وزیر نفت با بیان اینکه جی‌یی‌سی‌اف در سطح کارشناسی در حال رسیدن به بلوغ است، گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز به مهم‌ترین‌ نهاد بازیگر گاز در عرصه بین‌المللی بدل شده است. به گزارش «شانا» بیژن زنگنه صبح دیروز پس از برگزاری نشست دو جانبه با الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تاسیس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در ٢٩ اردیبهشت ١٣٨٠ به ابتکار ایران در تهران اظهار کرد: کمتر از ١٥ سال از عمر این مجمع می‌گذرد و حضور ٩ رئیس کشور در سومین اجلاس جی‌یی‌سی‌اف در کشورمان، نشانگر اراده اعضا برای همگرایی در زمینه گاز است.

وی درخصوص دستاورد نشست‌هایی که تاکنون و در آستانه برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شده است، عنوان کرد: این مجمع از نظر کارشناسی در زمینه‌های مختلف از جمله بازار گاز، مدل عرضه و تقاضای این بازار، برآورد قیمت گاز، تبادل و جمع‌بندی اطلاعات در حال رسیدن به بلوغ است و هم اکنون به مهم‌ترین‌ نهاد بازیگر گاز در عرصه بین‌المللی بدل شده است. زنگنه نشست‌های برگزار شده را موفق ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر اینکه استقبال سران کشورها برای حضور در این اجلاس نشانگر اراده آنها در مسیر همگرایی است، نشست‌های دوجانبه و چندجانبه برگزار شده نیز نتایج مطلوبی دربر داشته است. وی با اشاره به تفاوت‌های ماهیتی بازارهای نفت و گاز که از تفاوت در نوع این حامل‌های انرژی نشات می‌گیرد، تصریح کرد: مهم‌ترین خاصیت نفت این است که در شرایط متعارف با درجه حرارت و فشار عادی از طریق یک تانکر عادی، قابل حمل است اما برای حمل گاز، یا باید فشار آن بسیار افزایش یابد (اتفاقی که در انتقال از طریق خط لوله می‌افتد) یا باید درجه حرارت آن حدود ١٨٠ تا ١٩٠ درجه کاهش یابد (روشی که در انتقال از طریق ال‌ان‌جی مورد استفاده قرار می‌گیرد) که به کارگیری هر یک از این روش‌ها مستلزم صرف هزینه‌های بسیار است.

به آینده مستحکم روابط ایران و روسیه خوشبین هستم

وزیر نفت در ادامه، به ارزیابی نشست مشترک خود با وزیر انرژی روسیه پرداخت و گفت: روس‌ها برای حضور در کنفرانس تهران و آگاهی از مدل جدید قراردادی و پروژه‌های نفت و گاز ما ابراز علاقه کرده‌اند و ما نیز اعلام کردیم که به روسیه به‌عنوان شریکی بلندمدت و راهبردی برای همه دوران‌ها نگاه می‌کنیم. زنگنه با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر شرکت‌های روس برای ارتباط با کشورمان فعال شده‌اند، تصریح کرد: ما به این شرکت‌ها اعلام کرده‌ایم که برای هرگونه فعالیت، چه فروش خدمات و چه فروش کالاها و تجهیزات باید با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند و شریک ایرانی داشته باشند. وزیر نفت اظهار کرد: فهرستی از خانواده کالاهای مورد نیاز خود را به شرکت‌های روس اعلام کرده‌ایم و آنها نیز در حال مذاکره با شرکت‌های ایرانی در حوزه ساخت تجهیزات و تامین برخی نیازهای بالادستی صنعت نفت ایران هستند. وی گفت: همچنین زمینه‌های خوب همکاری در حوزه سوآپ نفت و گاز میان دو کشور موجود است که در این مورد نیز در نشست دو جانبه با وزیر انرژی روسیه مذاکراتی انجام شد. زنگنه همچنین از مذاکرات دوطرف حول محور بازار جهانی نفت و گاز خبر داد و افزود: در این زمینه، ایران و روسیه مواضع نزدیکی دارند. وی با بیان اینکه به آینده مستحکم روابط پایدار ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز خوشبین است، گفت: از شرکت‌های روس برای سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز دعوت کرده‌ایم و به این منظور قرار شده شرکت گازپروم برای همکاری در این حوزه و دیگر حوزه‌ها با ایران مذاکراتی داشته باشد.

اعضای جی‌یی‌سی‌اف، سیاسی کردن بازار گاز را محکوم می‌کنند

وزیر نفت با تاکید دوباره بر ضرورت اجتناب از سیاسی کردن بازار گاز ادامه داد: در بخشی از پیش نویس بیانیه‌ای که برای اجلاس سران تدوین شده است، بر محکومیت تحریم‌های فرامرزی و تحریم‌های یکجانبه علیه صنعت گاز و کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف تاکید شده و روسیه نیز از این بخش بیانیه حمایت کرده است. زنگنه تاکید کرد: سیاسی کردن یعنی اینکه با استناد به دلایل سیاسی و اراده شخصی، کشوری از دسترسی به تکنولوژی و همکاری با بازار محروم شود و این موضوعی است که همه اعضای جی‌یی‌سی‌اف آن را محکوم می‌کنند و با آن مخالفند. به گفته وزیر نفت، اگرچه غربی‌ها و صهیونیست‌ها معمولا به دنبال آن هستند که بگویند سیاسی شدن بازارها از سوی کشورهای تولید‌کننده صورت می‌گیرد اما واقعیت این است که طی دهه‌های اخیر، همواره این ابرقدرت‌ها بوده‌اند که فشارهای شدیدی را به دیگر کشورها وارد کرده‌اند و مصداق بارز آن، ایران، لیبی، عراق و روسیه هستند. زنگنه در پایان به تشریح برنامه‌های اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز پرداخت و گفت: این اجلاس در دو بخش برگزار می‌شود که بخش نخست به‌طور عمومی و با حضور اعضا و میهمانان است و بخش دوم صرفا با حضور اعضای اصلی و ناظر برگزار خواهد شد.