گروه نفت و پتروشیمی: در اولین روز هفته جاری میلادی قیمت نفت در معاملات ابتدای روز با سیگنال رفع تحریم‌های ایران روندی کاهشی داشت و به 70/ 27 دلار یعنی کمترین مقدار از سال 2003 تا کنون رسید، اما در ادامه معادلات روز با شناسایی کف روندی افزایشی در پیش گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 15 به وقت تهران) هر بشکه نفت برنت در معاملات با کاهشی 39/ 0 دلاری مواجه شد و به 94/ 28 دلار معامله شد. نفت خام آمریکا نیز (WTI) با کاهشی 28/ 0 دلاری به 07/ 29 دلار بر بشکه رسید. بالاخره بعد از 12 سال روز شنبه تحریم‌ها علیه ایران لغو شد. در این روز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تهران به تعهدات خود برای کاهش برنامه هسته‌ای‌‌اش عمل کرده و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بلافاصله تحریم‌هایی را که باعث کاهش صادرات نفت ایران از سال 2011 شده بود لغو کرد.

بر همین اساس در اولین ساعات بازگشایی بازارهای بین‌المللی در روز گذشته بازار با سیگنال رفع تحریم‌های ایران روند کاهشی گرفت و به کمترین مقدار خود طی ۱۳ سال اخیر رسید، اما به گفته کارشناسان از آنجایی که خبر لغو تحریم‌های ایران برای بازار نفت غیر‌منتظره نبود بر این اساس نفت بعد از شناسایی کف روند افزایشی گرفت. خبرگزاری رویترز در این خصوص به نقل از آمریتا سن، نوشت: لغو تحریم‌های ایران برای بازار غیرمنتظره نبود چراکه از مدت‌ها قبل انتظار آن می‌رفت. به اعتقاد این کارشناس بازار نفت احتمال افزایش تولید نفت ایران از مدت‌ها قبل در معاملات لحاظ شده و تاثیر خود را بر قیمت نفت گذاشته است. به گفته وی، بنابراین ممکن است یک واکنش کوتاه مدت به خبر لغو تحریم‌های ایران وجود داشته باشد و به دلیل روند نزولی که بازار نفت مدت‌ها است آغاز کرده، در ابتدای معاملات روز با قیمت‌های پایینی شروع به کار کند اما فکر نمی‌کنیم تاثیر آن بلند‌مدت باشد. خبر‌گزاری رویترز در این خصوص به نقل از آمریتا سن، تحلیلگر موسسه مشاور انرژی اسپکتس نوشت، لغو تحریم‌های ایران نباید برای بازار غیرمنتظره باشد چراکه از مدت‌ها قبل انتظار آن می‌رفت. معتقدم قیمت‌ها تعیین شده و این امر همین الان هم تاثیر خود را روی قیمت‌ها گذاشته است. ممکن است یک واکنش کوتاه‌مدت وجود داشته باشد و بازار به دلیل روند نزولی که مدت‌ها است آغاز کرده، در ابتدای معاملات با قیمت‌های پایین‌تری شروع به کار کند، اما فکر نمی‌کنیم تاثیر آن بلند مدت باشد. تحریم نفت ایران از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، تحت تاثیر آن میزان صادرات و تولید نفت ایران با کاهش قابل توجهی مواجه شد. تولید نفت ایران از حدود ۴ میلیون بشکه در روز به کمتر از ۸/ ۲ میلیون بشکه رسید و میزان صادرات نیز با افت بیش از ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید. حال با رفع تحریم‌ها ایران قصد دارد بازارهای نفتی را که در دوران تحریم از دست داده است پس بگیرد. به گفته وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه در اولین گام صادرات در مدت کوتاهی ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در گام دوم حدود ۶ ماه بعد از لغو تحریم‌ها ۵۰۰ هزار بشکه دیگر بر میزان صادرات نفت کشور افزوده خواهد شد و بر این اساس مجموع صادرات روزانه ظرف ۶ ماه آینده به حدود ۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. زنگنه تا کنون بارها برنامه وزارت نفت را بعد از لغو تحریم‌ها اعلام کرده است و در پاسخ به منتقدانی که اعلام برنامه افزایش صادرات نفت ایران را یکی از دلایل افت قیمت نفت می‌دانند، گفت که با این کار بازار را واکسینه می‌کند و تاثیر لغو تحریم‌ها را به حداقل می‌رساند. حال بعد از گذشته ماه‌ها و لغو تحریم‌های ایران، شاهد واکنش اندک بازار نفت به خبر لغو تحریم‌ها هستیم.

در این بین اما برخی نظری خلاف این دارند و معتقدند در روزهای آتی با سیگنال لغو تحریم‌های ایران با افت بیشتر قیمت‌ها مواجه خواهیم شد. به‌طور مثال وال استریت ژورنال طی گزارشی با بیان اینکه با برداشته شدن کامل تحریم‌ها، ایران به سرعت به ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه دسترسی پیدا خواهد کرد و قصد دارد به سرعت تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد، اعلام کرد: این امر باعث نگرانی ناظران بازار شده و ممکن است در هفته‌های آتی شرایط بدتر و قیمت طلای سیاه به ۲۵ دلار برسد. به گزارش بلومبرگ ایران می‌تواند با شرایط جدید درآمدهای نفتی خود را افزایش داده و به ۳۵/ ۲ میلیارد دلار در ماه برساند که این رقم با احتساب فروش ۷/ ۲ میلیون بشکه با قیمت ۲۹ دلار برای هر بشکه در روز برآورد شده است.