یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

حمایت حقوقی‌ها از شاخص سهام
دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۱۵ واحدی (۱۵/ ۰ درصدی) در سطح ۷۶ هزار و ۷۱۰ واحدی متوقف شد. روز گذشته با وجود صف‌های فروش طولانی در نمادهایی که پیش از این با رشدهای چشمگیر همراه بودند اما حمایت حقوقی‌ها عامل حمایت از شاخص کل شد. به این ترتیب شاهد دست به دست شدن بیش از ۱۵ میلیارد تومان سهم از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بودیم. در همین رابطه می‌توان به افت ۴ /۰ درصدی شاخص کل هم وزن با وجود رشد شاخص کل اشاره کرد. از آنجا که حقوقی‌ها اقدام به فعالیت در نمادهای بزرگ تر می‌کنند، شاخص کل با رشد همراه شد. اما فشار فروش حقیقی‌ها در سایر نمادها افت شاخص کل هم وزن را به همراه داشت. روند تاریخی نشان می‌دهد حقوقی‌ها با تحلیل بیشتر معاملات خود را انجام می‌دهند. امری که بر خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس تاکید دارد.

بازار ارز

بازگشت دلار به کانال 3400 تومان
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳۵ تومانی به نرخ ۳۴۶۵ تومان معامله شد. افت شاخص دلار در بازارهای جهانی و دوگانگی نگاه‌ها نسبت به روند نرخ ارز عامل فشار بر دلار است. در روزهای اخیر شاهد افت شدید نرخ دلار در بازارهای جهانی بودیم. امری که انتظار می‌رود بر نرخ حواله ارزهای کشورهای همسایه و در نتیجه نرخ دلار در بازارهای داخلی اثر بگذارد و عامل فشار بر دلار شود. همچنین تاکید مسوولان بر یکسان‌سازی نرخ ارز پس از رفع تحریم‌ها و اختلاف بیش از ۴۰۰ تومانی چشم انداز کاهشی را در میان معامله‌گران تقویت کرده است. اما همچنان قیمت‌های پایین نفت با تضعیف سمت عرضه به دلیل کاهش درآمدهای ارزی عامل حمایت از نرخ دلار است. در کنار آن، عامل روانی با نزدیک شدن به انتخابات مجلس تردیدهایی نسبت به کف قیمتی جدید نرخ دلار به وجود آورده است.

بازار سکه

نگاه سکه به دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و یک هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، افت ۳۵ تومانی نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. اما خوش‌بینی‌های به وجود آمده نسبت به اونس طلای جهانی باعث تخلیه اندک حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد. روند صعودی اونس و رشد ۱۳ درصدی آن از ابتدای دی، در کنار افت شاخص دلار (با چشم انداز تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو) عامل حمایت از اونس است. اما همچنان روند مبهم نرخ دلار و افت نزدیک به ۴ درصدی آن در همین بازه زمانی، مانع از رسیدن قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی آن (تداوم حباب منفی) می‌شود. مشخص شدن روند نرخ دلار در روزهای آتی می‌تواند عامل حمایت از سکه شود.

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار نرخ تورم
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۵/ ۵ درصدی همراه شد. تداوم ریزش بازارهای سهام و تصویر نگران‌کننده اقتصادی در کنار افت شاخص دلار عامل حمایت از اونس است. نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی و اثرات ضدتورمی قیمت پایین نفت بانک‌های مرکزی ژاپن و سوئد را به منفی کردن نرخ بهره سوق داده و احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا را نیز تقویت کرده است. اثرات منفی اقتصاد جهانی بر اقتصاد آمریکا با وجود وضعیت نسبتا مناسب اقتصاد آمریکا، همچنین کند شدن نرخ تورم می‌تواند منجر به بازبینی روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو شود. آمارهای مسکن، شاخص قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند عامل تاثیرگذار بر اونس در هفته جاری باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو از ۱۷ کارشناس، ۹ کارشناس روند صعودی، ۷ نفر روند نزولی و یک کارشناس روند خنثی را برای اونس پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۸۹ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شدند. رشد تقاضای مسکن و افزایش سقف وام در کنار احتمال افزایش سقف وام جعاله عوامل حمایت از رشد «تسه»ها هستند به این ترتیب از ابتدای دی رشد ۱۶ درصدی این اوراق را شاهد هستیم. اما به دلیل رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، این اوراق در مقابل رشد پرشتاب مقاومت می‌کنند. امکان تامین بخشی از وام جدید با اوراق پیشین نیز اختلاف قیمتی این اوراق را کم کرده است. میانگین اوراق جدید ۹۱ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ سود ۲۴ درصد است. رکود بیش از دو ساله مسکن تثبیت قیمت‌ها در ماه‌های اخیر را رقم زده است. بنابراین افزایش قدرت خرید بخشی از نیاز خفته را به تقاضا تبدیل کرد و همچنان انتظار حمایت تقاضا از «تسه»ها می‌رود.

بازار نفت

«سوپر-کونتانگو» در بازار نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۷/ ۴ درصدی همراه شد. کند شدن رشد اقتصاد جهانی با فشار بر سمت تقاضا عامل فشار بر قیمت نفت است؛ افزایش تولیدات اوپک و نگرانی‌ها از پر شدن ذخایر نفت تجاری با رسیدن حجم ذخایر نفت آمریکا به بالاترین سطح در ۸۵ سال اخیر، چشم‌انداز نفت را تیره کرده است. با این وجود افت تعداد دکل‌های نفتی و کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای احتمال شوک‌های سمت عرضه را به وجود آورده است. بنابراین دورنمای تداوم روند نزولی قیمت نفت حداقل تا نیمه دوم ۲۰۱۶، اختلاف قیمت نفت در قراردادهای فعلی و سال آینده را به بیش از ۱۰ دلار رسانده است. این اختلاف قیمتی (سوپر-کونتانگو) به معنای این است که ذخیره نفت در شرایط کنونی با احتساب هزینه ذخیره‌سازی و فروش آن در سال آینده توجیه‌پذیرتر از فروش نفت در قیمت‌های کنونی است.