مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جزئیات افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام را بلافاصله بعد از تحریم‌ها اعلام کرد و گفت: بعد از اجرای مرحله نخست افزایش تولید نفت، خود را برای مرحله دوم این طرح آماده خواهیم کرد. به گزارش وزارت نفت، بیژن عالی‌پور با اشاره به جزئیات افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها گفت: با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ای که در راستای حفظ و افزایش تولید انجام شده است؛ بنابراین بدون هیچ نگرانی تولید نفت ایران بلافاصله بعد از تحریم‌ها ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. وی تصریح کرد: بعد از کاهش تکلیفی تولید نفت به دلیل تحریم‌های ظالمانه، اقدام‌های گسترد‌ه‌ای در راستای حفظ توان تولید، فرآورش، تعمیرات اساسی تجهیزات و افزایش تولید انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: همه این فعالیت‌ها در شرایطی صورت گرفته که به دلیل تحریم‌ها با محدودیت شدید منابع مالی مواجه بودیم، با این حال توانستیم تهدید تحریم‌ها را به فرصتی تبدیل کرده و به تقویت زیرساخت‌های نفتی، بازسازی و تعمیرات اساسی تاسیسات و تکمیل پروژه‌های مهم بپردازیم. عالی‌پور ادامه داد: با توجه به مدیریت اعمال شده برای بازگشت همه تاسیسات به شرایط تولید مطابق با برنامه مصوب، تحقق تامین خوراک پالایشگاه‌های پتروشیمی و صادرات نفت‌خام در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از آمادگی کامل برخوردار هستیم. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: براین اساس طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ بیش از ۱۴ هزار مورد اقدام‌های مهندسی درون چاهی، بیش از ۵۵۰ مورد اصلاحیه فرآیندی، بیش از ۲۸۰۰ مورد تعمیر اساسی تجهیزات فرآورشی و ۲۴۰ مورد تعمیرات اساسی ماشین‌آلات دوار در پنج شرکت بهره‌برداری نفت و گاز تابع مناطق نفتخیز جنوب انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در این بازه زمانی پروژه‌های مهمی مانند احداث چندراهه جدید گناوه، کارخانجات نمکزدایی لب سفید، هفت شهیدان، خط لوله ۲۴ اینچ انتقال نفت از اهواز به پالایشگاه آبادان، افزایش توان تزریق در میدان‌های کرنج و پارسی، جمع‌آوری و تزریق گاز نرگسی، واحد بهره‌برداری و نمکزدایی میدان منصوری با ظرفیت فرآورش ۷۵ هزار بشکه نفت در روز با موفقیت اجرا یا تکمیل و در مدار تولید قرار گرفتند. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به ظرفیت‌سازی و افزایش کیفیت نفت خام تولیدی در این شرکت تصریح کرد: علاوه بر پروژه‌های پیش گفته شده، سال آینده پروژه نمکزدایی ۲۲۰ هزار بشکه‌ای اهواز متمرکز، بی‌بی حکیمه، گچساران ۳، رگ سفید ۱ و هفتکل نیز راه‌اندازی می‌شوند. عالی‌پور با بیان اینکه اجرای طرح‌های نمکزدایی سبب بهبود کیفیت تولید نفت خام می‌شود، افزود: البته برخی از پروژه‌هایی که طی سال آینده نیز وارد مدار می‌شوند، منجر به افزایش ظرفیت تولید نیز خواهند شد. به گفته وی با راه‌اندازی واحدهای نمکزدایی و تزریق گاز به میدان‌های نفتی بعد از مدت کوتاهی، شاهد افزایش تولید میادین مناطق نفتخیز جنوب خواهیم بود؛ ضمن اینکه در این مدت ظرفیت‌سازی خوبی در شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز تابعه صورت گرفته است.