بیژن زنگنه روز گذشته در حاشیه برگزاری نشست رونمایی قراردادهای نفتی در پاسخ به سوال «شانا» دراین باره که شرکت‌های خارجی در چه بخش‌هایی از صنعت نفت براساس قراردادهایIPC به مذاکره خواهند پرداخت، تصریح کرد: همه چیز کاملا مشخص است؛ ضمن اینکه تشکیلاتی هم در نفت برای انجام این کار ایجاد می‌شود.

وزیر نفت درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت افزود: فضا برای حضور این شرکت‌ها در توسعه صنعت نفت ایران فراهم است؛ اما خود آنها برای حضور در ایران مشکل دارند. وی در پاسخ به این سوال‌ که آیا در ایران مخالفتی با حضور شرکت‌های آمریکایی وجود دارد، افزود: من چیزی در این باره نشنیده‌ام. زنگنه درباره انتقادهای وارده به قراردادهای IPC نیز گفت: بهتر است از منتقدان بپرسید؛ در هر حال برخی که یک زمانی انتقاد فراوانی از قراردادهای بیع متقابل داشتند امروز از قراردادهای IPC انتقاد کرده و می‌گویند: قراردادهای بیع متقابل خوب هستند. وی ادامه داد: در هر حال هر قراردادی اشکالاتی دارد اما در کنار این اشکالات مزایایی نیز دارند؛ ما هم هیچ وقت نمی‌توانیم هیچ قراردادی را در دنیا پیدا کنیم که یکسره خوبی بوده و بدی نداشته باشد. وزیر نفت درپاسخ به این سوال‌ که شرکت‌های داخلی برای مشارکت با شرکت‌های خارجی در قراردادهای IPC ایجاد می‌شوند، گفت: خیر شرکت‌ها در داخل کشور وجود دارند اما باید خود را تقویت کنند؛ در واقع تحقیق، آموزش و کار مشترک سبب می‌شود که شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی بتوانند توانمند شوند. زنگنه با بیان اینکه درصد سهم شرکت‌های ایرانی در اجرای قراردادهای IPC مشخص نشده است، افزود: با این حال، حداقل درصدی را در این بین تعیین خواهیم کرد.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در حاشیه کنفرانس تهران با هیات‌ عالیرتبه شرکت لوک اویل دیدار کرد. رکن‌الدین جوادی بعدازظهر دیروز در حاشیه کنفرانس تهران در دیدار با دیمیتری تیمیشنکو، یکی از مقام‌های ارشد شرکت لوک اویل روسیه به بررسی زمینه‌های همکاری با این شرکت در صنعت نفت پرداخت. توسعه میدان‌های نفت و گاز در قالب قراردادهای جدید نفتی در ایران از جمله مهم‌ترین‌ محورهای گفت‌وگوی دوطرف در این دیدار عنوان شده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین گفت: شرکت‌های بین‌المللی نفتی برای همکاری با صنعت نفت ایران در قالب قراردادهای جدید نفتی (IPC) آمادگی دارند. به گفته وی این شرکت‌ها و دیگر شرکت‌های بین‌المللی فعال در صنعت نفت برای همکاری با ایران در قالب قراردادهای IPC آمادگی پیدا کرده‌اند. وی یادآور شد: همکاری در زمینه توسعه میدان‌ها و همچنین طرح‌هایی مانند راه‌اندازی واحدهای ال ان جی از موضوعاتی بود که در نشست شرکت‌های توتال و پتروناس مورد بررسی قرار گرفت. جوادی افزود: نمایندگان لوک اویل نیز برای همکاری با شرکت ملی نفت ایران در زمینه توسعه میدان‌ها ابراز تمایل کرده‌اند. همچنین روز گذشته معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر اظهار کرد: تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی علیه ایران اواخر دسامبر (٢٠١٥)یا حداکثر هفته نخست ژانویه (٢٠١٦) برداشته می‌شود. زمانی‌نیا با بیان اینکه سد تحریم‌ها هم‌اکنون شکسته شده و به‌زودی تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهند شد، درخصوص فضای کسب و کار در ایران گفت: هم‌اکنون فضای مناسبی برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران فراهم است و آنها می‌توانند در فضای آرام به سرمایه‌گذاری در ایران بپردازند.


وی با بیان اینکه ایران از منظر کسب و کار در جایگاه چهارم منطقه قرار دارد، افزود: ایران این جایگاه را در میان ٢٠ کشور منطقه به دست آورده است. زمانی نیا با بیان اینکه شفافیت در مبادلات تجاری و مشارکت مهم است، به مبارزه با فساد طی دو سال گذشته در ایران اشاره و تصریح کرد: پایین آمدن تحمل فساد در دو سال اخیر به معنای آن است که شفافیت در کشور وجود دارد و فضا برای مبادلات تجاری و مشارکت با شرکت‌های خارجی فراهم است. به گفته وی، کمیته عالی‌رتبه‌ای در سطح سران سه قوه برای مبارزه با جرائم اقتصادی تشکیل شده است. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران هم اکنون ٩ درصد ذخایر شناخته شده نفت و ١٨ درصد ذخایر شناخته‌شده گاز جهان را در اختیار دارد، به تولید پایین نفت و گاز در کشور اشاره و اظهار کرد: با وجود منابع غنی نفت و گاز هم‌اکنون تولید نفت و گاز از ذخایر موجود و شناخته شده ایران به ترتیب ٣ و ٥ درصد است که این رابطه منفی با میزان ذخایر نشانگر فرصت‌های مناسب برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی است. وی با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت، تولید شیل نفت و شیل گاز غیراقتصادی شده است، افزود: این کاهش قیمت نفت فرصت مناسبی برای کشورهای خاورمیانه به‌ویژه ایران که مدت زیادی در آن سرمایه‌گذاری انجام نشده فراهم می‌کند تا به دلیل هزینه پایین تولید نفت و گاز در کشور، سرمایه‌گذاران به ایران بیایند. زمانی نیا یکی از سیاست‌های ایران را در تدوین مدل یکپارچه قراردادهای نفتی انتقال تکنولوژی، توانمند کردن بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: شک ندارم سرمایه فراهم خواهد شد و سرمایه‌گذاران به ایران خواهند آمد؛ امیدوارم در زمینه توانمند شدن بخش خصوصی و انتقال تکنولوژی تصمیمات خوبی گرفته شود. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه رویکرد جدیدی در صنعت نفت و گاز ایران در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: در این فضای جدید، شرکت‌های متوسط هم می‌توانند شرکای خوبی برای شرکت‌های ایرانی در بلندمدت باشند. وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها علاوه بر زدن صدمات زیاد به بخش اقتصادی دو نکته مثبت نیز داشته است، درخصوص این دو نکته توضیح داد: نخست توسعه پیداکردن بخش مهندسی و صنعتی در کل بخش‌های اقتصادی به‌خصوص بخش نفت که شرکت‌های خارجی نیز هم‌اکنون به توانمندی شرکت‌های ایرانی اذعان دارند و دیگری کاهش وابستگی بودجه جاری به درآمدهای نفتی است. به گفته زمانی‌نیا، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی پیش از سال ٢٠١٢ حدود ٥٠ درصد بوده که این رقم هم‌اکنون به ٤٠ درصد رسیده است.