برگزاری مناقصه حفاری ٢٠ حلقه چاه آزادگان جنوبی
مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی از برگزاری مناقصه برای حفاری ٢٠ حلقه در این میدان طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: این مناقصه در دو مرحله برگزار خواهد شد. محمود مرعشی در گفت‌وگو با «شانا» با بیان اینکه طی هفته‌های آینده مناقصه حفاری ٢٠ حلقه چاه از طریق فراخوان در روزنامه‌ها منتشر خواهد شد، تصریح کرد: این مناقصه در سطح شرکت‌های داخلی برگزار می‌شود. وی با اشاره به دو مرحله‌ای بودن این مناقصه افزود: با ارزیابی کیفی و فنی شرکت‌های حاضر در مناقصه، بهترین شرکت را برای حفاری در آزادگان جنوبی انتخاب خواهیم کرد. مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی سابقه فعالیت شرکت‌ها درعرصه حفاری و به روز بودن دکل‌ها را از جمله مولفه‌هایی دانست که در ارزیابی فنی و کیفی مورد توجه قرار می‌گیرد.

مرعشی متراژ حفاری چاه‌ها در آزادگان جنوبی را تاکنون، ٢٠٠ هزار متر اعلام کرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم سال آینده شاهد افزایش تولید زودهنگام از این میدان مشترک با عراق باشیم. مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی درباره روند اجرای کار در بخش‌های سطح‌الارضی (روزمینی) تصریح کرد: هم‌اکنون پیمانکاران بخش‌های مختلف در مرحله طراحی و خرید کالا هستند. وی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت حفاری تدبیر (وابسته به گروه توسعه انرژی تدبیر) برای حفاری ٢٠ حلقه چاه با چهاردکل حفاری خبر داد و افزود: از هفته آینده و به تناوب دکل‌های این شرکت در یک بازه زمانی ۵/ ۱ ماهه برای حفاری در موقعیت آزادگان جنوبی مستقر می‌شوند.

مرعشی با بیان اینکه با اضافه شدن این چهار دکل به آزادگان جنوبی تعداد دکل‌های حفاری در این میدان به زودی به ٢٠ عدد افزایش می‌یابد، افزود: با این حال به دلیل تکلیف شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب برای افزایش تولید، به موازات ورود دکل‌های شرکت حفاری تدبیر، این احتمال وجود دارد که چهار دکل شرکت مناطق نفت‌خیزجنوب منطقه را ترک کرده و در محدوده شرکت خود به کار گرفته شوند. وی افزود: به این ترتیب در این مقطع تعداد دکل‌های آزادگان جنوبی به ٢٠ دستگاه افزایش می‌یابد، اما با خروج تدریجی دکل‌های مناطق نفت‌خیزجنوب تعداد دکل‌ها دوباره همان ١٦دستگاه می‌شود.