وزیر نفت دورنمای همکاری با شرکت‌های دانمارکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران به حضور این کشور در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی علاقه‌مند است. به گزارش «شانا» بیژن زنگنه بعد از ظهر دیروز پس از دیدار با کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک در جمع خبرنگاران درباره مهمترین محور این مذاکرات با بیان این‌که گفت‌وگوی خوبی میان دو کشور انجام شده است، تصریح کرد: ایران به توسعه همکاری با شرکت‌های دانمارکی در بخش بالادستی، خدمات نفتی، پتروشیمی و پالایش علاقه‌مند است. وی با بیان اینکه دانمارک دارای شرکت‌های توانمندی در بخش‌های مختلف صنعت نفت است،‌ تاکید کرد: شرکت‌های دانمارکی می‌توانند در بخش‌های عنوان شده با ایران همکاری کنند. وزیر نفت اظهار امیدواری کرد: شرکت‌های دانمارکی تلاش کنند با شرکت‌های بزرگ و قوی ایران همکاری کنند که در این میان دولت دانمارک می‌تواند از طریق پوشش بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری از شرکت‌های دانمارکی برای تحقق این کار حمایت کند. وی با اشاره به اینکه یادداشت تفاهمی در زمینه ارائه بیمه صادراتی میان وزارت اقتصاد و هیات‌ دانمارکی به امضا رسید،‌ تصریح کرد: این یادداشت تفاهم بعد از لغو تحریم‌ها عملیاتی خواهد شد.

وزیر نفت دراین باره که آیا شرکت‌های دانمارکی به حضور در بحث ال ان جی در ایران علاقه‌مند هستند، افزود: شرکت‌های دانمارکی علاقه‌مندی خود را در سطح پایین برای همکاری در این زمینه ابراز کرده‌اند، اما باید این پیشنهاد طوری باشد که برای دو طرف جذاب باشد که فعلا این گونه نیست. زنگنه در این مورد که آیا پیش از این، ایران با شرکت‌های دانمارکی در صنعت نفت همکاری داشته است، گفت: ایران پیشتر در بخش پتروشیمی و در تولید آمونیاک با لیسانس شرکت تاپسو همکاری داشته است. وزیر نفت دراین باره که ایران درخصوص چه میدان‌هایی با شرکت‌های دانمارکی مذاکره داشته است، ادامه داد:‌ آنها به همکاری در دریای خزر علاقه‌مند هستند، اما ایران تمایل دارد این کشور در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی مشارکت کند. وزیر نفت از مذاکره با شرکت مرسک دانمارک در چند هفته گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم نتیجه این مذاکرات برای توسعه چند میدان نفتی به نتیجه برسد. زنگنه، همچنین در دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک با اشاره به اینکه ایران و دانمارک تاکنون همکاری در حوزه نفت نداشته‌اند، گفت: به تازگی مذاکراتی با مدیران بلندپایه شرکت مرسک برای توسعه چند میدان نفتی آغاز کرده‌ایم که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد. همچنین کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک با اشاره به این‌که ایران به دنبال توسعه انرژی‌های نو است، به حجم بالای ذخایر نفت و گاز در ایران و ظرفیت‌های آن اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانمارکی برای همکاری در بخش زیرساختی آماده همکاری با ایران هستند و ما می‌توانیم با مذاکره راه‌های این توسعه را پیدا کنیم.

دنی عنان سفیر دانمارک در تهران، نیکولای هریس معاون رئیس اداره خاورمیانه، لارس نیدال جورگنسن نماینده شرکت مرسک، توماس وودیمان رئیس شرکت لاریتزین، اندرو مکفیل معاون تجاری شرکت اورجاس و لونه ونکرویسبورگ کارمند بلندپایه وزرات خارجه در دیدار با وزیر نفت حضور داشتند. پیش‌بینی می‌شود پتروشیمی، بهینه‌سازی مصرف سوخت و تجهیزات صنعت نفت محور مذاکره وزیر نفت با وزیر خارجه دانمارک باشد.