سازمان عربی سرمایه‌گذاری نفتی (APICORP) که زیرمجموعه سازمان کشورهای عرب صادرکننده نفت است با هجمه به طرح اعلامی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ۶ ماه پس از لغو تحریم‌، انتظارات ایران را «زیادی جاه‌طلبانه» خواند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان عربی سرمایه‌گذاری نفتی گزارش داد، سطح تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، عزم ایران برای تصاحب مجدد تمامی توان صادرات نفت خود پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در چارچوب توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ در چند ماه امکان‌پذیر نیست و نیازمند صرف سال‌ها زمان است.

به گزارش سازمان عربی سرمایه‌گذاری نفتی (APICORP)، زیرمجموعه سازمان کشورهای عرب صادر‌کننده نفت (Opaep)، تولید نفت در جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۲۰۱۶، معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز و تا پایان سال۲۰۱۷ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز دیگر افزایش خواهد یافت.

تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۷، به سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز و صادرات نفت روزانه به دو میلیون بشکه خواهد رسید. سطح تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها حدود چهار میلیون بشکه در روز و میزان صادرات روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بوده است.

بر‌اساس گزارش این سازمان عربی، طرح تقویت توان تولید نفت در ایران به میزان مشارکت غول‌های نفتی، وضعیت میادین اصلی نفت و در دسترس بودن تجهیزات برای افزایش توان زیرساخت‌های نفتی بستگی دارد.