آفریقای جنوبی به دنبال واردات سالانه ۲۴ میلیون بشکه نفت از عراق برای افزایش ذخایر خود است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، این اولین واردات نفت آفریقای جنوبی از عراق طی بیش از یک دهه گذشته است. آفریقای جنوبی از زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ از عراق نفت نخریده است. سیبوسیسو‌گامده رئیس صندوق استراتژیک انرژی آفریقای جنوبی گفت: در راستای امنیت عرضه انرژی آفریقای جنوبی برای دریافت نفت از عراق با شرکت نفت دولتی این کشور(سومو) مذاکره کرده و ما منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی به رویترز گفت: ما به دنبال واردات ماهانه ۲ میلیون بشکه نفت هستیم که سالانه ۲۴ میلیون بشکه می‌شود. به گفته یک دیپلمات بلندپایه عراقی در پرتوریا(پایتخت آفریقای جنوبی) این کشور به دنبال مقادیر قابل توجهی نفت است، اگرچه تحلیلگران درخصوص مقدار اعلام شده تردید دارند.

این دیپلمات افزود: این درخواست از شرکت نفت دولتی عراق صورت گرفته و شرکت سومو موافقت کلی خود را با این درخواست اعلام کرده است. این دیپلمات عراقی گفت: شرکت نفت دولتی عراق همچنین در حال تصمیم‌گیری روی دو درخواست دیگر از شرکت‌های خصوصی به مقدار سالانه ۲۴ میلیون بشکه است که برای تامین پالایشگاه‌ها در آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.تمام درخواست‌های خرید نفت خام از عراق از طریق شرکت بازاریابی نفت این کشور (سومو) صورت می‌گیرد که به درخواست‌های رویترز برای پاسخ در این زمینه جواب نداد. بزرگ‌ترین‌ شرکت پتروشیمی آفریقای جنوبی (واسا) در ماه اوت درخواست خرید نفت از عراق را تایید کرده بود. نوکوانل کوندو رئیس اجرایی شرکت واسا گفت: ما برای دریافت نفت از عراق درخواست داده‌ایم ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. جزئیات مقدار نفت دریافتی اعلام نشده است. پس از تحریم‌ها علیه ایران آفریقای جنوبی که پیش از تحریم‌ها نفت خود را از ایران تامین می‌کرد، در حال متنوع کردن منابع خرید نفت خود بوده است. پرتوریا اعلام کرده که واردات نفت از ایران را بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها از سر می‌گیرد.