ایران ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز از پارس‌جنوبی به‌عنوان میدان مشترک با قطر در نیمه نخست سال‌جاری برداشت کرد که میزان استخراج گاز در مقایسه با سال گذشته حدود ۷ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.


به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از این میدان مشترک از سال گذشته تاکنون، میزان برداشت گاز ایران از این میدان مشترک با قطر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.


بر این اساس در طول ۶ ماه نخست سال جاری، ایران بیش از ٤٥ میلیارد و ٨٢٣ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کرده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به پایان رسیدن تعمیرات پالایشگاه‌ها و ورود پالایشگاه و سکوهای فازهای جدید پارس جنوبی، تولید گاز از این میدان مشترک تا پایان سال جاری با افزایش بیشتری همراه شود. براساس گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت گاز، ایران در ۶ ماه نخست سال گذشته حدود ٣٨ میلیارد و ٦٦٣ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کرده و پس از شیرین‌سازی در پالایشگاه به شبکه خطوط لوله تحویل داده بود. در شرایط فعلی به‌صورت متوسط روزانه حدود ٢٨٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین و پالایش شده در پارس جنوبی تولید می‌شود و در نیمه نخست امسال بالغ بر ٥٤ درصد از گاز کشور از محل فازهای پارس جنوبی تولید شده بود.