«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه که به تازگی در راس هیات بزرگ اقتصادی به ایران سفر و با شماری از مقام‌های ارشد کشورمان دیدار کرده است، اظهار کرد: مسکو و تهران برای سرمایه‌گذاری ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلاری در طرح‌های مشترک دو کشور آماده می‌شوند.


به گزارش «ایرنا» نوواک روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیه 24 تصریح کرد: در مذاکراتی که روز پنج‌شنبه با مقام‌های ایرانی صورت گرفت در باره مجموعه‌ای از طرح‌ها با چنین میزانی توافق کردیم. رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه درباره رقم مجموع طرح‌های مشترک دو کشور خاطرنشان کرد: البته این شاخص در یک سال به دست نمی‌آید و تحقق آن برای میان مدت برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: رقم 40-35 میلیارد دلار مربوط به طرح‌هایی است که در آینده نزدیک قراردادهای آن میان دو کشور امضا خواهد شد. وزیر انرژی روسیه گفت: برخی از طرح‌ها در مرحله بررسی قراردادها و یادداشت تفاهم اجرایی است و برخی دیگر از پروژه‌ها نیز میان دو کشور امضا شده است. وی گفت: از جمله این طرح‌ها برقی کردن خطوط آهن ایران با مشارکت شرکت دولتی راه‌آهن روسیه با ارزش 4/ 5 میلیارد دلار است. وزیر انرژی روسیه همچنین هزینه مرحله دوم احداث دو بلوک نیروگاه هسته‌ای بوشهر را 11 میلیارد دلار دانست. وی ادامه داد: این رقم مطابق با رقم عادی احداث دو بلوک نیروگاه هسته‌ای ساخت روسیه با استفاده از فناوری‌های رآکتور هسته‌ای از نوع «وی‌وی‌ای‌ار» است.


مقام روس خاطرنشان کرد: همکاری با ایران شامل طرح‌های در عرصه بهره‌برداری از حوزه‌های نفت و گاز می‌شود. وی از جمله برنامه‌های روسیه در ایران در عرصه انرژی به امکان مشارکت شرکت روسی «زاروبژنفت» در چندین طرح با مجموع ارزش ۶ میلیارد دلار اشاره کرد. نوواک و هیات بلندپایه اقتصادی و نفتی ۴۰ نفره همراه وی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در ایران با مقام‌های ایران دیدار کردند. هیات روسی در جریان حضور دو روزه خود در تهران، مذاکرات و نشست‌های فشرده‌ای را با معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر نفت، مقام‌های وزارتخانه‌‌های اقتصاد، راه و شهرسازی، نیرو و بانک مرکزی ایران برگزار کرد.


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر انرژی روسیه با وی گفت: روسیه از جایگاه بسیار مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و تهران مصمم است در دوران پساتحریم سطح روابط و مناسبات خود را با مسکو بیش از پیش ارتقا دهد. جهانگیری با بیان اینکه اراده سیاسی جدی مقامات ارشد دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی دوجانبه است، خاطرنشان کرد: ملاقات‌های مکرر مقامات عالی رتبه ایران و روسیه در دو سال اخیر نشان‌دهنده اراده جدی دو کشور بر توسعه مناسبات فی‌مابین است، البته روند توسعه همکاری‌های اقتصادی مطابق با انتظارات نیست و ضرورت دارد دو کشور با رفع موانع پیش‌رو، تحرک و جهش جدیدی در روابط و همکاری‌های خود ایجاد کنند.