بود. موضوعی که در کنار بیشترین رشد واردات از آوریل، حجم ذخایر نفت آمریکا را به بیشترین میزان در ۸۶ سال اخیر رساند. همچنان عوامل بنیادین عامل فشار بر قیمت نفت هستند. روند مبهم قیمت نفت شاخص نوسانات قیمت نفت (CBOE) را نزدیک به بالاترین سطح در ۷ سال اخیر رساند.