قیمت نفت در معاملات هفته گذشته ۵/ ۱ دلار افزایش یافت و در پایان معاملات به ۴۹ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از یک کاهش دیگر در تعداد سکوهای حفاری نفت آمریکا که نشان داد تولید نفت این کشور ممکن است در ماه‌های آینده افت کند، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت و یک هفته و یک ماه اخیر را با افزایش سپری کرد.دیگر عامل تقویت قیمت نفت، انتشار گزارش دیگری بود که نشان داد تولید نفت خام آمریکا در ماه آگوست به سومین رقم پایین سال جاری رسیده است.بر‌اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با ۷۶ سنت افزایش، معادل ۶/ ۱ درصد رشد به ۴۹ دلار و ۵۶ سنت رسید. قیمت نفت برنت در هفته گذشته ۳ درصد برابر با ۵/ ۱ دلار و در ماه اکتبر ۲ درصد افزایش داشت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز در پایان معاملات دیروز با ۵۳ سنت افزایش معادل ۱/ ۱ درصد رشد، به ۴۶ دلار و ۵۶ سنت رسید.

به این ترتیب قیمت نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۳ و در ماه گذشته ۴ درصد رشد داشت.انتشار آمارهایی ضعیف‌تر از حد انتظار از افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و کاهش بیش از حد انتظار ذخایر بنزین و گازوئیل این کشور موجب شب تا قیمت نفت در روز چهارشنبه ۶ درصد افزایش یابد و این روند در روزهای گذشته نیز ادامه یابد.بر‌اساس آمارهای موسسه بیکر هیوز، حفاری‌کنندگان آمریکایی در یک هفته منتهی به ۳۰ اکتبر ۱۶ سکو را از دور خارج کردند و تعداد کل سکوها به ۵۷۸ مورد رسید که پایین‌ترین تعداد از ژوئن ۲۰۱۰ تاکنون بود.این کاهش تعداد سکوها نشان می‌دهد که قیمت‌های پایین همچنان در حال کاهش فعالیت حفاران است و تولید نفت در چند ماه آینده کاهش خواهد یافت.اما در حالی که تولید نفت آمریکا در حال کاهش است، فزونی عرضه جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی همچنان در حال رشد است. این موضوع سبب شده تا تحلیلگران بگویند رشد قیمت‌هایی نظیر افزایش روز چهارشنبه پایدار نخواهد بود.

دکل‌های فعال به یک سوم رسید

شرکت‌های آمریکایی در ۹ هفته گذشته ۹۷ دکل نفتی را از فعالیت خارج کردند و به این ترتیب تعداد دکل‌های فعال آنها به ۵۷۸ دستگاه کاهش یافت. این تعداد حدود یک سوم دکل‌های نفتی است که در هفته مشابه سال گذشته فعالیت می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت‌های نفتی آمریکا تعداد دکل‌های نفتی خود را برای نهمین هفته متوالی در هفته گذشته کاهش دادند.بیکر هیوز، بزرگ‌ترین‌ شرکت خدمات نفتی جهان اعلام کرد: حفاران آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ اکتبر ۱۶ دکل نفتی دیگر را از فعالیت خارج کردند.به این ترتیب تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا به ۵۷۸ دستگاه کاهش یافت که کمترین تعداد از ژوئن ۲۰۱۰ به شمار می‌رود.این تعداد دکل فعال حدود یک سوم ۱۵۸۲ دکل نفتی است که در هفته مشابه سال گذشته فعالیت می‌کردند. حفاران آمریکایی در ۹ هفته گذشته ۹۷ دکل از فعالیت خارج کردند.تاجران نفتی خاطرنشان کردند: نرخ کاهش تعداد دکل‌های نفتی در چند هفته گذشته به‌طور متوسط حدود ۷ دکل است که از متوسط ۱۹ دکل در سال گذشته بسیار کمتر است.به نوشته این گزارش، سرعت این کاهش‌ها در هفته گذشته افزایش یافته است.